Huvudmeny

Nobina 6163

Startat av Bussmicke, 25 februari 2010, 09:34:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Matte

Ja den ser ut att ha vart och kysst en snövall. Men på vissa ställen är det ju fan plogat så man undrar hur i h*****e människan tänkt som suttit i maskinen.
Det är ju oftast så att maskinföraren inte fattar hur stor plats en buss tar i kurvor, hållplatser.

Matte

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 februari 2010, 09:58:24 AM
Dagens bussar är ju inte gjorda för att användas som snöplogar, kanske dags att kräva särskild förstärkning på liknande sätt som på sjön för bussar som ska användas vintertid :-)

Ja visst är det så att dagens plast/glasfiber racketer inte är lika tåliga som bussarna va förr. Men har sett hur många ställen som hellst där man måste ta ett beslut att antingen måste ploga med överhänget fram/leden på bussen för att klara att komma runt eller ställa bussen och be trafikledning kontakta väghållare för att komma dit och ploga bort snö så det går att köra på ett bra sätt.

MrX

Regplåtens placering är ändå värd att notera. Det är viktigare att ha med den än att den sitter korrekt :D

MGA

Hmm. Inte vara så petig BM.  ;D

buskörare

Citat från: Matte skrivet 25 februari 2010, 10:09:15 AM
Ja visst är det så att dagens plast/glasfiber racketer inte är lika tåliga som bussarna va förr. Men har sett hur många ställen som hellst där man måste ta ett beslut att antingen måste ploga med överhänget fram/leden på bussen för att klara att komma runt eller ställa bussen och be trafikledning kontakta väghållare för att komma dit och ploga bort snö så det går att köra på ett bra sätt.

Problemet är väl att lastbilar inte har överhäng och att dom som kör lastbil inte tänker på att bussen har det och behöver använda det. Mycket märkbart nu när man lägger vallar på refuger och annat.

M224

Såhär blir det ju när bussarna ska vara så låga så att de skrapar i gatan...

Matte

Citat från: M224 skrivet 25 februari 2010, 16:09:34 PM
Såhär blir det ju när bussarna ska vara så låga så att de skrapar i gatan...

Ja det också...

Niklas Bygdestam

När vintern tar slut i vår skulle det vara intressant om det fanns möjlighet att se någon total sammanställning på skador som är orsakade av just snön. Främst då skador som är orsakade av snövalar som bussar kört in i. Jag tror att den sortens skador efter den här vintern kommer att visa sig vara betydligt fler än det varit på många år
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Matte skrivet 25 februari 2010, 10:09:15 AM

Jag minns en gammal bussförare/bussmekaniker som plogade en privat väg där skolbussen gick. Varenda ställe där överhänget behövde svepa ut hade han röjt noga med traktorn! :D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2010, 19:18:45 PM
Jag minns en gammal bussförare/bussmekaniker som plogade en privat väg där skolbussen gick. Varenda ställe där överhänget behövde svepa ut hade han röjt noga med traktorn! :D

Jag fick följa med en bussägare på en skolkörning en gång och vägarna blev allt smalare och kurvigare. Nu hade vi bara en Ford Transit men det var trångt nog ändå. Så jag kunde inte låta bli att fråga hur det går på vintern när det är snö.
- Jo, det brukar vara dåligt plogat här.
- Jaså, men kan du inte säga till den som har ansvaret att du skall fram?
- Nej det går inte för det är jag som har ansvaret för att ploga den här vägen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2010, 19:18:45 PM

Tänk om det alltid vore så bra :D

Tyvärr har jag en känsla av att en del som plogar och är ansvariga för plogning inte förstår att en buss har överhäng
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.