10 f d Boråsare påväg österut...

Startat av Ulf Berlin, 05 mars 2010, 21:15:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2010, 19:52:34 PM
Vet Du eller någon annan möjligtvis vilka de är?

syntes ej id nummer från E6
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Svemicke

Citat från: BEL skrivet 06 mars 2010, 21:15:24 PM
syntes ej id nummer från E6
Okej. Vad för sorts bussar var det? Vegor? Carrus Regioner? Säffle?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Brollan

Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2010, 19:52:34 PM
Vet Du eller någon annan möjligtvis vilka de är?

150 FTE151 Volvo Carrus
154 FRB251 Volvo Carrus
210 HYS374 Volvo Säffle
ägs av KVD sedan 2010-03-01

Svemicke

Citat från: Mats B skrivet 07 mars 2010, 13:28:28 PM
150 FTE151 Volvo Carrus
154 FRB251 Volvo Carrus
210 HYS374 Volvo Säffle
ägs av KVD sedan 2010-03-01
210:an kommer saknas.  :'(
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

L-G Lassander

#19
Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 mars 2010, 21:15:21 PM
...ty"redan"står följande BoråsLokaltrafiks f d vagnar på Silja/Tallink-exporten i Stockholm 2010 03 05:
157(SCH 187)
158(SCH 169)
225(SKF 418)
244(SFO 175)
245(SFO 145)
246(SFO 136)
248(SFO 148)
253(SFO 214)
254(SFO 184)
261(SHS 187)
157&158 är Lahti 402or och övriga Carrus Vega.
225 hade"BL/BoråsLokaltrafik"på dest.skyltarna.
Undras vart dom skall ta vägen?/Ulf


De är på väg till Koiviston Auto koncernen i Finland. 225 och 248 skall till oss i Borgå. Sen har det talats om ytterligare två höga Vega och två låga Vegor till.

Svemicke

Citat från: L-G Lassander skrivet 11 mars 2010, 14:16:42 PM
De är på väg till Koiviston Auto koncernen i Finland. 225 och 248 skall till oss i Borgå. Sen har det talats om ytterligare en hög Vega och tre låga Vegor till.

Får man fråga vad ni ska med de gamla rishögarna till? De är rätt slutkörda. Rätt go'a att köra, men det är inte mycket med dem längre.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

L-G Lassander

Citat från: Svemicke skrivet 11 mars 2010, 14:33:15 PM
Får man fråga vad ni ska med de gamla rishögarna till? De är rätt slutkörda. Rätt go'a att köra, men det är inte mycket med dem längre.

Jag tror problemet ligger i att finnarna inte riktigt förstår hur effektivt bussarna används i Sverige i jämförelse med Finland, utan tror att de används lika sparsamt som här. Sen ser man att det finns en serie med knappt tio-åriga bussar till salu, och köper dem i tron att man får något som är nästan nytt.

När vi i höstas skulle få två 9700or från Gobybus, försökte jag framföra att de är långtifrån nya, körda runt 150000 mil. Tyvärr fanns det ingen som ville tro mig, för de var ju så nya, bara sex år gamla.

Å andra sidan får man heller inte glömma att dessa Vegor ändå är 10 -15 år nyare än de bussar som skall ersättas. Koncernens äldsta buss har ett chassi från 1969! och nästan alla enheterna har tiotals med bussar från 1980-talet kvar i aktiv trafik.

yngrot

Du får gärna visa bild här när ni fått bussarna lackade för det brukar väl finska bolagen göra ändå??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: L-G Lassander skrivet 11 mars 2010, 15:01:21 PM
Jag tror problemet ligger i att finnarna inte riktigt förstår hur effektivt bussarna används i Sverige i jämförelse med Finland, utan tror att de används lika sparsamt som här. Sen ser man att det finns en serie med knappt tio-åriga bussar till salu, och köper dem i tron att man får något som är nästan nytt.

När vi i höstas skulle få två 9700or från Gobybus, försökte jag framföra att de är långtifrån nya, körda runt 150000 mil. Tyvärr fanns det ingen som ville tro mig, för de var ju så nya, bara sex år gamla.

Å andra sidan får man heller inte glömma att dessa Vegor ändå är 10 -15 år nyare än de bussar som skall ersättas. Koncernens äldsta buss har ett chassi från 1969! och nästan alla enheterna har tiotals med bussar från 1980-talet kvar i aktiv trafik.

Har inte Finland samma statuskrav som vi i Skandinavien? Låter ju nästan värre än östra Ryssland. Trodde Finland var längre komna än så.

Nu hävdar jag ju visserligen att bussar inte behöver "kastas bort" efter bara tio år, men med tanke på att Finland faktiskt är ett I-land så tycker jag det låter konstigt att man köper in begagnade bussar "från väst".
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mikael T Nilsson

Flertalet av Boråsvagnarna vid Siljaterminalen står inom inhägnat område (fotoförbud), men några står utanför staketet om någon är intresserad av att fotografera.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

L-G Lassander

Japp, skall lägga upp bilder sen när de är klara. Kan dock ta sin lilla tid innan allt är fixat ;)

CR112


Jan Sjöberg

Verkligen ljuvligt ...  :) ... Härligt ... saknar dem inte ur passagerarsynpunkt ...... 
Tack för dem bästa bilderna här på länge .... ;)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

L-G Lassander

Och för den som undrar, så är det jag som står och hänger i dörröppningen på SKF418 :)

yngrot

SFO 148 har jag kört en hel del.. men kan inte säga att jag saknar den så väldigt mkt men när de var i bra ordning var de helt ok att köra..dock håller jag inte med Jan S om att passkomforten inte var bra ryggstöden är ju ställbara vilket de nya bussarna saknar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina