Huvudmeny

Bussförarlöner

Startat av Björn Lövdahl, 31 januari 2010, 13:06:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Citat från: JDS skrivet 01 februari 2010, 10:47:38 AM
Det var en egendomlig avtalskonstruktion, i alla fall ur stadstrafiksynpunkt! "Behöver arbete utföras på helgdagen" (sagt med fånig läspande röst) - klart att det behöver! Arbetet behöver utföras ALLA dagar!

Nåväl, jag noterar att det där gäller om han har 40h/vecka. Är inte 38,25 det klart vanligaste och därmed ovanstående inte tillämpligt?

Kan inte annat än hålla med, mycket konstigt avtal men så har man tysligen kommit överens. När Jag jobbade inom handeln så hade jag 38,25 / vecka och fick vid årets början ett årsarbetsschema så man direkt kunde se om man skulle jobba midsommar, jul osv hela året.

Nu kör jag på KR och vi har schema enligt ovan med 40 h / vecka så då har man ingen aning om och det är inte lätt att planera när man inte vet om man "behöver utföra arbete" på dessa helger.

Jag undrar vad som händer om alla skulle säga; "Jag tänker inte jobba julafton!"

Då antar Jag att dom får beordra övertid, och då måste det ju bli frågan om 1:1,5 övertid, eller?! Alla kan ju säga så i princip eftersom enligt avtalet är vi ju alla lediga röda vardagar.

Blir väl cheferna som får köra då eller  ;D .... Teori och praktik går ju inte alltid så bra ihop, mycket märkligt avtal !!