Huvudmeny

Veolia 4844 [bild]

Startat av Göran Nilsson, 20 februari 2010, 16:30:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 februari 2010, 18:57:10 PMTrevligt! Jasså 4844 har hamnat i Eskilstuna nu. Den ingick i Linjebuss Råstas serie om tio Scania / Vest, nr 4835-4844. Förutom dessa fanns ytterligare sex bussar av samma typ i SL-trafiken, nr 4845-4850, men dessa var stationerade i Kallhäll.

Även de Vestar som fanns i Kallhäll var tillhöriga Linjebuss/Connex/Veolia. Däremot hade Kallhällsvagnarna vissa trevligare detaljer som t.ex. att stannarsignalen var en snäll ringklocka istället för en ilsken varningssummer. Vill i övrigt minnas att 4835 efter en smäll i juli 2006, när den under linjeutbildning hade en motkörning med ett hus vid S:t Eriksplan, länge stod på verkstadsrampen minus större delen av fronten. Slutligen blev den avförd och sedan skrotad på Hölö... även om den av någon konstig anledning verkar ha funnits kvar i teorin som reggad hos Veolia i Partille.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Tack för alla uppgifter! Då har jag fått en bra översikt över bussarnas vidare öden.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussfanatikern

Jag har för mej att då bussarna i Kallhäll fick nytt hem så flyttades väl också Råstabussarna kort därefter till andra städer. Jag minns att 4836, 4838 och 4841 lånades ut till Partille under våren 2007, jag träffade nämligen på dessa tre då jag besökte Göteborg. Dom var fortfarande SL-röda och förekom på merparten av 500-linjerna där. Bussarna 4844-4849 finns ju som bekant i min gamla hemstad Eskilstuna och faktum är att även syskonen 4842 och 4843 har varit där. Dessa två var dock bara inlånade dit under två veckor i Maj 2007 sedan dom skandalomsusade MAN-bussarna 4001-4010 fått körförbud på grund av att dörrarna krånglade och att en av dessa var inblandad i en olycka där en man klämdes fast när dörrarna plötsligt gick igen utan förvarning. När MAN-bussarna åter kom i trafik så ställdes 4842 och 4843 av och stod parkerade på garaget i Eskilstuna under några månader. Bussarna var SL-röda under den tiden.