Stadsbussarna flyttar.

Startat av Larsa, 23 februari 2010, 08:44:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Larsa

Stadsbussarna AB i Östersund byter VD och flyttar sitt Huvudkontor till Gävle från Östersund, kan man läsa i gd.se.

Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Ersa

Dags att byta namn på företaget snart? Helst till något som passar med de nya målen, att lägga bud på tätortstrafik i de flesta städer norr om Dalälven. Skulle vara kul om de fortsatte heta "Stadsbussarna i Östersund AB" om man om några år t.ex vinner Örnsköldsvik men råkar tappa Östersund i samma veva. ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2010, 19:00:29 PM
Dags att byta namn på företaget snart? Helst till något som passar med de nya målen, att lägga bud på tätortstrafik i de flesta städer norr om Dalälven. Skulle vara kul om de fortsatte heta "Stadsbussarna i Östersund AB" om man om några år t.ex vinner Örnsköldsvik men råkar tappa Östersund i samma veva. ::)

Det är nog bara en tidsfråga innan de kallar sig Stadsbussarna rätt och slätt.
Vem vet: kanske vi kommer att få tillbaka Stadsbussarna i Borås? Förra gången det begav sig var det ett kommunalt företag, som bytte namn till Borås Lokaltrafik.
Om Orusttrafiken och/eller KR Trafik vill etablera sig med stadsbusstrafik över landet är ju Stadsbussarna ett utmärkt namn.

Mittlinje

Inom resebranschen är det förekommande att företaget har ett namn medan man marknadsför sig under ett annat, oftast till exempel förkortning av namnet likt ovan nämnda förslag. Detta skall bland annat anges i den säkerhet man lämnar in till Kammarkollegiet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mittlinje skrivet 24 februari 2010, 08:51:28 AM
Inom resebranschen är det förekommande att företaget har ett namn medan man marknadsför sig under ett annat, oftast till exempel förkortning av namnet likt ovan nämnda förslag. Detta skall bland annat anges i den säkerhet man lämnar in till Kammarkollegiet.

Det är vanligt förekommande i bussbranschen också. Klövsjö Rätan Trafik AB marknadsför sig som KR Trafik, Nettbuss Express som GoByBus och Bus4you, Södergren & Einarsson AB i Lindesberg som Vasselhyttans Taxi, Karl-Erik Elofssons Buss i Fjärås som KE's Bussar. För att nämna några exempel.
Stadsbussarna i Östersund marknadsför sig redan som Stadsbussarna rätt och slätt men vad jag menade är att jag tror att företagsnamnet kommer att ändras till Stadsbussarna.

Peter Öden

Hej !

Stadsbussarna i Gävle kommer att få samma lackering som Östersundsbussarna !

Mvh Peter Ö

jocke

Citat från: Peter Öden skrivet 24 februari 2010, 17:18:29 PM
Hej !

Stadsbussarna i Gävle kommer att få samma lackering som Östersundsbussarna !

Mvh Peter Ö

Ja och det suger rätt ut sagt. Jag hade velat se en Man i X-trafik lack. Är så trött på alla helt gula lacker. Hur kommer de sig att x-trafik släpper på lack-kraven?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: jocke skrivet 25 februari 2010, 00:52:04 AM
Ja och det suger rätt ut sagt. Jag hade velat se en Man i X-trafik lack. Är så trött på alla helt gula lacker. Hur kommer de sig att x-trafik släpper på lack-kraven?

När någon släpper på ett färgkrav är det dags för en skål!
Då får vi minst tre städer utan färgkrav från varken från kommunens eller länshuvudmannens håll:
Örnsköldsvik, Östersund och Gävle

Det finns säkert några till jag glömt.

AO

Jag tycker själv att det är rätt tråkigt att man släppt kravet. Nu var det ju passande att just Stadsbussarna tog över efter som stadsbussarna i Gvär just marknadsförts som "Stadsbussarna i Gävle" av X-trafik i snart sex år. De flesta av Gävleborna kommer nog därför att se det som att man vidarutvecklat det konceptet när bussarna i stort sätt kommer att se ut som idag fast X:et saknas och det står Stadsbussarna istället. Vem vet, man kanske till och med hade krav på lack men man släppte det för att man tyckte att stadsbussarnas egna passade bättre?

Det tråkiga som kan bli med att släppa färgkrav är ju det att vagnparken till slut kan se ut som ett lapptäcke med diverse olika lackeringar. Det förekommer ju en hel del förflyttningar, speciellt inom de stora företagen. Om man inte hade haft nå färgkrav idag hade Gävle kanske haft 25 X-trafiklackade bussar och resten hade haft SL-, JLT-, Västtrafik- och Kalmarlack. Det hade ju sett hemskt ut.

jocke

Citat från: AO skrivet 25 februari 2010, 02:06:31 AM
Jag tycker själv att det är rätt tråkigt att man släppt kravet. Nu var det ju passande att just Stadsbussarna tog över efter som stadsbussarna i Gvär just marknadsförts som "Stadsbussarna i Gävle" av X-trafik i snart sex år. De flesta av Gävleborna kommer nog därför att se det som att man vidarutvecklat det konceptet när bussarna i stort sätt kommer att se ut som idag fast X:et saknas och det står Stadsbussarna istället. Vem vet, man kanske till och med hade krav på lack men man släppte det för att man tyckte att stadsbussarnas egna passade bättre?

Det tråkiga som kan bli med att släppa färgkrav är ju det att vagnparken till slut kan se ut som ett lapptäcke med diverse olika lackeringar. Det förekommer ju en hel del förflyttningar, speciellt inom de stora företagen. Om man inte hade haft nå färgkrav idag hade Gävle kanske haft 25 X-trafiklackade bussar och resten hade haft SL-, JLT-, Västtrafik- och Kalmarlack. Det hade ju sett hemskt ut.

Sant, jag kan bara tänka mig hur Swebus/Nobina hade sett ut om de int va färgkrav nu :p

Finns de någon som har sett hur kraven såg ut i denna upphandling? Fanns de inget färgkrav från början ens?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jo

Citat från: jocke skrivet 25 februari 2010, 02:59:30 AM
Sant, jag kan bara tänka mig hur Swebus/Nobina hade sett ut om de int va färgkrav nu :p

Finns de någon som har sett hur kraven såg ut i denna upphandling? Fanns de inget färgkrav från början ens?

Nu vet jag inte om så gjorts, men det torde ju ändock vara möjligt att kräva enhetlig lackering på bussarna om man nu ser det som ett problem med flera olika lackeringar.

Ersa

Citat från: AO skrivet 25 februari 2010, 02:06:31 AM

Nej, så blir det inte. Först och främst brukar de flesta huvudmän kräva att deras logga och dekaler ska tas bort om bussen tas ur tjänst i deras län, för att gå som skolbuss i något annat län. T.ex. är Västtrafik duktiga på detta.
Dessutom är det nästan alltid så att även om det inte finns krav på en huvudmannalack, så brukar kraven istället vara att alla fordon ska vara i trafikföretagets enhetliga design. Det är därför Veolia i Örnsköldsvik sakta men säkert lackar om alla avvikande inflyttade (SL-röda) och inhemska (blå) bussar till vita med Veolialogga i Örnsköldsvik.

T.ex denna som var en blå inhemsk Örnsköldsviksbuss innan:
http://www.bussbilder.com/sidor/bildgalleri/album/Bussar/Sverige/V/Veolia%20Transport/7300/slides/veolia_7319_ovik_20071221.html

RoggaBoy

Såg annonsen i Arbetarbladet när dom sökte personal och då stod "Stadsbussarna Gävle" som avsändare, dvs det namn som skall stå på bussarna.

Ersa: Veolia kör med X-trafikbussar samt Din Tur-bussar i Umeåområdet.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 25 februari 2010, 15:42:37 PM
Ersa: Veolia kör med X-trafikbussar samt Din Tur-bussar i Umeåområdet.

Jaha? Nu ser jag dock inte sambandet mellan meningen ovan och enhetlig lack på stadstrafiken i Örnsköldsvik.