Kreditupplysning vid Jobbsök!

Startat av Lusan, 07 mars 2010, 17:25:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Kreditupplysning på arbetssökande är inget nytt. Det har förekommit länge inom en del företag. Dels handlar det om att eventuella risker för förskingring men skulder som kan leda till långvarig utmätning kan påverka intresset för arbetet eller att arbeta över huvud taget. Finns det risk för utmätning av bostäder eller bil, om det anses att det går att gå till arbetsplatsen, kan det påverka arbetet också.
En kreditupplysning bygger på offentliga uppgifter och utdrag från kronofogden som tolkas av kreditupplysningsföretagen och blir till eventuella betalningsanmärkningar.
En arbetsgivare kan också ringa till kronofogdemyndigheten och kolla om de har något registrerat och i så fall vad de har registrerar. Arbetsgivaren behöver i det fallet varken tala om de kommer att göra det eller om de gjort det då det är offentliga uppgifter.
Utdrag ur brottsregistret är också vanligt
En annan sak är att många arbetsgivare kollar om en sökande har körkort, oavsett om det behövs körkort för jobbet eller ej. Om någon saknar körkort kan det bero på att någon inte kan få körkort eller förlorat det beroende på sjukdom, missbruk eller riskfyllt beteende.

Finns det många sökande kan det bli så att gallringen i ett inledande skedet som kan göra att sökande försvinner ur högen beroende på betalningsanmärkning, en anmärkning i brottsregistret eller avsaknad av körkort utan att arbetsgivaren kollar upp orsakerna till det.

Hagri

Citat från: Jo skrivet 08 mars 2010, 08:04:44 AM
Det är väl också så att en person med betalningsanmärknig anses som slarvigare en genomsnittsmedborgaren. Till exempel tyder undersökningar av försäkringsbolag på att skadefrekvensen är ungefär 50-100% så hög för personer med betalningsanmärkning. http://www.sr.se/Orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=3393041

Nu har det väl i alla fall för taxilegitimation blivit en större kontroll från myndigheternas sida annars är ju en lösning att man därifrån är kvickare att dra in behörigheten. Frågan är vilket som är effektivast och bäst?

Det kan även vara så att risken för försäkringsbedrägerier bedöms som högre inom den gruppen beroende på att de är i en ekonomiskt trängd situation.  

En intressant sak i det här exemplet är att en betalnings anmärkning kan kosta den här personen 12000 kr.
En betalningsanmärkning lever i 3 år för en privatperson och kan leva i 5 år för en företagare. År det en privatperson som artikeln handlar om blir det 3 år gånger 4000 = 12000 kr.
Är det en liten skuld som är orsaken till betalningsanmärkningen kan "straffet" bli stort.

Knut

Om man har hatt problemer av denne art, så kan man vel være åpen om dette ved søknad om jobb. Har iallefall blitt tatt hensyn til ved forsinkringer for min del. At jeg var åpen om tidligere "synder" og at jeg jobbet med nedbetalinger osv
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

lil-sis

Jag tycker det är intressant att det togs UC på jobbet jag har nu med en dagskassa på som mest 1000kr men inte på de jobb jag har haft innan där dagskassorna legat upp till 300.000kr, där jag dessutom varit ansvarig med koder till alla kassaskåp osv.

Det känns lite lätt snedvridet.

Utdrag ur belastningsregistret lämnade man inte på butikerna heller men däremot till Postgirot Bank AB när jag började där för dryga elva år sedan.