Solaris vilar i Stockholm

Startat av Ted Selander, 10 mars 2010, 18:35:58 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Tydligen går det bara bra för Busslink i SL-området att köra Scania OmniLink med två hängande pedaler...
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=33730.0

bysenbus

Hur går det med mötet med Keolis SL och förarfacket?

Cero

Jag måste säga att jag har mycket svårt att förstå det beteende som visas upp av beställaren till Solarisbussarna. Det är inte första gången man får läsa att den här typen av "tokerier" förekommer, där man försöker skapa sin egen version av en produkt, ingen hänsyn tas till tidigare erfarenheter, drar på sig onödiga kostnader, etc. Varför inte uppfinna hjulet igen? Inom IT-världen byggde i stort sett alla sina egna applikationer förr i tiden. Under 90-talet svängde modet och strategin blev att köpa istället för att bygga. Motiveringen var att det skulle bli billigare och enklare. Det knorrades en hel del (och gör så fortfarande) på olika håll i verksamheterna om att den egna verksamheten är så speciell och har unika processer och behov. Merparten av dessa argument är struntprat, exempelvis när det gäller ekonomifunktioner, lagerhantering, kundorder, etc, som ofta kan standardiseras men i vissa fall finns givetvis vissa saker som är verksamhetsunika och dessa måste man oftast ta hänsyn till. Om alla företag vore helt lika skulle det ju inte finnas mycket kvar som särskiljde dem. 8) Hursom köps i allt större utsträckning hyllvara när IT-system införskaffas. Dock finns fortfarande en vilja att förändra (ibland förstöra) standardprodukterna för att få dem att passa i verksamheten istället för att justera verksamheten.

Att i ljuset av ambitionen att köpa standardiserade IT-lösningar och anpassa ibland ganska komplexa verksamheter till dessa låta specialbeställa ett pedalställ till 28 stycken bussar bara för att (oavsett om de är hängande, stående eller en kombination) så att förarna ska känna sig hemma känns futtigt. Varför gör man så??? Speciellt när man inte ens specificerar någon form av bolagsstandard utan hittar på en helt ny och hittills oprövad lösning? Helt obegripligt. 

Går det till likadant när bussbolags-vd:n, cheferna och fackpamparna kliver in hos VW, Toyota, Renault eller var de nu köper sina privata åkdon? Om inte, varför ska det gå till så på jobbet? Ibland känns det som att det sunda förnuft som till äventyrs finns hos den enskilda individen när det gäller familjens ekonomi försvinner all värdens väg klockan 8.00 på måndagsmorgnarna för att komma åter vid fyratiden på fredagarna. Mycket konstigt. Det är inte svårare att driva ett företag än en familj.

M224

Jag måste vara dum i huvudet men jag fattar ingenting.

Är det Busslink som har beställt bussarna som de ser ut idag? (innan ombyggnad?)

I så fall så har de ju fått dem så de har beställt dem. Eller har Solaris byggt bussarna på ett sätt som Busslink inte velat?

Det är väl beställaren som ska bära hundhuvudet om bussarna inte är bra och inte de som har byggt dem enligt beställarens kriterier.

Ersa

Citat från: M224 skrivet 24 mars 2010, 21:49:50 PM
Jag måste vara dum i huvudet men jag fattar ingenting.
Är det Busslink som har beställt bussarna som de ser ut idag? (innan ombyggnad?)
I så fall så har de ju fått dem så de har beställt dem. Eller har Solaris byggt bussarna på ett sätt som Busslink inte velat?
Det är väl beställaren som ska bära hundhuvudet om bussarna inte är bra och inte de som har byggt dem enligt beställarens kriterier.

Rätta mig om jag har fel, men jag har uppfattat situationen på följande vis:
-En Solaris Urbino har i original hängande pedaler. Busslink ville ha stående bromspedal, och fick det.
-Gaspedalen behölls hängande, då inget annat specificerats.
-Fackförbund och förarkår fick inte provköra en buss innan beställning, utan blev missnöjda.
-Nu måste även gaspedalerna bytas ut till stående för att alla ska bli nöjda.
-Det klagas på tillverkaren, och man kallar bussarna "livsfarliga" i media.

-Samtidigt ser vi bilder hur andra Solarisbussar kan levereras med två stående pedaler från första början.
-Att leverera dessa 28 Solarisbussar med originalpedalerna, dvs två hängande, skulle inte gå alls enligt många. Ändå går det uppenbarligen jättebra att sedan ett bra tag köra bl.a Scania OmniLink och Mercedes Citaro med två hängande pedaler i SL-trafik i bl.a. Söderort och Täby/Norrtälje utan att någon har börjat klaga där.

markkofan

Citat från: lil-sis skrivet 24 mars 2010, 09:52:56 AM
Så förarna ska inte få bästa tänkbara förutsättningar i sitt arbete? Som pedaler som sitter "logiskt"?

Med största sannolikhet har en representant för chaufförerna alltid varit med när bussarna specades. Så egentiligen är tänkt att förarna ska få så bra förutsättningar som möjligt.
Jag kanske inte kan förstå vad chaufförerna menar med att få bästa tänkbara förutsättningar eftersom jag själv inte är chaufför, men det är chaufförerna som kallar bussarna för billig skit. Vad kan dom veta om priset på bussarna?
Jag kan lika gärna påstå att man helt enkelt är för bekväm om man får ont i ryggen av att sitta i Be-Ge förarstol av mycekt hög kvalite... Till dom som säger att luckor flyger upp under körning vill jag ge ett bra tips - det fins lås som är till för att användas. Skyll inte på att det är billig skit, eftersom alla felen som anmärks i media har uppstått pga. ett skitjobb - i luckornas fall - den som inte låste när han slutat arbeta under luckan har skitit sitt jobb och orsakat trafikfara och förbannelse hos förare...

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 mars 2010, 22:19:30 PM
Huruvida det skulle gått att introducera hängande pedaler i city är nog svårt att svara på men man ska nog börja med en provbuss, inte trycka ut en hel serie direkt.

Eller bara låna in en OmniLink II med hängande pedaler från Nyboda? Det torde ju vara det absolut billigaste alternativet?

Andreas

Citat från: Karsten skrivet 24 mars 2010, 13:15:27 PM
Dessa bussar är faktiskt helt utmärkta för de flesta förare. Jag har inte hört talas om någon som haft problem att köra dessa, men de är väl tyvärr lite omoderna.

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/Busslink_till_swebus_BO_BJ/slides/Swebus_1831_Gustavsbergs_centrum_020305.html

Underbart förslag! :D Dessa skall vi ha! Volvo Säffle, leta upp ritningar och skissar för dessa bussar igen! Nu är tiden inne, nu skall dem tillbaka! I normalgolvarna, bygg avancerade rullstolsramper vid mittdörrarna, plus eventuella räcken vid sidan av trappan/dörr/arna, så att alla kan lyckas komma ombord på bussarna. Känslan säger ju iofs att det aldrig kommer att bli så, men hoppet kvarstår av någon märklig anledning. Jag säger det igen: En MaxCi med biogasmotor med tank och allt, detsamma för B10-bussar, gamla klassiska svenska finbyggen ifrån 70- och 80-tal m.m. Fast egentligen vill jag inte kalla B10:orna m.m. för gamla. Åh, nej, dem är ju unga o livliga, så att jag inte vet vad! :D Jag och min klass åkte med Busslink 5412, tror jag det var, i början av September till Barnens ö, för att då ha en riktig partynatt (från torsdag till fredag eftermiddag). På fredagen åkte vi med den gamla fina Scania-leden 4913 eller 4914 tror jag det var. Vid båda dessa tillfällen, så njöt jag riktigt ordentligt. Scanialeden rasslade till en hel del på småvägarna på Björkö och på motorvägen, men för övrigt for den fram med glans. På resan upp somnade jag så skönt i den bekväma stolen. Då njöt jag ordentligt, med det härliga motorbrummet i bakgrunden.

bysenbus

Ja och  gengaskärra bak, skit bra! På höggolvare!

Vad gäller specarna så är bussen inte trafikfarlig utan bara obekväm och där har inte Solaris något att säga till beställaren!

bysenbus

Ja Solaris har samma möjlighet som varningstexten på cig. paketen!

markkofan

Nu kommer det att hända saker, hoppas Solarisarna är tillbaks snarast och att chaufförerna börjar gilla dom!
Ett vilkor för detta är dock att chaufförer måste få vara med och provköra bussarna efter modifikationerna. Och inte bara en chaufför.. helst alla dom som är emot dom idag om det fins någon "sammarbetsvilja" hos dom. Kan väl i värsta fall vara så att dom redan har strukit Solaris som sin arbetsplats...

bysenbus

Ombyggnad pågår för fulla muggar, bussarna byggs om till boggiled med handbroms på rattan och med MAN motorer samt MAN front.

http://galeria.solaris-club.com/data/media/64/su20_mr.jpg

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 mars 2010, 22:33:00 PM
Ja om den har identiskt pedalställ ja, men man måste ju också räkna med ett kompakt motstånd om man har otur, det vore intressant att veta hur snacket gått i Söderort när dessa åkdon kom?

Nu kanske bara Söderort får lämna åsikter, men på Lidingö har jag inte hört nån som har nått emot den hängande bromsen. Förvisso skrivet tidigare utan resultat.

Svoca

Solarisbuss 7422 är ombyggd med ändrade pedaler och ska fr o m 1/4 ut och rulla i provkörningar - även i trafik i
Söderhallen. Ska provas en tid som referens för ombyggnad av övriga 27 Solaris. OBS! Inget aprilskämt.