Huvudmeny

Volvo B 12M

Startat av Peter Öden, 22 mars 2010, 16:52:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Har det sista byggda B12M-chassiet levererats ? till vem ??

Mvh Peter Ö

Knut

B12M kunne vel ikke regges etter 1.0kt 2009. Vet at noen halvfabrikat ble sendt til Norge for tollklarering siden de var forsinket fra Carrus i Finland. Tviler på at det blir levert noen B12M i 2010

larsbudtz.dk

Hvad egentlig med B12-motoren generelt? Hvornår ophører/ophørte produktionen? Der er jo da i hvertfald leveret B12BLE'ere for nyligt, og der reklameres heller ikke for nogle "B13RLE" nogen steder.  ;)

Greger Larsson

Varför skulle det inte gå att registrera B12M efter första oktober? Det är väl fortfarande samma motor i B12B(LE) och den verkar då säljas och registreras fortfarande. För övrigt har det väl redan reggats några B12M som 2010:or också.

Ulf Rådeström

Citat från: Knut skrivet 22 mars 2010, 17:30:18 PM
B12M kunne vel ikke regges etter 1.0kt 2009. Vet at noen halvfabrikat ble sendt til Norge for tollklarering siden de var forsinket fra Carrus i Finland. Tviler på at det blir levert noen B12M i 2010

Det finns ett helt koppel B12M förregistrerade på bland annat Wist som kan hamna såväl i Sverige som i Norge så slutsatsen är tyvärr helt felaktig av dig.

adenapi

Volvo kan inte göra fler B12M Chassin pga att nya 13-liters motorn inte får plats i ramen... Vad jag har hört..

Jan

Vi ska inte vara helt säkra att M chassit helt kommer att försvinna. Just nu går det inte att beställa M chassit. Marknaden kommer att se om det finns behov för denna lösning.
I branschen i 40 år

Knut

Årsaken til slutt for B12M er at den ikke fåes som Euro5. Og Euro4 er ikke mulig å regge etter 1.okt 2009.
Min slutsats er tatt iforhold disse opplysningene og tidligere debatter her og andre steder.
Ingenting ville glede meg mere enn om jeg tar feil.

Ersa

Citat från: Jan skrivet 24 mars 2010, 06:44:48 AM
Vi ska inte vara helt säkra att M chassit helt kommer att försvinna. Just nu går det inte att beställa M chassit. Marknaden kommer att se om det finns behov för denna lösning.

Vore ju högst märkligt om Volvo lägger ner alla möjligheter att bygga normalgolvsledvagnar, plattformsbussar samt godsbussar. Rent spontant känns det ju som att det finns en marknad. Alla dessa modeller kan väl inte behöva ersättas med B9S, B12BLE, B13R med släpvagnar, samt Helmarks dubbeldäckare med godsrum?

Tänk att gå från B12MA till B9S även i UL:s landsbygdstrafik. Hu! :(

Greger Larsson

Citat från: Knut skrivet 24 mars 2010, 08:30:17 AM
Årsaken til slutt for B12M er at den ikke fåes som Euro5. Og Euro4 er ikke mulig å regge etter 1.okt 2009.
Min slutsats er tatt iforhold disse opplysningene og tidligere debatter her og andre steder.
Ingenting ville glede meg mere enn om jeg tar feil.


De B12M(och B12B med samma motor) som säljs nu har miljöklass 2008 = dvs Euro 5 som helt riktigt är krav fr 1/10 2009.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 mars 2010, 09:28:03 AM
Samtliga bussar som kommer att levereras nu i sommar är redan registrerade.

När bussen är förregistrerad har ingen betydelse i sammanhanget.

Däremot är det som Lars skriver att det är efterfrågan som styr och marknaden för att ta fram en ny "pannkaka" troligen anses alltför begränsad. Fortfarande används ju den liggande motorn även för B12B-chassit men i framtiden vill man nog liksom övriga tillverkare helt gå över till stående motorer och då även dra nytta av de motorer som tas fram till lastvagnssidan.