Skånetrafiken upphandling 2008

Startat av Lars Ödlund, 01 februari 2010, 13:34:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

Efter dom i Kammarrätten 2010-01-21 kan sannolikt upphandling 2008 nu avslutas, alla interimistiska beslut har nu hävts och Skånetrafiken fått rätt på samtliga punkter och i samtliga områden inkl Hässleholm, även prövningen av direktupphandlingen har avgjorts till Swebus/Nobinas nackdel.

Med hänsyn till framtida rättspraxis förutsätter jag att ett av ärendena kommer att hamna hos RR.

Mittlinje

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 februari 2010, 13:34:56 PM
Med hänsyn till framtida rättspraxis förutsätter jag att ett av ärendena kommer att hamna hos RR.

Du får gärna utveckla dina tankar i ämnet.

Jan

Överklagan till RR ska vara inlämnat senast denna vecka. Om det blir någon sådan är inte säkert. Om RR tar upp en eventuell överklagan är väl mindre troligt.
I branschen i 40 år

julle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 februari 2010, 16:02:18 PM
Orsaken till att samtidigt konstatera att LOU inte följts till punkt o pricka och att avslå överprövningen kan nog bli föremål för vidare prövningar
Klippt ur Kammarrättens dom i delarna som berör Hässleholm:
-------------------------------------------------------------------------------
Som länsrätten konstaterat har Skånetrafikens byte av utvärderingsmodell inte påverkat anbudens utformning och samtliga anbudsgivare har på det sättet behandlats lika. Själva förändringen av utvärderingsmodellen utgör dock i och för sig rent faktiskt ett bort mot LUF. För att ett ingripande enligt LUF ska ske krävs emellertid också att åtminstone någon av de sökande anbudsgivarna ska ha i vart fall riskerat att lida skada.

Av utredningen framgår att Swebus i utvärderingen av trafikuppdrag Hässleholm kom på andra plats efter Orusttrafiken och att skillnaden i slutpoäng mellan dem var mindre än 0,3 poäng...............................

............. Enligt Skånetrafiken skulle Swebus ha behövt få 3,166 poäng på optionen för att i slutsummeringen få en högre poäng än Orusttrafiken, vilket enligt Skånetrafikens uppfattning inte hade varit proportionerligt (anm: i utvärderingen fick Swebus 1,166 poäng).

................. Swebus skulle därför även med en annan utvärderingsmodell inte rimligen ha kunnat få den poäng som krävts, nämligen 3,166 poäng. Mot den bakgrunden anser kammarrätten att Swebus faktiskt inte riskerat att lida skada till följd av justeringen av den använda utvärderingsmodellen. Det betyder att det inte finns grund för ingripande enligt LUF för trafikuppdrag Hässleholm.
-------------------------------------------------------------------------------
Visst konstateras att LUF inte följts till "punkt och pricka", men som Kammarrätten också skriver i domen krävs att någon anbudslämnare "lidit skada" vilket rätt uppenbart inte är fallet, då Swebus och ännu mindre Bergkvarabuss ens varit i närheten av att vinna anbudet.

När det gäller Österlen, Landskrona (Lommabukten), Trelleborg respektive Helsingborg, så har varken Swebus eller Berkvara överhuvudtaget, oavsett utvärderingsmodell, varit i närheten av att vinna anbuden då dessa båda lämnat åt skogen för högt pris i jämförelse med vinnaren Veolia.

Så mnja, Swebus och Bergkvara må tycka att det finns något prejudicerande värde i detta ärende och att Regeringsrätten borde ta upp det hela, men juridiskt får man nog säga att Kammarrätten är väldigt tydliga och sakliga, vilket tyvärr inte länsrätten har varit. Men, men, vem vet, kanske Regeringsrätten tar upp ärendet trots dåliga odds.

Omnilasse

Jo, det är faktiskt ett rejält problem i LOU, att det inte räcker med att den upphandlande enheten brustit i affärsmässighet, utan anbudsgivaren måste också göra troligt att han lidit skada (det vill säga att man har missgynnats), i annat fall är det förstås ändå ett lagbrott, men det är något för konkurrensverket som tillsynsmyndighet att gnälla på och det hjälper tyvärr inte anbudsgivaren i sitt överklagande, eller i sitt krav på skadestånd.