GDG Express Vanhool

Startat av j-a, 22 mars 2010, 20:51:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Citat från: j-a skrivet 02 april 2010, 18:13:54 PM
2635 hade ju även en 6 växlad växellåda utan hög/låg under många år,luftfjädringen fanns ju på alla b58 i kombination med bladfjädrar
Du menar växellådan ZF S6-80.
Normalt brukar B58 ha bladfjädring fram. 2635 provades med en fjädring som senare användes på  B10M (jag vet ej exakt konstruktionen).

Växellådan ZF S6 var mycket ovanlig i Sverige. Kunde fås på B58 som såldes på vissa marknader.

j-a

Citat från: S Svensson skrivet 02 april 2010, 18:20:36 PM
Normalt brukar B58 ha bladfjädring fram. 2635 provades med en fjädring som senare användes på  B10M (jag vet ej exakt konstruktionen).

Växellådan ZF S6 var mycket ovanlig i Sverige. Kunde fås på B58 som såldes på vissa marknader.
Ja vad den hette minns jag inte,men var det inte föregångaren till den som kom i b10 an sen?

bilomnibussen

Rörande placeringen av 2634 i Ludvika kan det säkert stämma med februari 1981. I slutet av maj 1981 hade jag bussen på en fågelskådarresa till Öland. Den var då ganska motorsvag och sackade rejält i backarna. Strax därefter blev det motorrenovering/motorbyte. Den var kvar i Ludvika när jag slutade där i juni 1982.

Mvh Jan G

Jonas Gustafsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 02 april 2010, 13:04:46 PM
Enligt uppgift från en äldre förare i Karlskoga placerades 2634, 2635 och 2636 där i samband med starten av linjen till Göteborg på hitsidan Vänern. 2634 kom till Ludvika senare delen av 1980 eller i början av 1981, den hade då rullat 89.000 mil. 2635 såg man regelbundet i Örebro, troligen på 90-talet den hade då rullat förvånansvärt långt, jag minns i dag inte miltalet.
Mvh Jan G

Vilken sida är hitsidan av Vänern för dig? ::)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ulf Fernestad

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 03 april 2010, 00:47:58 AM
Vilken sida är hitsidan av Vänern för dig? ::)

//Jonas G
Köksvägen var E 3:an när vi körde rundvarv på expressen från Ksd

bilomnibussen

Hitsidan är östra sidan, jag bor i Örebro. På västra sidan Vänern gick ju den ursprungliga expresslinjen mellan Göteborg och Gävle (gick den ända fram till Gävle eller till Falun??)
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 02 april 2010, 18:20:36 PM
Normalt brukar B58 ha bladfjädring fram. 2635 provades med en fjädring som senare användes på  B10M (jag vet ej exakt konstruktionen).

Jag kommer ihåg denna buss och att den hade 6-växlad låda, ZF S6. Åkte med den en gång i tiden mellan Örebro och Karlskoga. När det gäller växellådan i sig själv så var den vanlig i bl.a. Setra och Neoplans bussar redan på den tiden (60- och 70-talen).

Volvo B58 hade bladfjädrar kombinerat med luftfjädring, varför det normalt sades att bussen var luftfjädrad. Om luftfjädring provades framtill på denna så var det nog den typ av "ren" luftfjädring som sedan kom på B10M.

S Svensson

91-10-07 såg jag 2633 i Vänersborg tillsammans med andra äldre bussar. I dag finns det ett växthus istället för gamla garaget. Vad hände med 2633? Även 1025 sågs där.Även denna verkar försvunnen.

j-a

Fanns det inte planer att 2633 skulle renoveras och bevaras?? Har precis för mig jag hört talas om det.Det fanns ju en del andra museie bussar i Vänersborg också under GDGs tid.