Huvudmeny

GUB ledbussar

Startat av Stefan P, 19 februari 2010, 12:34:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Citat från: Bussfanatikern skrivet 21 februari 2010, 00:27:22 AM
Vad är det för årsmodell på dom där "dragspelsbussarna" i Uppsala? är alla korta Scania 113 borta ur trafiken?

1996 är ledbussarna från. Dom börjar verkligen vara på ålderns höst. Jag minns när man var yngre och åkte hem med dessa från skolan. Så fina och nya dom var då.

Alla korta är borta ja, med undantag av 549. Demobuss från scania om ja minns rätt. Bortlovad till spårvägsmuset efter pensionen om ja minns rätt. Vet dock inte om den används så mycket i dagsläget.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 21 februari 2010, 00:37:18 AM
1996 är ledbussarna från. Dom börjar verkligen vara på ålderns höst. Jag minns när man var yngre och åkte hem med dessa från skolan. Så fina och nya dom var då.

Alla korta är borta ja, med undantag av 549. Demobuss från scania om ja minns rätt. Bortlovad till spårvägsmuset efter pensionen om ja minns rätt. Vet dock inte om den används så mycket i dagsläget.

Tror du menar 548. Den används som övningskörningsbuss för våra nya chaufförer. Tror inte den kommer försvinna i första taget. Passar perfekt som övningsbuss. :D

jocke

Citat från: Björn Ax skrivet 21 februari 2010, 01:42:51 AM
Tror du menar 548. Den används som övningskörningsbuss för våra nya chaufförer. Tror inte den kommer försvinna i första taget. Passar perfekt som övningsbuss. :D

Så är de självklart, slant lite grann :D
Det är bra, dom får börja med o köra en riktig buss iaf :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

lil-sis

Citat från: jocke skrivet 21 februari 2010, 13:19:39 PM
Så är de självklart, slant lite grann :D
Det är bra, dom får börja med o köra en riktig buss iaf :)

Bettan är världens bästa buss  :-* (548 alltså).

Och hennes fyra systrar är näst bäst :D Tyvärr har de en tendens till att gå en tjänst för eller efter den jag kör hela tiden  :'(

Ersa

76

Som redan sagts några gånger i tråden så hittar du de enklast på linje 21 på morgnarna. Jag kör själv en 21 (07.30 fr Stenhagen) var 5e dag där jag oftast har 629, eller om den är trött just den dagen, 633. Såhär vintertid är de inte direkt jätteroliga att köra eftersom det tar nästan 1 timme innan man får upp motortempen tillräckligt högt för att det ska komma värme ur defrostern...

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 februari 2010, 13:29:46 PM
Det var meningen i somras att de sista skulle bort. Åtminstone hette det så. Men sedan upptäckte man visst att antalet bussar inte räckte så de har fått överleva ca ett år till. Däremot lär de försvinna i år

Det är värre än så. All utrustning monterades bort från bussarna, och fick sen monteras tillbaka.

Citat från: Björn Ax skrivet 21 februari 2010, 01:42:51 AM

548 används även flitigt just nu för att starta trilskande gasbussar på kalla vintermorgnar.

lil-sis

Jag tycker det är roligt att de verkligen var "skrotade" men så smög de sig tillbaka, de "små" raringarna  ;D Och det är de enda bussarna jag med nöje fryser i, inte för att det hjälper.