Västerbotten: Höjd straffavgift för biljettfusk

Startat av Ersa, 09 mars 2010, 13:26:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

#60
Citat från: RoggaBoy skrivet 17 mars 2010, 13:19:48 PM
Anklagad för fusk på bussen.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=337689

"Ombord på bussen upptäckte hon att månadskortet gått ut"

Klassiskt Umeå. På andra sidan södra länsgränsen lärde sig folk fort redan 2001 att ha koll på vilken datum som var månadskortets sista giltiga dag. Detta datum står ju bara på kortläsarens display varenda gång man "stämplar" sitt månadskort. Under de två sista dagarnas "stämplingar" lyser det dessutom en stor gul lampa som påminner om att giltigheten snart är slut. Men detta räcker tyvärr inte, utan folk blir lika förvånade varje gång ändå.

"Väl på Vasaplan, med fem kilometer hem och inte klädd för långpromenad, hade Linnea inga möjligheter att fylla på fler resor på sitt månadskort. Den servicen var stängd".

Dessutom finns inte en enda automat att ladda kort och köpa biljetter i. Vidare kommentarer överflödiga.

"Exakt 01.02 på natten - nästan sex timmar efter att hon påbörjat sin bussfärd - fick hon äntligen sin biljett på mobilen. Kort därefter kom också biljett nummer två".

Vad var det man sa i Lycksele? Att deras sms-system fungerade lika bra i Umeå som i alla andra städer?

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 17 mars 2010, 14:34:57 PM
Har nu åkt ett par resor efter att jag har läst detta. Visst måste man trycka för att det ska dras en resa? Håller man bara upp kortet så händer ju ingenting förutom att man ser hur många resor man har kvar?

Så var det i början, men då hälften av resenärerna bara visade upp kortet utan att trycka (då de inte fått någon information om hur man skulle göra) ändrade man till att en resa drogs automatiskt utan att man behövde trycka. Det är mycket möjligt att de numera ändrat tillbaka till ursprungsprogrammeringen, och även denna gång låtit bli att berätta om detta för resenärerna. Ni får själva testa att hålla upp era kort utan att trycka. Ni kan även fråga förarna, men jag tvivlar på att de fått mer info om detta än ni och andra resenärer.

Citat från: RoggaBoy skrivet 17 mars 2010, 14:36:54 PM
Du måste trycka på den blåa knappen när det gäller lokalbussarna, och på landsortsbussarna är de ju en annan färg.

Huruvida det är en blå låg mjuk knapp, eller en grön 1 cm hög hård knapp beror på kortläsarens "årsmodell", och inte på stadstrafik eller landsbygd. Biljettmaskinen skall vara helt identisk på alla bussar i Umeå+länet förutom för förarna, då landsbygdsbussarna inte kommer att få förarvalidatorer.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2010, 19:50:53 PM
"Ombord på bussen upptäckte hon att månadskortet gått ut"

Klassiskt Umeå. På andra sidan södra länsgränsen lärde sig folk fort redan 2001 att ha koll på vilken datum som var månadskortets sista giltiga dag. Detta datum står ju bara på kortläsarens display varenda gång man "stämplar" sitt månadskort. Under de två sista dagarnas "stämplingar" lyser det dessutom en stor gul lampa som påminner om att giltigheten snart är slut. Men detta räcker tyvärr inte, utan folk blir lika förvånade varje gång ändå.

"Väl på Vasaplan, med fem kilometer hem och inte klädd för långpromenad, hade Linnea inga möjligheter att fylla på fler resor på sitt månadskort. Den servicen var stängd".

Dessutom finns inte en enda automat att ladda kort och köpa biljetter i. Vidare kommentarer överflödiga.

"Exakt 01.02 på natten - nästan sex timmar efter att hon påbörjat sin bussfärd - fick hon äntligen sin biljett på mobilen. Kort därefter kom också biljett nummer två".

Vad var det man sa i Lycksele? Att deras sms-system fungerade lika bra i Umeå som i alla andra städer?

Jo, Tor sa att deras biljettsystem fungerade lika bra som i andra städer. I Gävle har jag testat sms, det kommer på några sekunder. Märkligt att det då kan fungera lika bra.

Nu måste man trycka på knappen, testade med årskortet idag på eftermiddagen, och trycker jag inte på knappen så står det bara "Årskort" men ingen resa registreras. Märkte dock i rusningstrafiken med en sen Linje 9 från Vasaplan mot Röbäck (skulle till Teg C, ja jag är lat ibland) och alla hade busskort, och vi var ändå en 20st men de gick så fort och smidigt. De är första gången man varit med om en sån smidig start på resan.

Färgen spelar ingen roll, men personligen så är den blåa mjuka bättre än den gröna, fast på landsbygdsbussarna kan ju inte kortläsaren sitta på samma ställe som en lokalbuss heller så.

På periodkortet så får du ju dessutom ett kvitto med datumet på, varför inte spara det i plastfickan du har kortet tex typ.

Muk

Jag har aldrig tryckt på någon knapp när jag har åkt med månadskort på stadsbussarna i Umeå. Gäller det bara när man har ett kort med specifikt antal resor? Annars ser jag inte riktigt poängen med gymnastiska övningar.  ;D

RoggaBoy

Citat från: Muk skrivet 17 mars 2010, 20:53:52 PM
Jag har aldrig tryckt på någon knapp när jag har åkt med månadskort på stadsbussarna i Umeå. Gäller det bara när man har ett kort med specifikt antal resor? Annars ser jag inte riktigt poängen med gymnastiska övningar.  ;D

Jag har ju årskort, dvs obegränsat antal månadskort på ett kort, så länge pengar finns på kontot, men inget händer om jag inte trycker på knappen.

Jessika

Citat från: Muk skrivet 17 mars 2010, 20:53:52 PM
Jag har aldrig tryckt på någon knapp när jag har åkt med månadskort på stadsbussarna i Umeå. Gäller det bara när man har ett kort med specifikt antal resor? Annars ser jag inte riktigt poängen med gymnastiska övningar.  ;D

Om man inte "trycker" utan bara går förbi så får väl inte föraren klartecken att du har ett giltigt kort?

/Jessika

Muk

Citat från: Jessika skrivet 17 mars 2010, 22:50:00 PM
Om man inte "trycker" utan bara går förbi så får väl inte föraren klartecken att du har ett giltigt kort?

/Jessika


Det kommer en ljudsignal från kortläsaren när man för kortet i närheten av den. En signal för godkänt kort och en signal för ogiltigt kort. Jag har blivit tvungen att föra över kortet en extra gång då föraren inte uppfattade ljudet, så jag antar att det är enda sättet som det markeras.

RoggaBoy

Nu ska sms-biljetterna fungera igen: http://www.tabussen.nu/default.asp?P=1808&nar=2010

Kan ju fråga sig, hur länge fungerade dom inte?

Jessika

Citat från: RoggaBoy skrivet 18 mars 2010, 22:36:20 PM
Nu ska sms-biljetterna fungera igen: http://www.tabussen.nu/default.asp?P=1808&nar=2010

Kan ju fråga sig, hur länge fungerade dom inte?

Haha, exakt det såg jag igår...

SMS biljetter: Enligt uppgift från vår leverantör skall nu SMS biljetterna fungera som vanligt igen.

Det blir fler frågor än svar. ::)

Igår var det ett debattinlägg och en insändare om bussbiljetterna i VK. På debattsidan beskrevs det hur det funkar i Stockholm och Uppsala och det föreslogs att det även i Umeå skulle kosta dubbelt så mycket att köpa biljett ombord som att förköpa biljetten. Kort, koncist och mycket bra poäng.

På insändarsidan var förslaget något mer "primitivt". Det föreslogs (förmodligen på fullaste allvar...) att alla bussbiljetter skulle kosta 10 kr och att det skulle sitta uppsatt typ en sparbössa framme vid chauffören där alla kunde lägga i sin guldpeng vid ombordstigning... ::)

/Jessika

RoggaBoy

Citat från: Jessika skrivet 19 mars 2010, 10:09:33 AM
Haha, exakt det såg jag igår...

SMS biljetter: Enligt uppgift från vår leverantör skall nu SMS biljetterna fungera som vanligt igen.

Det blir fler frågor än svar. ::)

Igår var det ett debattinlägg och en insändare om bussbiljetterna i VK. På debattsidan beskrevs det hur det funkar i Stockholm och Uppsala och det föreslogs att det även i Umeå skulle kosta dubbelt så mycket att köpa biljett ombord som att förköpa biljetten. Kort, koncist och mycket bra poäng.

På insändarsidan var förslaget något mer "primitivt". Det föreslogs (förmodligen på fullaste allvar...) att alla bussbiljetter skulle kosta 10 kr och att det skulle sitta uppsatt typ en sparbössa framme vid chauffören där alla kunde lägga i sin guldpeng vid ombordstigning... ::)

/Jessika

Bra att du håller koll på lokaltidningarna Jessika, själv kan man inte få den i brevlådan innan jobbet så då skippas dom helt enkelt. Nattaxan tycker jag ska bli som i Gävle, 10kr extra på enkelbiljett, de är enklare och sen är det nästan 33% lägre pris på sms jämfört med kontant i Gävle. Dom installerade även i somras automater i stan (som jag testat!), för att få kontantstopp nu till sommaren. Gävle börjar i rätt ände, men samtidigt så ska man komma ihåg att X-trafik och Nobina delar på intäkterna. I Gävle får du även vid påtankning på reskortet hos ett ombud 10% extra på kortet, och i Västerbotten skulle reskassa kommit för 1½år sedan snart, men ännu har inget hänt.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 19 mars 2010, 14:07:20 PM
Nattaxan tycker jag ska bli som i Gävle, 10kr extra på enkelbiljett, de är enklare och sen är det nästan 33% lägre pris på sms jämfört med kontant i Gävle.

Varför behövs en nattaxa? Motivera gärna fördelarna med denna underliga tradition i norr.
En sådan skulle t.ex vara helt otänkbar i SL-trafiken.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2010, 18:51:06 PM
Varför behövs en nattaxa? Motivera gärna fördelarna med denna underliga tradition i norr.
En sådan skulle t.ex vara helt otänkbar i SL-trafiken.

Helst skulle den bort helt, men om man nu verkligen vill ha den (läs: Länstrafiken vill ha den) så varför inte låta barn åka på barnbiljett + 10kr än dubbel vuxen?

Jessika

Citat från: RoggaBoy skrivet 19 mars 2010, 20:46:27 PM
Helst skulle den bort helt, men om man nu verkligen vill ha den (läs: Länstrafiken vill ha den) så varför inte låta barn åka på barnbiljett + 10kr än dubbel vuxen?

Anledningen till att man bara har en taxa nattetid är ju för att minska ytterligare en potentiell konfliktsituation för förarna, nämligen att behöva tjafsa om hur gamla folk är.

Uppsala är för övrigt ytterligare en stad där det inte finns någon nattaxa och där bussarna har mycket generösa avgångstider även vanliga kvällar (de största linjerna fram till klockan ett).

/Jessika

Ersa

#73
Citat från: Jessika skrivet 19 mars 2010, 21:11:41 PM
Anledningen till att man bara har en taxa nattetid är ju för att minska ytterligare en potentiell konfliktsituation för förarna, nämligen att behöva tjafsa om hur gamla folk är.

Men att vägra låta de dyra busskorten, inkl månads- och årskortet gälla nattetid och istället tvinga på alla svindyra enkelbiljetter som bara kan köpas ombord med Visa-kort... det är inte alls att skapa en stor potentiell konfliktsituation för alla förare? ::) Om folk skulle få åka på sina laddade busskort skulle det inte bli ett enda bråk, och det skulle bara ta några få minuter att lasta en nattbuss jämfört med idag då det kan ta över 15 minuter för 30 personer att stiga ombord på nattbussen(!).
Dagtid går det annars jättebra att ha tre olika åldersgrupper på enkelbiljetterna. Allt för att få så billiga ombordbiljetter som möjligt för ungdomar, vilket ger en maximal pålastningstid. Visste man inte bättre skulle man kunna tro att man verkligen har ansträngt sig aktivt för att skapa en situation där ombordstigningen är långsammast i Sverige.

Om jag hade makten skulle jag direkt införa normaltaxa på alla nattbussar och flygbussen, dvs en enkelbiljett för 30 kr för alla åldrar, samt låta alla typer av busskort gälla på alla linjers avgångar oavsett flygbuss eller tid på dygnet. Rabattkorten skulle få sänkt pris, dvs 5 kr/resa för barn, 10 kr/resa för ungdom och 15 kr/resa för vuxen. Då skulle det dessutom äntligen bli möjligt att fylla på med jämna 100-tal kronor.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 20 mars 2010, 00:40:51 AM
Men att vägra låta de dyra busskorten, inkl månads- och årskortet gälla nattetid och istället tvinga på alla svindyra enkelbiljetter som bara kan köpas ombord med Visa-kort... det är inte alls att skapa en stor potentiell konfliktsituation för alla förare? ::) Om folk skulle få åka på sina laddade busskort skulle det inte bli ett enda bråk, och det skulle bara ta några få minuter att lasta en nattbuss jämfört med idag då det kan ta över 15 minuter för 30 personer att stiga ombord på nattbussen(!).
Dagtid går det annars jättebra att ha tre olika åldersgrupper på enkelbiljetterna. Allt för att få så billiga ombordbiljetter som möjligt för ungdomar, vilket ger en maximal pålastningstid. Visste man inte bättre skulle man kunna tro att man verkligen har ansträngt sig aktivt för att skapa en situation där ombordstigningen är långsammast i Sverige.

Om jag hade makten skulle jag direkt införa normaltaxa på alla nattbussar och flygbussen, dvs en enkelbiljett för 30 kr för alla åldrar, samt låta alla typer av busskort gälla på alla linjers avgångar oavsett flygbuss eller tid på dygnet. Rabattkorten skulle få sänkt pris, dvs 5 kr/resa för barn, 10 kr/resa för ungdom och 15 kr/resa för vuxen. Då skulle det dessutom äntligen bli möjligt att fylla på med jämna 100-tal kronor.

Har ett årskort för 700kr/månad själv, och att inte få åka nattbuss på det kortet är så dåligt. De är ganska mycket pengar man redan betalar, och då ingår inte ens nattbussen. Att inte reskassan kommit efter 1½år så förstår man inte vad dom tänker på. Tor sa att de skulle komma hösten 2008, nu när man frågar så svarar dom inte ens när/om reskassa ska komma.