Postdiligens

Startat av Mr G, 26 februari 2010, 13:08:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Postdiligensen från/till Korpilombolo utväxlar post, gods och passagerare med motorvagnståget från Boden som just inkommit till sin slutstation Övertorneå.
吉先生

Björn Forslund

Är det en SJ-lastbil till vänster, för godstransporter till Pajala?

Härlig bild från en svunnen tid med färger man saknar.

Stefan P

Hej

Är inte lastbilen en Scania och så ifall vilken modell?
Bussen är en kaross med bara en dörr eller gick att beställa vilket man ville?
En likadan rälsbuss skall jag åka till sommaren.

En bil med mycket nostalgi på en gång, gärna fler sådna bilder.

mvh Stefan P

Björn Forslund

Scanian är en L eller LS75:a eller 76:a

Bussen är en Hägglundare. Karossen byggdes som kunden önskade, i detta fall med ett lastutrymme baktill. den är som synes byggd för högertrafik från början, men har haft dörr på vänster sida fram till Dagen H.

Stefan P

#4
Hej

Kanske någon vet årsmodell på bussen?

Jag tog nämligen busskort på NBJ 55 -65 och NBJ 78 -67 senare överflyttade till Karlskoga Lokal Trafik där jag tog busskort på dem, kan bussen bilden vara ungefär jämngammal med dem?

mvh Stefan P

Muk

Mycket trevlig bild! En av Scaniadragarna som användes för godstrafik fanns kvar på stationsområdet i övertorneå så sent som i början av 2000-talet. Fastvuxen i ett träd och utan motor. Den fanns dock inte kvar när jag vara dit senast 2009.

Björn Forslund

Citat från: Stefan P skrivet 26 februari 2010, 14:59:41 PM
Hej

Kanske någon vet årsmodell på bussen?

Jag tog nämligen busskort på NBJ 55 -65 och NBJ 78 -67 senare överflyttade till Karlskoga Lokal Trafik där jag tog busskort på dem, kan bussen bilden vara ungefär jämngammal med dem?

mvh Stefan P

Eftersom den är i högerutförande så rör det sig om ca 1964, så det stämmer bra med din NBJ-buss. Greger eller någon annan från norr kan säkert svara exaktare

Peter Öden

Hej !

Tack för en härlig nostalgisk bild.
Postbussen är buss nr. 7121 med chassinummer 3202
och karossnr. 7774, 29+4 pass. och godsutrymme.
Mycket riktigt årsmodell 1964.
Fr.o.m inv.nr 7056 och fram till 7131 var bussarna vänsterstyrda.
7056 till 7070 var dock av 1963 års modell.

Mvh Peter Ö

Ersa

Jag hittar ingen nytt regnr på BD570.
Det måste bara saknas i SBH, för inte kan 7121 ha avyttrats redan innan 1972?

Ungefär vilket år är den underbara bilden tagen?

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2010, 01:26:28 AM
Jag hittar ingen nytt regnr på BD570.
Det måste bara saknas i SBH, för inte kan 7121 ha avyttrats redan innan 1972?


Nytt reg nr på bussen blev AWL720 och den finns fortfarande kvar, med privat ägare i Stockholmstrakten, dock avställd sedan 1991. Har ingen uppgift om när den avyttrades från Diligensen, troligen i slutet av 70-talet.

bilomnibussen

Hej! De flesta av NBJ:s motsvarigheter var byggda på Scania-Vabis chassi. Dock fanns det två jämförbara Volvobussar med liknande Hägglundskaross, dock inte med godsutrymme. Det var T 351 och T 374 Volvo B 63508 från 1966.

Mvh Jan G

Clabbe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 februari 2010, 08:00:36 AM
Dragaren är 6238 om det är en L75:a eller 6250-51 om det är en L76:a, tyvärr är det svårt att avgöra

Jag röstar på en L75:a, med tanke på den rundade övre framkanten på hytt och dörr.

Mr G



Här ser man lastbilen bättre. Bilden plåtad i augusti 1972 f ö.

Kanske borde ha postat detta inlägg i Lastbilsforum istället?
吉先生

yngrot

En verkligen härlig bild från förr  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Vilka bilder! :D
Vad är litterat på rälsbussen?