Tradera: Stort antal diabilder på gamla bussar

Startat av Ersa, 06 mars 2010, 00:42:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Användaren "Hobbybjorn" från Järfälla säljer gamla bussbilder på Tradera:

Jag säljer min DIA-samling av bussar inom SL-området. Ca 100 st. Alla är tagna av mig under åren 1970-1975 och de är alltså 35-40 år gamla. Jag är ingen expert och jag kan inte littera och mera ingående fakta men du kommer att finna mängder av olika typer, inhyrda bussar och en hel del kuriositeter. Bilderna är unika. Det finns endast detta ex av varje bild.  De säljs med det förbehåller att om du publicerar bilden i något sammanhagn, tryckt eller på nätet ska du ange fotografens/mitt namn.
Bilderna är monterade i glaslösa GePe-ramar, orginal pappramar samt några glasade. Jag har ytterligare minst 70 bilder. De följer så snart jag hinner

http://www.tradera.com/Vykort-Bilder-ftgnr.151788-c3_27

groenis

Förra batchen han släppte var på 168 bilder,
Jag tror att hans bildbank är ännu större än vad han vill påskina.

/Lennart

Peter Rost

Ersa

Aha, det har jag missat helt. Kanske är därför det bjuds friskt på hans auktioner. :)

Peter Rost

Visst är det häftiga bilder?! Nästan lite "avis" att jag inte har några bussbilder tagna när jag "jagade" bussar i Stockholm, med omnejd tidigt åttiotal. :(

/Peter

groenis

Jag gillar kriteriet att de ska läggas ut med hänvisning om fotografens namn.
Nu den stora frågan var inte Stockholms Stadsmuseum intresserade eller är han rädd för att ingen kommer att se dem mer om de hamnar där ?

/Lennart

a32

Nog för att jag hade velat haft denna bild men 688kr är väl lite väl saftigt, man kan ju gratta "Hobbybjörn" som säljer dessa fina dior.

http://www.tradera.com:80/auction/auction.asp?aid=108196965

/a32   ;)

Björn Forslund

Citat från: groenis skrivet 06 mars 2010, 16:01:28 PM
Jag gillar kriteriet att de ska läggas ut med hänvisning om fotografens namn.
Nu den stora frågan var inte Stockholms Stadsmuseum intresserade eller är han rädd för att ingen kommer att se dem mer om de hamnar där ?

/Lennart

Svaret har du redan. Tror inte Stadmuseet, eller kanske lämpligare Spårvägsmuseet, har budget för att betala sådana summor för bilderna. Säljaren anade väl att han kunde få en hyfsad slant i plånboken istf att skänka bilderna till något museum.

Frank Royseland

Citat från: a32 skrivet 07 mars 2010, 16:41:13 PM
Nog för att jag hade velat haft denna bild men 688kr är väl lite väl saftigt, man kan ju gratta "Hobbybjörn" som säljer dessa fina dior.

http://www.tradera.com:80/auction/auction.asp?aid=108196965

/a32   ;)

688kr for ETT bilde!!!!!!!!!!! :-X ???

groenis

Björn
Varför har ingen värvat in honom på bussnack?
Med tio bilder i varje inlägg så skulle vi andra få sitta till en bra bit in i 2014
för att se den bildbanken ;)

/Lennart

Björn Forslund

Vi får väl hoppas att några bussnackare köpte åtminstone en del av bilderna, och kanske visar upp dem här, för fortsatta diskussioner?

Ulf Rådeström

Jodå...det finns en som köpte 16 av bilderna  :)
Dock INTE den för över 600 ;-)

Björn Forslund

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 mars 2010, 09:43:38 AM
Jodå...det finns en som köpte 16 av bilderna  :)
Dock INTE den för över 600 ;-)

Den prisnivån gjorde mig förvånad, måste jag säga.
Då ser vi fram emot att kika på dina inköp!

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 mars 2010, 09:51:15 AM
Den prisnivån gjorde mig förvånad, måste jag säga.
Då ser vi fram emot att kika på dina inköp!

Alltså - jag tror inte prisnivån var så konstig egentligen.
Visst är 688 mycket - men kanske den som bjöd hade någon speciell anknytning till bilden - de kanske var han eller hans bror som körde just då eller vadsomhelst - så vi vet ju inte vad som ligger bakom.

Vi får se vad som visas här - det finns andra sajter som dom kanske dyker upp på framöver - vem vet ;.-)

Björn Forslund

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 mars 2010, 13:01:03 PM
Alltså - jag tror inte prisnivån var så konstig egentligen.
Visst är 688 mycket - men kanske den som bjöd hade någon speciell anknytning till bilden - de kanske var han eller hans bror som körde just då eller vadsomhelst - så vi vet ju inte vad som ligger bakom.

Vi får se vad som visas här - det finns andra sajter som dom kanske dyker upp på framöver - vem vet ;.-)

Åhå, då är det till att kika i Svensk Busshistoria alltså. Du får väl lägga ut en blänkare när du lagt ut godbitarna.
Själv var jag mest intresserad av alla inhyrda uddabussar, men inte tid att kolla budgivningen som pinnade upp rätt mycket på ett tidigt stadium.
Vad gäller 688-kronors bilden måste det ha varit minst två som var mycket intresserade av just den bilden. Hoppas någon visar den på Bussnack och berättar varför...