Sopkaos p.g.a. följda regler

Startat av Ersa, 04 februari 2010, 13:48:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 februari 2010, 10:29:28 AM
I en fungerande marknadsekonomi skall ingångna avtal följas avtalsperioden ut.  Först därefter kan man börja förhandla om nya "förbättrade" och eller "försämrade" avtal.

Detta är något som gäller för såväl ryska gasleverantörer och parter på den svenska arbetsmarknaden!

/B
Men nu har AD bestämt att så inte är fallet, man kan ändra i ingångna avtal. Nu tror många att detta bara berör sopgubbar i Stockholm. Nu blir det dags att tänka till, vad händer tex. för bussförare, tar de bort tätortstillägget eller släp ersättning för spårvagn. Ja varför inte, det finns inte hos alla. Lugn det kommer att hända saker inom alla löne avtal. Arbetsgivare kommer nu att se chansen att förändra min och alla andras löner.
/ Christer K

Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

michael k

det finns inget enklare en att byta arbetsgivare

Dson

Citat från: michael k skrivet 05 februari 2010, 23:04:35 PM

Nej, men det handlar inte om bara en arbetsgivare. Det handlar om en hel dom som Christer säger, en dom som innebär att vilket företag som helst under pågående avtalsperiod får ändra i avtal man ingått och då kan försämra både löner och arbetsvillkor för de anställda.
Detta kommer få konsekvenser för fler än sopåkarna. Det gäller alla företag, alla arbetare. Läs Christers exempel.

Bengt Jönsson

Citat från: michael k skrivet 05 februari 2010, 23:04:35 PM

Förutsätter dock att det finns lediga arbetstillfällen inom samma eller liknande bransch.

/B

j

Undrar bara om arbetsgivarna skulle uppskatta om deras uppdragsgivare ändrade betalningen efter skrivet kontrakt??

Björn Forslund

Sopåkarna är en mycket viktig samhällskugge. Utan fungerande sophämtning flockas råttor och sjukdomar sprids. Jag är impad av att sopbilen här hemma oförtrutet tuggat sig fram till soptunnan trots att traktorn är paj och vägen oplogad. Men i fredags släpade jag soptunnan ut till vägen, hängande i kroken på Dodgen.

Dson

Om man nu är så viktig, så tycker jag att samhället får visa det? Sopåkare känns oerhört osynliga. En del skiter fullständigt i att skotta - och en del lägger till och med snöhögarna framför soprummen. Skotta och sanda går visst jättefint, men framför soprummet är det viss inte längre inte nödvändigt. Men där varubilarna ska fram, där försvinner visst snön snabbt!

Man är verkligen en osynlig vardagshjälte. Jag förvånas att folk kan missa en stor, 20 ton tung, blinkande lastbil. Men man ser väl bara det man vill se..?