Solaris ledvagnar till SL?

Startat av M224, 21 februari 2010, 11:25:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2010, 16:59:16 PM
Annars har du en av dem här i en alldeles färsk bild.

Riktigt snyggt Staffan!
Var det fler Gas-Scanior som var beställda? När kommer dem?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 februari 2010, 17:04:33 PM
Riktigt snyggt Staffan!
Var det fler Gas-Scanior som var beställda? När kommer dem?

Tio till är beställda och kommer till sommaren. Det var med anledning av det beskedet som vi häromdagen hade en lång debatt om till nyår men ingen sade vilket nyår.
Det finns alltså anledning att tro att leveransen kommer att bli försenad.

Cyklisten

Konstigt, trodde att dessa Scania var av äldre modell, tillverkade innan man bestämde sig att satsa på etanolbussar. Men nu när jag kollar så ser jag att det är 2008 årsmodell, men då fanns ju redan OmniLink II sedan länge? Nu blev jag förvirrad.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 21 februari 2010, 19:13:10 PM
Konstigt, trodde att dessa Scania var av äldre modell, tillverkade innan man bestämde sig att satsa på etanolbussar. Men nu när jag kollar så ser jag att det är 2008 årsmodell, men då fanns ju redan OmniLink II sedan länge? Nu blev jag förvirrad.

Menar du typ Borås-bussarna? De tio som levererades till Borås 2008 är de sista som tillverkades med den gamla gasmotorn. De tio som kommer har alltså den nya motorn och också lite facelift på karossen.

bussfan

Staffan Sävenfjord

Citat från: bussfan skrivet 21 februari 2010, 19:46:31 PM
vart ligger hedvigsborg

En stadsdel i Borås. Ligger till vänster om man åker riksväg 27/41 ut från Borås strax efter det man kört under järnvägen till Alvesta.
Bussen på bilden befinner sig på Kristineberg (man säger alltid på om stadsdelarna i Borås), skall sedan vidare via Dammsvedjan och Hedvigsborg och återvänder sedan i ringlinje till Södra torget.
Det finns ingen boråskille i min ålder som inte känner till Hedvigsborg. Där hade nämligen Algots sina personalbostäder och eftersom deras arbetskraft bestod av yngre sömmerskor (många från Finland) så var det många killar som lockades dit. För övrigt lär det ha bott folk från 20 nationer där på 1950-talet. Det var unikt då, i dag är det väl inte så ovanligt. Så det var många språk som talades på bussarna och när fabrikerna slutade var de överfulla. En förare fick stannar-signal i backen upp till Hedvigsborg och det tog väldigt lång tid innan han såg någon i spegeln som steg av i bakdörren, varför han bad vederbörande att skynda på lite.
- Du får la logna däj. Dä tar ti' att gå genom 20 nationer.

Ulf Rådeström

Citat från: Cyklisten skrivet 21 februari 2010, 19:13:10 PM

Scania hade vid den tidpunkten inte uppgraderas gas eller etanolversionen till nya utseendet.
Etanol-bussen finns ju nu som känt - och gasbussen låter jag vara osagt - åtminstone i nuläget.

Cyklisten

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 februari 2010, 06:12:50 AM
Scania hade vid den tidpunkten inte uppgraderas gas eller etanolversionen till nya utseendet.
Etanol-bussen finns ju nu som känt - och gasbussen låter jag vara osagt - åtminstone i nuläget.

Det var det jag menade, men nu förstår jag, trodde inte att de var så pass nya.