Swebus 0035 i ny uniform

Startat av Ersa, 10 mars 2010, 23:20:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 12 mars 2010, 09:43:22 AM
Jag tror att det finns olika sidor av myntet. Jag började fråga runt bland mina bekanta i UL-land som inte är bussintresserade om vad de associerade namnen med. Swebus var sunkiga bussar i linjetrafik och Swebus express var långväga expressbussar. Ingen blandade ihop bolagen. Det var snarare så att de inte insåg att det var samma koncern. Det kan ju ha att göra med att UL inte har haft sin "dresscode" så länge och att man innan dess kunde urskilja de olika bussbolagen som körde. Vi får se vad utfallet i stort blir. Jag tycker personligen konceptet skriker "billigt" och "1990".   ;D

Det är säkert olika i olika delar av landet. Men vi kan ju bara titta i vårt grannforum Postvagnen där skribenterna haft väldigt svårt att skilja på Swebus och Swebus Express. Och där rör det sig ändå om folk som är kollektivtrafikintresserade. Nobina-koncernen har säkert inte tagit det här beslutet utan att undersöka hur kunderna uppfattar namnet Swebus.

I Borås, där Swebus i stort sett inte kört sedan 1995 (undantag till Ulricehamn), är det ingen som menar något annat än fd Swebus Express när de säger Swebus. Namnet Swebus hann heller aldrig tränga igenom på 1990-talet. Det förblev SJ (Buss) de sista åren de körde i Borås.

vraket