Solaris vilar i Stockholm

Startat av Ted Selander, 10 mars 2010, 18:35:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 13 maj 2010, 21:04:51 PM
Är det inte himla trevligt att vi fortfarande har ögonkontakt med våra resenärer? Det är ju trots allt en människa som sitter och kör bussen. Det skulle vara ett rackarns tråkigt jobb om man inte kunde vrida stolen och säga "god morgon" och hälsa på den som stiger ombord. Då kan man lika gärna köra lastbil...
/J

Håller med. Vill gärna vända mig mot resenären oavsett, tycker det känns trevligt. Hur det skulle bli om jag skulle köra Solarisen i linjetrafik vette 17. Nu är ju BeGe-stolen lätt att dra bak, men i längden vet jag inte.

bysenbus

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 maj 2010, 22:50:57 PM
Vilken vd?  Busslinks eller Solaris?

Det har ju en viss betydelse, är man oense om detta så luktar det skadeståndsprocess lång väg.
Givetvis kommer detta att få ekonomiska återverkningar för Solaris, att tro något annat är bara blåögt.

Hur många 100 miljoner fick Volvobussar punga ut med för konstruktionsfelen på 8500 modellen 2002-2003? både för stillestånd och ombyggnader....

Solaris VD

Mvh

Bussfanatikern

Läste här på sidan att många MAN-Bussar tillverkas i Polen men inte alla. A78 (fd EL283) och A?? (fd SÜ 283) samt vissa andra korta lågentré- och höggolvsmodeller tillverkas i Turkiet.

lil-sis

Citat från: Jim skrivet 13 maj 2010, 17:22:51 PM
Varför kan du inte vrida stolen?. Vi har 3 olika stolar på jobbet, En med pedal på golvet, en med en metall "bygel" som man ska slå till med hälen, och den nyaste som har en knapp längst fram på högerdelen av stolen. Tycker nog den med metall bygeln på golvet är den sämsta lösningen.

Precis som Buskörare är jag inte så lång vilket gör att när jag har stolen i det läge jag behöver för att nå fram till pedalerna så är pedalen på golvet långt in under stolen = för att kunna vrida måste jag först skjuta tillbaka stolen, sen vrida. Och sen innan jag ska köra så måste jag dra fram stolen igen för att sedan köra iväg.

Lite väl tidsödande.

Niclas Rosenius

Citat från: Bussfanatikern skrivet 14 maj 2010, 03:04:36 AM
Läste här på sidan att många MAN-Bussar tillverkas i Polen men inte alla. A78 (fd EL283) och A?? (fd SÜ 283) samt vissa andra korta lågentré- och höggolvsmodeller tillverkas i Turkiet.

Dom modeller som tillverkas i Turkiet heter:
   A72 = SÜ283  högolvade
   A78 = EL283  lågentre
   R07  = Lions Coach 2-axlig
   R08  = Lions Coach L  3-axlig 13,7 meter
   R09 = Lions Coach C  3-axlig  13 meters
   Alla Lions Coach modeller går att få i Supreme-utförande med lite lyxigare inredning.

//Niclas

buskörare

Hum!!

7420 har tillbringat Kristi flygare på vackra Lidingö och hälsar att den trivs rätt bra! Saknar sina syskon dock.

bysenbus

Hejsan!

Ute på vift mellanåt? Var i så fall?

Mvh

buskörare

Citat från: bysenbus skrivet 16 maj 2010, 22:24:35 PM
Hejsan!

Ute på vift mellanåt? Var i så fall?

Mvh

Det här är ju en av de 2 som går i trafik. Och denna har tillbringat helgen på Lidingö alltså. Dock inte körts i linjetrafik.

Ted Selander

Citat från: buskörare skrivet 16 maj 2010, 22:30:44 PM
Det här är ju en av de 2 som går i trafik. Och denna har tillbringat helgen på Lidingö alltså. Dock inte körts i linjetrafik.

Provkörningar på Lidingö med de modifierade 7420 och 7422 pågår. Depån i AGA är  så gott som färdigutrustad för biogas, och Solarisarna kommer att ersätta de 20 MAN som var planerade till ön. Tidplanen sträcker sig över sommaren. Nästa omgång MAN till Söder (20+5 st.) kommer mot slutet av sommaren eller tidig höst.

Ni som lyckade plåta Solaris i innerstan i vintras sitter på värdefulla negativ!

/Ted

som fortsätter på tråden trots att den vindlat fram och tillbaka i spekulationer av ofta tveksamt värde.

Ersa

Går det bra att köra med hängande pedaler på ön, liksom som det går bra i Roslagen, Norrort och Söderort?
Alla Swebus nya OmniExpresser har hängande pedaler, precis som Busslinks nya OmniLinkar.

buskörare

Citat från: Ted S skrivet 18 maj 2010, 17:56:38 PM
Provkörningar på Lidingö med de modifierade 7420 och 7422 pågår. Depån i AGA är  så gott som färdigutrustad för biogas, och Solarisarna kommer att ersätta de 20 MAN som var planerade till ön. Tidplanen sträcker sig över sommaren. Nästa omgång MAN till Söder (20+5 st.) kommer mot slutet av sommaren eller tidig höst.

Ni som lyckade plåta Solaris i innerstan i vintras sitter på värdefulla negativ!

/Ted

som fortsätter på tråden trots att den vindlat fram och tillbaka i spekulationer av ofta tveksamt värde.

7411 är ute och 7420 gick i linjetrafik på prov igår. 7422 gick tydligen i stan igår, därav 7411. Stämningen är väldigt blandad över detta förstås, men får vi igenom det vi vill (fler ombyggningar) så tror i alla fall jag att det kan bli bra.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2010, 18:02:24 PM
Går det bra att köra med hängande pedaler på ön, liksom som det går bra i Roslagen, Norrort och Söderort?
Alla Swebus nya OmniExpresser har hängande pedaler, precis som Busslinks nya OmniLinkar.

Tror inte dom är hängande längre? Men vi har ju 3 LinkII-or med hängande broms och just det är inget jag har hört nått om. Just pedalernas läge är det största problemet för oss, men vi jobbar på det :)

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 18 maj 2010, 18:05:37 PM
Tror inte dom är hängande längre? Men vi har ju 3 LinkII-or med hängande broms och just dte är inget jag har hört nått om.

Får jag vara så fräck att påstå att det aldrig blivit något bråk om man inte specialbeställt den där skumma bromspedalen? Dvs kört med Solaris originalpedaler som är av samma design som pedalerna i MAN, Scania OmniLink och MB Citaro.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2010, 18:07:43 PM
Får jag vara så fräck att påstå att det aldrig blivit något bråk om man inte specialbeställt den där skumma bromspedalen? Dvs kört med Solaris originalpedaler som är av samma design som pedalerna i MAN, Scania OmniLink och MB Citaro.

Jag har ingen aning om hur dom såg ut innan. Pedalerna sitter inte bra nu, långt bort och långt till höger. Hade dom suttit närmare stolen och närmare rattstången tror jag det inte det hade varit några större problem för oss som ska köra dom.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 18 maj 2010, 18:09:36 PM
Jag har ingen aning om hur dom såg ut innan. Pedalerna sitter inte bra nu, långt bort och långt till höger. Hade dom suttit närmare stolen och närmare rattstången tror jag det inte det hade varit några större problem för oss som ska köra dom.

Dessa byggdes ju redan från början med denna skumma stående broms, men i originalutförande (dvs alla andra Urbinos i Veolias, Nobinas, LLT:s och Skelleftebuss ägo) är pedalstället väldigt lika en vanlig Mercedes Citaro.