MaxCi-sömn under täcket?

Startat av Svemicke, 08 februari 2010, 17:59:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2010, 11:15:29 AM
Alla Scania MaxCi skall väl skrotas (eller säljas men mindre troligt då det är etanolbussar från 1995 förutom 037 som är från 1997) när de nya OmniLinkarna kommer. När nu det blir. MAN-bussarna från Göteborg lär ju vara på väg så några MaxCi bör kunna tas ur trafik redan nu. Törs man gissa på att det blir de som fortfarande har röda stolar och inte fått iTid-systemet?


Det är väl nästan självklart att det tycks bli dem? BL får ju inget ekonomistöd från Västtrafik för dessa utan de anses vara reservbussar eller vad det var. Dessutom har väl de nya MAN-bussarna redan iTid installerat så det blir inga extra utgifter med att köpa in det?

Grattis BL till MAN-bussarna! Verkstaden måste ju ha lite att göra också.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 16:11:54 PM
BL får ju inget ekonomistöd från Västtrafik för dessa utan de anses vara reservbussar eller vad det var.

Varför i all sin dar skulle Borås Lokaltrafik få ekonomiskt stöd från Västtrafik för att hålla en vagnpark som uppfyller ålderskraven i avtalet? Om det är reservbussar därför att BL har en så sliten vagnpark att de måste ha sådana bussar för att upprätthålla den avtalade trafiken så är det BL:s huvudvärk.
Hade BL fått tummen ur och köpt nya bussar innan avtalen för de gamla gick ut sommaren 2007 så hade de sluppit den här situationen.

Bussfanatikern

Jag har hört att åtmindstone fyra gasbussar från Göteborg ska komma vilken dag som helst men det var väl nio stycken totalt som skulle köpas?

TH14b

Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 16:11:54 PM
Det är väl nästan självklart att det tycks bli dem? BL får ju inget ekonomistöd från Västtrafik för dessa utan de anses vara reservbussar eller vad det var.

Vad du menar är väl den fasta ersättningen för fordon? Denna är ju inte kopplad till individer utan till vagntyp. Så man skulle rent teoretiskt kunna behålla de fordon utan realtid utan att ersättningen påverkas. Men det vore ju ganska korkat!

Angående bussfabrikat köper man naturligtvis det som ger bäst totalekonomi, inte det som är "roligast". Köper man begagnat får man så klart välja bland det som finns och begagnatmarknaden är, vad jag känner till, inte full av gasbussar från Scania.  ;) 

Svemicke

Citat från: TH14b skrivet 14 februari 2010, 11:39:32 AM
Vad du menar är väl den fasta ersättningen för fordon? Denna är ju inte kopplad till individer utan till vagntyp. Så man skulle rent teoretiskt kunna behålla de fordon utan realtid utan att ersättningen påverkas. Men det vore ju ganska korkat!
Skjut nu inte budbäraren här! :) Jag återger bara det jag kommer ihåg utav vad någon annan sagt till mig bör tilläggas och det denne person sa till mig var att Västtrafik bidrog med ekonomi för att rekonditionera de etanolbussar som idag har iTid och blå säten medan de andra är bussar som BL själv får bekosta då de tydligen räknades som reservbussar åt BL och inte åt Västtrafik genom BL. De är alltså inte medräknade i det paket av reservbussar som Västtrafik betalar för utan kommer utanför det. Så fattade jag det som i alla fall.

Citat från: TH14b skrivet 14 februari 2010, 11:39:32 AM
Angående bussfabrikat köper man naturligtvis det som ger bäst totalekonomi, inte det som är "roligast". Köper man begagnat får man så klart välja bland det som finns och begagnatmarknaden är, vad jag känner till, inte full av gasbussar från Scania.  ;) 
Bäst totalekonomi? Är det bra totalekonomi i redan befintliga MAN-bussar? Jag har förstått motsatsen. Väldigt mycket verkstadsbesök och väldigt usel gång. Dörrstrul med mera är väl också att räkna med där?

Nej, men det finns en hel del gasbussar från Volvo eftersom det funnits gasbussar från Volvo sedan mitten av 1990-talet. Dock är väl gasen den största boven i dramat oavsett fabrikat. Det har ju redan börjat kännas på 048 (vila i frid)-057. Tändstiften korkar igen eller vad det var på grund av för oren gas.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -