Huvudmeny

Udda linjer

Startat av Jona, 19 mars 2010, 11:37:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Västtrafik har en tur från Svenljunga i en stor cirkel långt ner åt Kalv - Håcksvik i den allra sydöstligaste delen av det enorma "Västtrafikimperiets domäner".
;D
Linjen är t.o.m så "udda" att GP hade ett reportage om den förra hösten om jag inte missminner mig  8)

Sedan finns det en udda linje uppe vid Dals-Ed också!
8)

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 mars 2010, 18:52:33 PM
Västtrafik har en tur från Svenljunga i en stor cirkel långt ner åt Kalv - Håcksvik i den allra sydöstligaste delen av det enorma "Västtrafikimperiets domäner".
;D
Linjen är t.o.m så "udda" att GP hade ett reportage om den förra hösten om jag inte missminner mig  8)

/B

Varför skulle denna linje vara udda?  ???
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 mars 2010, 18:58:19 PM
Varför skulle denna linje vara udda?  ???

Tja, en lång landsbygdslinje som inte går så ofta... Som gör lite udda avstickare och sidospår
8)

Har inte aktuellt nr av GP vid handen men de var fina höstbilder typ "Änglagårdslandskap"..
:D ;D

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 mars 2010, 19:02:52 PM
Tja, en lång landsbygdslinje som inte går så ofta... Som gör lite udda avstickare och sidospår
8)

/B

Den går som en ringlinje men gör inte några egentliga avstickare. Och en normal måndag-fredag under skoltid trafikeras den med 6 turer.
Det kallar inte jag för udda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 mars 2010, 19:47:58 PM
Den går som en ringlinje men gör inte några egentliga avstickare. Och en normal måndag-fredag under skoltid trafikeras den med 6 turer.
Det kallar inte jag för udda.


Ok, du har ju koll..  8)

/B

Mange_buss

Måste ta med en busslinje som gick för sextio-sjuttiotalet år sedan, på Gotland. Varje torsdag gick den förbi en liten by på vägen in till Visby (har inte namnet i huvudet, men den trafikeras iaf inte av någon linje i dagens linjenät), och det var oftast en massa folk som gick på där. Efter typ två timmar gick bussen i retur, och missade man den då, så var det bara att vänta en vecka...  8)

Lite OT, men jag bara måste ta med en gigantisk felskrivning i den näst senaste busstidtabellen i Visbyområdet.. På framsidan hade man slarvat som skrivit "Stadsstrafiken"  ;D
Detta trycktes upp imängder av turlistor, och ingen verkade se det förrän det var för sent...  ;D

En annan sak som har funnits med i Visby Lokaltrafiks linjekartor så länge jag kan minnas, är skriften

  Linje 3
  Streckad linje: morgon- och kvällsturer
  Heldragen linje: dagsturer


Nu är det bara så att linje 3 har trafikerats endast på morgonen och på dagen - aldrig på kvällen, då det är en industritur. Så varför då ha med texten "kvällsturer"?


(Länk: http://www.gotland.se/imcms/24982)

Ulf Broman

Jag tycker att linjerna 221 och 621 från Gubbklinten i Eskilstuna-trakten verkar ganska underliga. Skolturen 621 går till Skiftingehus (där Skiftingeskolan ligger) som ligger i norra delen av Eskilstuna på morgnarna men inte tillbaka. Hur har man tänkt att eleverna skall komma hem? Jag antar att det finns en tanke, kanske de förväntas ta lokalbuss från Skiftigeskolan in till stan och därifrån 221.

PÅ 221 så finns det inte samma hållplatser med i bägge riktningarna i själva tidtabellen. Det kan förstås vara så att några är mellanhållplatser som ändå passeras men när jag tittar på kartan verkar det mer komplicerat än så. Det kan också vara så att bussen går i slingor. Jag blir lite nyfiken att någon gång åka med. Dessutom är det ju så att Gubbklinten knappt går att hitta på kartan var det ligger, dvs. var bussen vänder.

Omnilasse

Citat från: Ulf Broman skrivet 11 april 2010, 21:11:43 PM
Jag tycker att linjerna 221 och 621 från Gubbklinten i Eskilstuna-trakten verkar ganska underliga. Skolturen 621 går till Skiftingehus (där Skiftingeskolan ligger) som ligger i norra delen av Eskilstuna på morgnarna men inte tillbaka. Hur har man tänkt att eleverna skall komma hem? Jag antar att det finns en tanke, kanske de förväntas ta lokalbuss från Skiftigeskolan in till stan och därifrån 221.

PÅ 221 så finns det inte samma hållplatser med i bägge riktningarna i själva tidtabellen. Det kan förstås vara så att några är mellanhållplatser som ändå passeras men när jag tittar på kartan verkar det mer komplicerat än så. Det kan också vara så att bussen går i slingor. Jag blir lite nyfiken att någon gång åka med. Dessutom är det ju så att Gubbklinten knappt går att hitta på kartan var det ligger, dvs. var bussen vänder.

Utan att kunna området antar jag att man får åka med 624 från Skiftingehus till Kjula kiosk och där ta 221 till Gubbklinten (som har anslutning). Men visst - det är ju udda lösningar samtidigt torde ju 99,9 % av dem som åker vara sådana som åker varje dag och kan turvarianterna...och som du säger verkar ju iaf var en särskild tur via Brännaved som en variant...