Solaris vilar i Stockholm

Startat av Ted Selander, 10 mars 2010, 18:35:58 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

jocke

Citat från: Svoca skrivet 20 mars 2010, 04:16:48 AM
Bussen var på väg till Arver Bils verkstäder för karosserireparation. Det är batteriluckorna (vänster sida under
förarrutan) som skadas och även infästningen till dessa luckor vid närkontakt med snövallar. Flera Busslink-Solaris har varit i bl a Katrineholm för denna typ av reparation. Provisoriskt tejpas en wellpappsskiva över lucköppningen för att fukt inte ska skada elkomponenter som finns innanför den skadade eller borttagna luckan.

Luktar omnicity om den skadan :D
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Svoca

Citat från: jocke skrivet 20 mars 2010, 11:00:09 AM
Luktar omnicity om den skadan :D
Ja, fast mycket värre skador, då luckan går ända upp till förarrutans nederkant på Solaris........ ;)

bysenbus

Hejsan!

Måste ha varit ordentlig känning på vallen sätt en 7-tillhållare så kommer hela fronten slitas med nästa gång!

Ersa

Att batteriluckans låsanordning har slitits lös mot en snövall har man ju även sett på flera olika Carrusvagnar. Frågan är då: Bör luckans nedre kant gå hela vägen ner "runt hörnet", likt en motorhov på en Saab 99? Är det inte bättre att låta den stanna ett par cm från nederklanten och låta en stark "sparklåda" ta emot smällarna?

bysenbus

Man får tacka för sån stor lucka istället för små brevlådor:

http://www.solarisbus.pl/files/pojazdy/urbino/u12/urbino_u12_008.jpg

om det är problem med kant bakifrån så sätt en plåt bakom som jämnar ut.

bysenbus

Hejsan!

Hur mycket jag än försöker att vara objektiv så är SU 12 GNG bäst, smidigast motor, lowflor hela vägen, stora serviceluckor, towerengine med uppåtmonterat avgas, störst förarplats, ass. ruta med större hålfastighet, bätter dörrar, stadigare chassi kolla på rutornas infästning upptill!

Nej  SU12 är framtiden när busslinkbromsen är fixad så är det inget snack om saken:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=33381.0

Ersa

Idag stod en artikel i City att läsa. Där nämndes att gaspedalerna skulle bytas ut i alla bussar. Blir det då två stående pedaler?

bysenbus

Hejsan!

Det går att få vilka pedaler (t.o.m borrade race) som helst bara dom pyntar, det kommer att dröja ett bra tag kanske till skolstarten. MaxCi kommer att köras oändligt tillsdess utan service och kommer att haverera ute på stan. Till slut kommer det inte finnas tillräckligt med bussar och Solaris kommer  då i trafik.

Mvh

bysenbus

Ja och det är mycket att skrota som man kan trycka ut allt av!

Robert Brink

CitatMaxCi kommer att köras oändligt tillsdess utan service och kommer att haverera ute på stan

MaxCi havererar inte på stan! Det är rejäla bussar!
Men jag är bara glad så länge Solaris står still! Ser ut att bli trevligt att börja köra i Söderhallen nu... ;D

//R

bysenbus

Citat från: Robert Brink skrivet 22 mars 2010, 15:42:02 PM
MaxCi havererar inte på stan! Det är rejäla bussar!
Men jag är bara glad så länge Solaris står still! Ser ut att bli trevligt att börja köra i Söderhallen nu... ;D

//R

Hejsan!

Vänta tills dom slutar byta ut spridarna på Maxci, då får du åka med bak på bärgningsbilen!

Mvh

markkofan

Vad jag kan förstå så är chaufförerna i Stockholm väldigt bortskämda... Varför är det bara i Stockholm dom vägrar köra?

markkofan

CitatVad jag kan förstå så är chaufförerna i Stockholm väldigt bortskämda... Varför är det bara i Stockholm dom vägrar köra?

Saken är den att facket är extremt starkt inom SL området, att som arbetsgivare försöka hävda att "ni får köra de bussar som vi har bestämt" kommer aldrig nånsin att lyckas över tid, det vet ju dem som försökt

I Polen är detta otänkbart, desto svårare för folk på fabriken i Poznan att förstå hela grejjen...
Kan inte någon av konkurenterna stå bakom detta? 28 bussar sålda med bra rykte hade ju kunnat bli fler, men som det ser ut nu, så blir det nog inte mer Solaris i Stockholm.

Ersa

"Man får vad man betalar för" säger många, men jag skulle vilja ändra det till "Man får vad man specar". Inte ens från missnöjets huvudstad i norr har en enda förare gnällt över de hängande pedalerna i de blåa Solaris Urbino som rullat sedan början av 2006, så jag måste erkänna att jag är lite förvånad över hur det hela skötts i Stockholm.

Var det inte några av Busslinks leverarade B9S man var tvungna att köra tillbaka till Säffle för att de skulle kunna montera extraljus på taket, då detta inte fick göras på plats pga den känsliga tekniken? Samma sak gäller iaf överallt: Prova ut och beställ sedan det du ska ha på en gång, då eftermontage och ombyggnader alltid blir onödigt dyrt.

markkofan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 mars 2010, 21:25:43 PM
Haha, nej knappast.

Liknande händelser har hänt med jämna mellanrum för de flesta tillverkare.

Gissar att detta slår både mot Solaris och Iveco i hela norden, vem vill köpa en billig buss om det i slutänden blir dyrt och att man inte kan uppfylla sina åtaganden.

Jag tycker nog att både beställare o tillverkare får stå till svars för att man godkänt en dylik konstruktion som känns som en ren skrivbordsprodukt utan chans att godkännas av förarpersonalen, det känns som att någon inte har tänkt till här, eller så har man pressats av ekonomerna att få en billig buss,,,,

Samtidigt borde Busslinks personal uppdateras något, låta dom trötta gubbarna gå i pension för att folk som vill jobba ska kunna ta över och börja speca och förstå vad dom köper.
Ur Solaris synpunkt ser det helt enkelt ut så: först vill dom ha det så, sen ångrar dom sig och gör ett j***a liv.
Det går att sköta ekonomin om man duger till att sköta hela resten...