Fyra bilder från Jan-Peter

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 februari 2010, 16:14:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jan-Peter har bett mig lägga ut dessa bilder och han bifogar följande text:
Den första en hederlig Scania H 64 som jag körde en Söndag 1974. Körde Gräddö-Nortälje-Östra Station som extra buss. Man kunde bli utlånad till Danderydstrafiken på Lördagar och Söndagar om man var helgextra förare.Jag tillhörde Hornsberg i vanliga fall.

Den andra är även den en pärla Volvo B58 1969 ?.
Dels vid ändhpl Böle Äng 1982. Sen den blev påkörd vid Bölevägen utanför Volvo verken och står på Västerslätt dåvarande Postverkstaden 1983.
Tråkigt med den bussen var en av dem som var trevlig att köra t o m i halka.

Jag har nog suttit mer bakom ratten och inte bakom kameran,så detta är vad jag har tillsvidare.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

En bild av den krockade 41, tagen jan 1984, har tidigare visats av Greger Larsson.
Jag har den på datorn, och kan visa om jag får klartecken. Eller så kan han visa den själv.

Jag tror att det var Greger Larssons bild iaf.

Jan-Peter

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2010, 16:22:01 PM
En bild av den krockade 41, tagen jan 1984, har tidigare visats av Greger Larsson.
Jag har den på datorn, och kan visa om jag får klartecken. Eller så kan han visa den själv.

Jag tror att det var Greger Larssons bild iaf.

Hej.
Dessa bilder har jag tagit,densv-vita är neg,De övriga dia.
De nedersta bilden kan man se en CR,Jag körde den på linje 7 den gången.Annars hade jag nog inte kunnat ta dessa 2 bilder av krockad 41.
Den översta bilden togs på förmiddagen,vilken dag kan jag inte säga.
Så dessa bilder har aldrig tidigare visats offentligt.
Hälsn.Jan-Peter

Ersa

Citat från: Jan-Peter skrivet 25 februari 2010, 18:57:00 PM
De nedersta bilden kan man se en CR,Jag körde den på linje 7 den gången.Annars hade jag nog inte kunnat ta dessa 2 bilder av krockad 41.
Den översta bilden togs på förmiddagen,vilken dag kan jag inte säga.
Så dessa bilder har aldrig tidigare visats offentligt.

Det är klart. Gregers bild ser helt annorlunda ut, men är tagen på samma plats på samma buss. Den stod kanske kvar där över nyåret då du fotade den (december?) 1983, medan Greger besökte samma ställe (januari?) 1984.

Kul att det är fler förare än jag som gjort exakt samma resa mellan Roslagens landsbygdstrafik och Umeå tätortstrafik, men 20-25 år före mig. :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 februari 2010, 19:08:29 PM
Trevliga bilder, om än lite sorgliga

Byggdes 41:an upp på nytt efter fadäsen?

Reparerade man verkligen så kraftigt skadade bussar som uppnått så pass hög ålder? Bussen sägs vara från 1969 och bilden från 1984. Alltså var bussen redan då 15 år gammal. Och dessutom med en kaross som 1984 hade slutat tillverkas sedan flera år tillbaks

Fast man kanske tyckte det kunde löna sig ändå?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson

Bussen som var ny 1971 kom aldrig i trafik mer utan skrotades. Man hade ju ett antal liknande bussar där reservdelar behövdes, de övriga bussarna ur serien fanns kvar till runt -90.
Vill minnas att det var en lastbil som inte hann stanna bakom bussen i det hala väglaget.

Jan-Peter

Hej.
Greger måste ha en bättre kamera än min Kamera.Vilken sort?.Kompakt.Ricoh FF-1 Electronic.Och svag diafilm Fuji 100 asa
Var den jag hade då i fickan.
Kul att se från en annan vinkel än den jag hade.
Tack för alla fina bilder som jag sett här i forumet.
MVH Jan-Peter

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 februari 2010, 20:48:02 PM
Bussen som var ny 1971 kom aldrig i trafik mer utan skrotades. Man hade ju ett antal liknande bussar där reservdelar behövdes, de övriga bussarna ur serien fanns kvar till runt -90.
Vill minnas att det var en lastbil som inte hann stanna bakom bussen i det hala väglaget.

Tråkigt att den gick hädan. Den hade varit kul att ta över och byggt något kul av för eget bruk. Husbuss med något slags godsrum baktill kanske. När dessa bilder togs var jag dock bara en liten knodd som bodde uppe på nybyggda Västra Ersboda och strax skulle fylla fem år. 8)

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2010, 16:14:55 PM
Jan-Peter har bett mig lägga ut dessa bilder och han bifogar följande text:
Den första en hederlig Scania H 64 som jag körde en Söndag 1974. Körde Gräddö-Nortälje-Östra Station som extra buss. Man kunde bli utlånad till Danderydstrafiken på Lördagar och Söndagar om man var helgextra förare.Jag tillhörde Hornsberg i vanliga fall.

Hej,

Tack för denna fina bild! Täby (f.d. Åkerby/Enebyberg/Danderydslinjerna) kör fortfarande turer på linje 631 mellan Rådmansö och Stockholm på söndagar under sommartidtabellerna. Jag tror förresten att bussen hade littera H65A.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.