Solaris vilar i Stockholm

Startat av Ted Selander, 10 mars 2010, 18:35:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Peter L skrivet 20 maj 2010, 12:22:42 PM
Med risk för att vara bekväm och slippa läsa igenom 16 sidor kommentarer, kan man få be om en sammanfattning av insatta för att förstå denna utsaga genom svar på dessa frågor:

1) Vad var det som inte blev bra denna gång?
2) Vad krävs för att få dom trafikdugliga?
3) Gäller detta även de Solaris som nu levereras till Veolia i t.ex. Göteborg och Skåne?

Tack på förhand!  ;D

Jag har ingen aning om vad som är gjort innan eller hur dom är i andra delar av Sverige. Trafikdugliga är dom väl nu lite generellt, problemet är att pedalerna sitter väldigt tokigt och hindrar många av oss från att kunna vrida stolen vid lastning. Åtminstone 7420 har en egenhet av att helt enkelt dö (skett enbart i rondeller ute på ön) och även om dom är lättstartade så får det förstås inte vara så. Jag körde den i linje igår och då gick det bra, det sker alltså inte varje gång.
Vi har lite "krav" på vad som bör fixas till för att vi ska ta emot dom med öppna armar (om vi nu har nått att säga till om :P ) men vad det är väntar i alla fall jag med att gå ut med.

Ersa

Citat från: Peter L skrivet 20 maj 2010, 12:22:42 PM
Med risk för att vara bekväm och slippa läsa igenom 16 sidor kommentarer, kan man få be om en sammanfattning av insatta för att förstå denna utsaga genom svar på dessa frågor:

1) Vad var det som inte blev bra denna gång?
2) Vad krävs för att få dom trafikdugliga?
3) Gäller detta även de Solaris som nu levereras till Veolia i t.ex. Göteborg och Skåne?

Tack på förhand!  ;D

1+2: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=33259.msg248333#msg248333
3: Alla andra Solaris som leverera(t)s till Polarbuss, Skelleftebuss, LLT, Nobina och Veolia m.fl har två hängande pedaler, precis som de flesta MAN och Mercedes. Ingenstans har detta två hängande pedaler, förutom i Stockholms innerstadsgarage Söderhallen. Andra Busslinkgarage i SL-land (Nyboda, Täby, Norrtälje) kör redan idag bussar med två hängande pedaler utan bekymmer.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 20 maj 2010, 13:11:32 PM
1+2: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=33259.msg248333#msg248333
3: Alla andra Solaris som leverera(t)s till Polarbuss, Skelleftebuss, LLT, Nobina och Veolia m.fl har två hängande pedaler, precis som de flesta MAN och Mercedes. Ingenstans har detta två hängande pedaler, förutom i Stockholms innerstadsgarage Söderhallen. Andra Busslinkgarage i SL-land (Nyboda, Täby, Norrtälje) kör redan idag bussar med två hängande pedaler utan bekymmer.

Nja, vi har 3 OmniLinkII årsmodell 2009 och den har inte 2 hängande pedaler utan en hängande och en stående. Bromsen är hängande, men jag är nästan (nästan alltså) helt säker på att gaspedalen är stående i dom.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 20 maj 2010, 13:52:03 PM
Nja, vi har 3 OmniLinkII årsmodell 2009 och den har inte 2 hängande pedaler utan en hängande och en stående. Bromsen är hängande, men jag är nästan (nästan alltså) helt säker på att gaspedalen är stående i dom.

Där ser man. Hängande broms går således bra i OmniLink II, men man krävde att Solaris skulle byta ut den hängande bromsen mot en sående i Urbinon.

Johan B

Citat från: homer skrivet 19 maj 2010, 22:41:38 PM
det gäller väl bara turistbussar och knappast linjebussar där solaris har sin marknad

Finns väl ändå ett flertal smååkare som kör linjetrafik? Däremot är det kanske inte fullt så vanligt att de kör stadstrafik och det var kanske det du menade? Men om säg t ex Setra nu bygger finfina turistbussar finns väl inget som säger att deras stadsbussar skulle vara sämre? Det skulle möjligtvis vara att de är av europeisk standard då och den är ju lite svår att sälja in där förarkåren är van vid Volvo och Scania.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 20 maj 2010, 14:17:54 PM
Där ser man. Hängande broms går således bra i OmniLink II, men man krävde att Solaris skulle byta ut den hängande bromsen mot en sående i Urbinon.

Jag har för mig att det handlade om olika höjder på dom, att det var svårt att flytta foten från gas till broms. Men det kan vara fel.

Optimal

Citat från: buskörare skrivet 20 maj 2010, 13:52:03 PM

Alla Omnilink II till Busslink har både hängande broms och gas.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 20 maj 2010, 20:55:53 PM
Jag har för mig att det handlade om olika höjder på dom, att det var svårt att flytta foten från gas till broms. Men det kan vara fel.

Det är inte ett dugg svårt att flytta foten från den hängande gasen till den hängande bromsen på en Urbino i originalutförande, påstår jag som kört original-Urbinos i tre år i Umeå. Dock blev fotflyttandet säkert ett större problem just p.g.a. den nya stående bromspedalen i kombination med den hängande originalgaspedalen.

En OmniLink II med utbytt bromspedal skulle antagligen bli lika "fel" att köra.

buskörare

Citat från: Jim skrivet 20 maj 2010, 21:04:46 PM
Alla Omnilink II till Busslink har både stående broms och gas.

Det tror inte jag. Ska kolla idag, men jag är rätt säker på att bromsen hänger på våra.

buskörare

Citat från: Jim skrivet 20 maj 2010, 21:04:46 PM
Alla Omnilink II till Busslink har både stående broms och gas.

Nu har jag tittat. Båda pedalerna hänger i OmniLinkII:orna.

Tillägger: I våra från -09 alltså. Första generationen vet jag inte, vi har inga sådana tror jag.

preacher

Märkligt att man inte på rak arm vet hur pedalerna sitter trots att man sitter där 10 timmar om dagen.
Tog en bild på Citarons Pedalställ samtidigt som jag tittade. Det syns ju var hälen vilar. Man behöver inte heller lyfta foten utan man bara vrider på den.

Optimal

Citat från: buskörare skrivet 21 maj 2010, 18:02:38 PM
Nu har jag tittat. Båda pedalerna hänger i OmniLinkII:orna.

Tillägger: I våra från -09 alltså. Första generationen vet jag inte, vi har inga sådana tror jag.

Haha, jag menar hängande. För trött efter att ha kört i en 38 grader varm buss.

yngrot

Citat från: preacher skrivet 21 maj 2010, 18:54:57 PM
Märkligt att man inte på rak arm vet hur pedalerna sitter trots att man sitter där 10 timmar om dagen.
Tog en bild på Citarons Pedalställ samtidigt som jag tittade. Det syns ju var hälen vilar. Man behöver inte heller lyfta foten utan man bara vrider på den.

Då undrar jag bara om det är så att Citaro har pedaler enligt tysk standard??  För de sitter ju betydligt längre fram än på svensk "normal" placering...och den tyska upplever jag som mycket sämre än den svenska då det blir obekvämt körställning..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Citat från: yngrot skrivet 23 maj 2010, 20:06:49 PM

Då undrar jag bara om det är så att Citaro har pedaler enligt tysk standard??  För de sitter ju betydligt längre fram än på svensk "normal" placering...och den tyska upplever jag som mycket sämre än den svenska då det blir obekvämt körställning..

Om du med fram menar fram mot fronten så är det precis det som är problemet för mig i Solarisen. Man måste dra fram stolen så långt för att kunna bromsa bussen ordentligt och det är då man hamnar i ratten med "stolsvridningsproblemet" som följd. Eller problemet för mig, problemet för många snarare. Hade pedalerna suttit 4-5 cm närmare föraren hade det nog inte varit några problem alls.

yngrot

Men å andra sidan om man har pedaler längre bak så hamnar man direkt i väggen då det brukar vara rätt lite plats bakom stolen enligt den tyska standarden..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina