Två generationer Säffle

Startat av Svemicke, 31 januari 2010, 17:19:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

En ny Säffle med en massa extra lullull fick bytas ut mot en gammal trogen torsdagen den 28/1. Orsak: Gammal Säffle inte behöva AdBlue. Ny göra, ny inte ha AdBlue, därför bytas ut.

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

bussfan

hej undrar hur man får reda på att det e slut på adblu tillsatsen ???

Optimal

Citat från: bussfan skrivet 31 januari 2010, 17:28:12 PM
hej undrar hur man får reda på att det e slut på adblu tillsatsen ???

Varnar väll på instrumentpanelensdator

buskörare


SimonB

Sen nya Volvo FH lanserades så har man plockat bort den ena bromsmanometern och ersatt den med en adblue-mätare (även på FM-modellen, och jag misstänker att detta gäller även Volvos bussar). På äldre instrumentbrädor får man gå in i bränsledata på färddatorn.

bussfan

så vitt jag vet så går det att köra utan tillsatsen

Niklas Bygdestam

Gamla Säfflen är nog roligare att köra än den nya :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

SimonB

Citat från: bussfan skrivet 31 januari 2010, 18:25:41 PM
så vitt jag vet så går det att köra utan tillsatsen

Rent tekniskt så går motorn utmärkt utan Ad-Blue. Det tillsätts först i avgaserna precis innan den speciella katalysatorn. Däremot mår inte själva Ad-Blue-anordningen bra av att gå torr, och kör du utan så stryps motorn automatiskt för att man ska låta bli.
Det finns även en myt om att man kan hälla i vatten istället, men det ska man heller inte göra. Då förstör man systemet.

Mikael Ringmarck

Citat från: bussfan skrivet 31 januari 2010, 18:25:41 PM
så vitt jag vet så går det att köra utan tillsatsen

När vi hade utbildning på våra nya Volvobussar med AdBlue så fick vi höra att det inte går att köra fortare än 20 km/h om den tar slut. Kan det stämma?

RoTe

Citat från: Mrbuss skrivet 31 januari 2010, 20:27:31 PM
När vi hade utbildning på våra nya Volvobussar med AdBlue så fick vi höra att det inte går att köra fortare än 20 km/h om den tar slut. Kan det stämma?

Nej det stämmer inte.

Vi har ett gäng bussar som vill ha AdBlue men själva givaren i tanken går sönder så pass ofta att vi ofta kör runt med meddelandet "Fortsatt körning kan skada SCR systemet".

michael k

det är betydligt bättre att fylla på med vatten en att köra slut på pisset
nu på vintern blir det ju marigare
lite vatten i grenröret kan väl inte göra någon skada?
fö dj***a påfynd

MrRep

Citat från: RoTe skrivet 31 januari 2010, 20:33:43 PM
Nej det stämmer inte.

Vi har ett gäng bussar som vill ha AdBlue men själva givaren i tanken går sönder så pass ofta att vi ofta kör runt med meddelandet "Fortsatt körning kan skada SCR systemet".

Det stämmer visst. Kan inte säga exakt vilken hastighet det blir, men hästkrafterna styps i motorn tror det mer än halveras samtidigt som det kommer upp en varning på displayen. Detta gäller dock bara senare versioner av motorstyrning exempelvis Swebus Express 6811 men inte Swebus Express 6337 då det är olika generationer av motorstyrning. Felet inträffar därmot inte från en viss tid efter du kört slut på Adblue samt sparas det även en felkod i motorstyrenheten som INTE går att ta bort fråns ca 365 dagar passerat. Denna kan man läsa ut med Volvo VCADS pro för att se om åkaren har "fuskat" med påfyllningen av Adblue systemet.

j-a

Citat från: MrRep skrivet 31 januari 2010, 22:31:07 PM
Det stämmer visst. Kan inte säga exakt vilken hastighet det blir, men hästkrafterna styps i motorn tror det mer än halveras samtidigt som det kommer upp en varning på displayen. Detta gäller dock bara senare versioner av motorstyrning exempelvis Swebus Express 6811 men inte Swebus Express 6337 då det är olika generationer av motorstyrning. Felet inträffar därmot inte från en viss tid efter du kört slut på Adblue samt sparas det även en felkod i motorstyrenheten som INTE går att ta bort fråns ca 365 dagar passerat. Denna kan man läsa ut med Volvo VCADS pro för att se om åkaren har "fuskat" med påfyllningen av Adblue systemet.
Stryp funktionen finns som tillval på de tidigare modellerna också

MrRep

Citat från: j-a skrivet 31 januari 2010, 22:33:34 PM
Stryp funktionen finns som tillval på de tidigare modellerna också

Okej mer än vad jag visste...  ;D Men funktionen finns iaf  ::)

SimonB

Citat från: michael k skrivet 31 januari 2010, 22:13:40 PM
det är betydligt bättre att fylla på med vatten en att köra slut på pisset
nu på vintern blir det ju marigare
lite vatten i grenröret kan väl inte göra någon skada?
fö dj***a påfynd

Vaddå "j***a påfund"?
Avgaserna blir helt sanslöst rena, det enda man känner är en svagt frän lukt. SCR-tekniken är verkligen riktigt bra, sen att man måste fylla på AdBlue, det får man ta! Dessutom är det väldigt sällan man behöver fylla på, så glömmer man det får man allt skylla sig själv. Själv passar jag på när jag ändå tankar diesel, då IDS har AdBlue på sina mackar.