Ja sannerligen, nu är det ju svårt att kommentera det hela utan att ha sett studien, men det är klart att det på sina håll finns en stelhet angående hur bussflottan skall se ut, samtidigt tycker jag nog inte att operatörerna har varit så bra generellt på att sätta in (eller snarare påtala behovet för trafikhuvudmannen) större bussar när trafikunderlaget är stort. Att de skulle köra med mindre bussar där det går är väl uppenbart, men det krävs ju att det fungerar i båda riktningarna. Dessutom brukar de ekonomiskt mest fördelaktiga vara att ha så få (alltså i antal) vagnar som möjligt och därmed vinna på att kombinera omlopp på olika linjer, vilket i regel gör det svårt att köra med mindre fordon. Men det är ju klart man kan ju öka turtätheten på vissa linjer då som kompensation (vilket väl förvisso är negativt för miljön). Sett ur strikt miljösynpunkt är det ju också förvisso bra med många stående, men om man ser på miljöeffekten totalt bör ju risken då vara att fler tar bilen istället för att stå och trängas på en buss. Dessutom med de biogasbussar som är på gång, så är väl miljöargumentet något högst tillfälligt? Även nya standarer för dieselmotorer innebär ju så låga utsläpp att man verkligen kan fråga sig om miljövinsten blir så stor av att köra mindre.