Pendeltåg och vinter, eller 2 x Älvsjö...

Startat av Björn Forslund, 31 januari 2010, 19:49:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Tänkte berätta om en resa med SL:s pendeltåg i fredags.

Började hemresan med att kolla SL.s hemsida. Enligt denna fungerade pendeltågstrafiken bra...
Kom till Jakobsbergs station i god tid, inställd på att åka med tåget 16.28.
Detta skulle enligt info på skärmen gå ungefär en halvtimme (!) senare. i övrigt meddelades det att det var förseningar pga växelfel, signalfel, och vagnfel.
Men ett något försenat tåg mot Tumba skulle gå 16.20 , och jag hoppade på detta. Tåget rullade på bra, fram till Karlberg, där sniglandet började.
Kom till Centralen kl 17.00, och där stod ett tåg skyltat Nynäshamn, vilket skulle gå just 17.00, så jag rusade över. Men det var ingen brådis, trots upprepat tjat i högtalaren om "Tåg mot Nynäshamn, dörrarna stängs" stod tåget kvar till 17:15 och två södertäljetåg släpptes före...undra på att det blev kö på Centralens pendelspår söderut, när ett tåg fick låsa en plattformsspår minst 20 minuter.
till sist kom vi iväg, och då hade jag börjat fundera på taxi. Tåget sniglade mot Södra, och passerade till sist flaskhalsen efter många stopp.
Med god fart passerades årstabroarna och allt verkade OK. Tills vi passerade Årstaberg, och jag noterade att tåget inte gick ner i tunneln som leder mot plattformen där Nynästågen går. Istället stannde tåget vid Södertäljeplattformen. Märkligt, för där finns väl inga växlar mot Nynäs? Min sambo ssom väntade vid Älvsjö fick rusa i panik för att byta plattform och hinna med tåget.
Jag funderade på hur man skulle komma in på Nynäsbanan, och tydligen gjorde flera samma sak, för i högtalaren meddelades det att man "måste växla lite"
detta innebar att man BACKADE nästan hela vägen tillbaks till Årstaberg, för att efter lång väntan byta spår och till sist köra ner i tunneln, och tillbaks till Älvsjö. Denna gång till rätt plattform, där man stannade och tog upp fler passagerare. Varför man inte körde rätt väg från början , det undrar nog både förvirrade passagerare och en ännu mera förvirrad trafikledning.
Tåget rullade sedan vidare mot Västerhaninge, och konstigt nog, vidare mot Nynäs. Men så roligt skulle det inte bli, nej , tåget var ju försenat ordentligt, så man beslöt att vända vid Ösmo, och det stora flertalet som skulle till Nynäshamn, blev avkörda och fick vänta på något annat tåg som skulle "komma efter"....Då var klockan närmare 18.30.
Som tur var hade vi bilen vid Ösmo. Suck...Pendeltåg och normal svensk vinter, det går inte ihop.
Varje dag är det något fel. Med den här typen av illa fungerande  järnvägstrafik tvingar man folk att åka bil. Även tågentusiaster ger upp..

Nico


Jo, det är ett elände. I onsdags morse var det signalfel som ställde till det en hel massa i kombination med vädret. Torsdagen lovade bättring då vädret skulle bli stabilare. Skulle till Sundsvall 06:30 så jag tänkte att trots att jag bor i Ulriksdal, 9 minuters resa från Centralen, så varför chansa?! Siktade därför på första pendeln som skulle gå från Ulriksdal 05:30 så skulle jag vara på Centralen i god tid och hinna köpa lite skaffning mm. Kollade realtidsinfon och det såg bra ut, men när jag 5 minuter senare kom ned på perrongen så stod där helt plötsligt att det var signalfel (vad annars?) och att tåget istället skulle komma 05:43. Såg en 540 mot Universitetet komma förbi och tänkte att jag borde nog ha tagit den och sedan T-banan från Bergshamra... och mycket riktigt så plingade det till och ny eventuell avgångstid var helt plötsligt 05:57.

Nu började det hastigt och lustigt istället bli akut tidsbrist varför jag tänkte att jag sk-ter i pendeln då en 505 precis rullade in. Drog iväg som en avlöning, men missade självfallet den bussen. Försökte då ringa taxi för att utnyttja resegarantin, men trots den relativt tidiga timmen fanns inte en bil att uppbringa. Skuttade då iväg över åt andra hållet och chansade på att 509 inte gått förbi än och mycket riktigt så stod det folk och väntade. 509:an var dock duktigt sen och först 05:55 kom jag upp till Bergshamra och sedan slutligen med T-banan. Kom fram och bordade Sundsvallståget 06:23 vilket visserligen var i tid för att hinna med, men lite för tajt för min smak. Att det sedan gick åt h-e uppåt Sundsvall samt självklart även på returen kvällen efter behöver man väl kanske inte orda alltför mycket om.

Att det inte heller fanns några pendeltåg på fredagskvällen var ytterligare grädde på moset. Märstapendeln som skulle ha avgått 21:50 hade en preliminär tid på 22:35 så det blev istället T-bana till Solna C och 505 till Ulriksdal. Att informationen till allmänheten var obefintlig behöver man väl kanske inte heller nämna. På tåget från Sundsvall sades t.ex. inte ett pip om problemen trots att vi blev allt senare och senare för varje stopp och tidvis även satt och begrundade de mörka snödrivorna längs med spåret.

På det stora hela så håller jag med om att det inte är konstigt att folk väljer (eller man blir nästan tvingad) att ta bilen istället alternativt flyga. Det sjuka här är att med tanke på tiden så skulle jag lika gärna kunnat ta mig till Arlanda som till Centralen och det går även i många fall snabbare att flyga till en hel del destinationer i Sydeuropa än vad det tar att åka tåg till exempelvis Sundsvall på en bra dag. Pendeln sedan kan man lika gärna lägga ned under vinterhalvåret för minsta lilla problem så är det direkt pendeln som får stå tillbaka för övrig persontågstrafik. Blääääh!   >:(  
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Jag avundas inte alls era pendelupplevelser, det verkar fungera helt åt h-vete illa. Varför det är så finns det gott om åsikter om på postvagnen.

Själv tillbringade jag fredagseftermiddagen som trafikledare på Roslagsbanan, och det var nog det hittills värsta TL-passet sedan jag började som TL 2003. Den största boven på RB är att det inte förekommer någon spårrensning (den två år gamla spårrensaren pajade för någon månad sedan och inget har rensats sedan dess. Utan spårrensning blir det fordonens plogar och apparatlådor som samlar upp all snö, och detta leder till flera fel. Dels leder snömassorna under fordonen till att det kommer in snö i fuktkänslig apparatur, och fordonsfelen (främst jordfel) ökar. All den snö som fastnat sitter kvar under fordonen tills de når någon ojämnhet (läs:växel) och stora sjok med is och snö faller ner i växlen. Växelvärmen klara inte av att smälta större snöblock snabbt och därför går ej växlar i kontroll. Tåg måste då köras "mot stopp (i signalerna)", och förarna kontrollera växellägen och eventuellt rengöra växeltungorna för att på ett säkert sätt kunna föra tåget över växeln. Enbart på Stockholm Ö hade vi under hela eftermiddagen i alla fall 2 växlar åt gången som inte gick som de skulle. Två patruller snöskottare jobbade konstant med att rengöra krånglande växlar, men nya snömassor i andra växlar gav dem ändå en jämn arbetsbelastning. Trafiken var, hur bra man än planerade för att lösa knutarna, klart lotteriartad.


Om man vill lära sig mer om järnvägens vinterproblem rekommenderas följande länk:   

http://www.roslagstag.se/?page=44

Kristian

Citat från: Karsten skrivet 31 januari 2010, 21:20:59 PMUtan spårrensning blir det fordonens plogar och apparatlådor som samlar upp all snö, och detta leder till flera fel.
Jo tack. Jag har fått öppna AL6-lådorna på X10p underifrån och starta cirkulationsfläkten stationärt varje dag för att driva ut all fukt, en procedur som tar från en till två timmar.

En pendlarhistoria från mig också. Jag åker dagligen med 07:10-tåget från Flemingsberg (eller 07:03 från Tumba, beroende på väglaget) och ankommer 07:56 till jobbet om allt går som det ska.

För en och en halv vecka sedan kom tåget in precis som vanligt, men avgick inte. Tåget som ska gå 07:14 ankom och alla gick över till det och sedan avgick det. Allt frid och fröjd till nästa station, Huddinge. De fyra X10:orna som vi steg av i Flemingsberg kom ikapp och flera personer gick över dit. "Tåg i tid går först" trodde jag och satt kvar, men vips så var X10:orna borta... Därefter kom nästa insatståg och alla vi som hade stannat kvar gick över till det tåget. Just när alla hade klämt in sig och stod som packade sillar stängdes dörrarna på tåget vi just hade klivit av och det rullade iväg!

Ingen var särskilt glad över detta och många ord som inte bör nämnas här uttalades... Efter 15 minuter avgick vårt tåg och höll långsam hastighet ända till Centralen. Väl där gick jag till t-banan och får se "Mörby centrum 12 min.", tjoho! Men Roslagsbanan fungerade som avsett och jag ankom till jobbet nästan en timme försenad.

Jag saknar våra gamla arbetstider när vi började 75 minuter tidigare än nu och man kunde åka bil till jobbet om det var knas med tågen... :(

JDS

Citat från: Kristian skrivet 31 januari 2010, 21:59:15 PM
För en och en halv vecka sedan kom tåget in precis som vanligt, men avgick inte. Tåget som ska gå 07:14 ankom och alla gick över till det och sedan avgick det. Allt frid och fröjd till nästa station, Huddinge. De fyra X10:orna som vi steg av i Flemingsberg kom ikapp och flera personer gick över dit. "Tåg i tid går först" trodde jag och satt kvar, men vips så var X10:orna borta... Därefter kom nästa insatståg och alla vi som hade stannat kvar gick över till det tåget. Just när alla hade klämt in sig och stod som packade sillar stängdes dörrarna på tåget vi just hade klivit av och det rullade iväg!

Rätta mig om jag har fel, men om ni vid vilket tillfälle som helst hade suttit kvar på det tåg ni satt er på så hade väl det mesta löst sig av sig självt? Passagerare som springer omkring mellan tågen är det minsta man behöver när man redan är försenad.

Kristian

Citat från: JDS skrivet 31 januari 2010, 22:18:23 PM
Rätta mig om jag har fel, men om ni vid vilket tillfälle som helst hade suttit kvar på det tåg ni satt er på så hade väl det mesta löst sig av sig självt? Passagerare som springer omkring mellan tågen är det minsta man behöver när man redan är försenad.
Jovisst, det trodde jag andra gången och satt kvar som jag skrev, men det sket sig. Nästa gång vågade jag inte chansa och gick över, då for det andra tåget.
Om personalen hade informerat på något sätt så hade det underlättat, men ingen sade något på något av tågen.

JDS

Citat från: Kristian skrivet 31 januari 2010, 22:29:23 PM
Jovisst, det trodde jag andra gången och satt kvar som jag skrev, men det sket sig. Nästa gång vågade jag inte chansa och gick över, då for det andra tåget.
Om personalen hade informerat på något sätt så hade det underlättat, men ingen sade något på något av tågen.

Vad ska man säga då? "Stanna kvar på det här tåget, så att det andra kommer fram fortare"? Det går ju inte hem, ibland blir man tvungen att låtsas som ingenting (om man alls vet hur det ska gå, vill säga). Inte för att jag vet om det var aktuellt i det här fallet men jag har många bra exempel på det från T-banan. T ex om två tåg har stått vid Gullmarsplan mot stan långt över sin avgångstid och man inte vet vilket som ska gå först, så är det mest effektiva att helt sonika smälla igen dörrarna utan föregående varning så fort det blir grönt. Klart att Agneta 45 från Stureby tycker att det hade varit rättvist att informera henne om möjligheten att hinna fram fortare, men det betyder ju inte att hon tänker rätt!

Björn Forslund

Citat från: Kristian skrivet 31 januari 2010, 22:29:23 PM
Jovisst, det trodde jag andra gången och satt kvar som jag skrev, men det sket sig. Nästa gång vågade jag inte chansa och gick över, då for det andra tåget.
Om personalen hade informerat på något sätt så hade det underlättat, men ingen sade något på något av tågen.

Tyvärr mycket vanligt vid strul i trafiken. På Centralen, ett tåg mot Bålsta på spår 15, ett mot Kungsängen på spår 16, det är rena lotteriet vilket som går först.....eller vilket som går alls. Informationen är bedrövligt virrig, om den ens förekommer. "Tåg mot Bålsta, dörrarna stängs.." "tåg mot Kungsängen bla bla" ... men inget händer...folk springer mellan tågen.

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 januari 2010, 22:47:38 PM
Tyvärr mycket vanligt vid strul i trafiken. På Centralen, ett tåg mot Bålsta på spår 15, ett mot Kungsängen på spår 16, det är rena lotteriet vilket som går först.....eller vilket som går alls. Informationen är bedrövligt virrig, om den ens förekommer. "Tåg mot Bålsta, dörrarna stängs.." "tåg mot Kungsängen bla bla" ... men inget händer...folk springer mellan tågen.

Grönt betyder kör, snabba ryck ska det vara! Kollektivtrafik heter det för att den är till för kollektivet, om sen nån som ska till Älvsjö får vänta fem minuter extra spelar mycket nära noll roll för oss andra!

Kristian

Citat från: JDS skrivet 31 januari 2010, 22:43:56 PM
Vad ska man säga då?
T.ex. "Vi står stilla p.g.a. att signalen visar stopp", så att man kan knalla över och kolla om det andra tågets signal visar "Kör 80".

Karsten

Citat från: Kristian skrivet 31 januari 2010, 21:59:15 PM

Jag saknar våra gamla arbetstider när vi började 75 minuter tidigare än nu och man kunde åka bil till jobbet om det var knas med tågen... :(

Urk, ännu tidigare än 08! Galna människa!

Kristian

Citat från: Karsten skrivet 31 januari 2010, 23:00:32 PM
Urk, ännu tidigare än 08! Galna människa!
Äsch, man kan ju åka bil hela vägen utan en massa köer då, bara det gör att jag skulle kunna börja 03. ;) Jag avskyr att åka kollektivt (förutom fjärrtåg).

Karsten

Citat från: JDS skrivet 31 januari 2010, 22:55:56 PM
Grönt betyder kör, snabba ryck ska det vara! Kollektivtrafik heter det för att den är till för kollektivet, om sen nån som ska till Älvsjö får vänta fem minuter extra spelar mycket nära noll roll för oss andra!

I Björns exempel var det dock Kungsängen och Bålsta det gällde. Jag tycker nog man kan via stationshögtalarna informera vilket tåg som planeras gå först. Men så fort det blir grönt måste ju tågpersonalen åka så fort som möjligt, som du skriver.

Karsten

Citat från: Kristian skrivet 31 januari 2010, 23:03:32 PM
Äsch, man kan ju åka bil hela vägen utan en massa köer då, bara det gör att jag skulle kunna börja 03. ;) Jag avskyr att åka kollektivt.

Hade du sökt förarkursen? Vi tillverkar turer som börjar t.ex 04:03, jag är glad om jag slipper dem själv...

Kristian

Citat från: Karsten skrivet 31 januari 2010, 23:05:27 PM
Hade du sökt förarkursen? Vi tillverkar turer som börjar t.ex 04:03, jag är glad om jag slipper dem själv...
Jag har sökt dit. Är visserligen redan utbildad lokförare (så jag vet hur det är att köra pendeltåg i värsta rusningen med krångel), men att hitta jobb är inte lätt. Dessutom trivs jag som fisken i vattnet med Roslagståg som arbetsgivare. :)