Opposition: "Låt varubilar få köra i bussfiler"

Startat av Carl Eric, 22 januari 2010, 15:21:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 24 januari 2010, 14:18:04 PM
I dagens läge vet folk om att det nästan aldrig händer att de får sina fordon bortforslade hur tokigt de än står. Istället får man lägga om trafik mm. vilket blir ganska bakvänt.

Hur blev vi så slöa och långsamma i detta land? Under ett rondellbygge i Östersund för något decennium sedan var all trafik på genomfartsleden omlagd på andra gator. Trots nya stora skyltar om stopp- & parkeringsförbud stod det bilar parkerade lite varstans, gärna nära korsningarna vilket omöjliggjorde busstrafik med 15-metersbussar. Moment 22 skedde när bussförarna drog åt handbromsen och blockerade all trafik då de inte fick assistans. Beslutsfattare, polis och kommun stod handfallna då ingen visste vad de fick/kunde/skulle göra. Enligt dem kunde ingen flytta på en bil, och mentaliteten var: "bilägaren kommer nog strax och flyttar på den". Men att bussarna skulle stå och korka igen all trafik fram tills dess var absolut inte okej. Ändå skedde inget i lekstugan.

Trafiken borde ställas oftare, och resenärerna ska underrättas om varför turerna ställts in. Grovt felparkerade bilar ska snabbt tvångsflyttas och får därefter lösas ut av bilägaren på ett rätt otillgängligt ställe. Löses de inte ut inom en viss tid får de tvångsinlösas och säljas (via Kronofogden?).

Jag tänker därefter på turistbussen med Rospiggar som var i Åre på tur. En bil stod i vägen varvid bussen inte kom fram. Bilägaren var på väg från bilen, stannade upp och tittade på bussen, men gick därefter vidare mot sitt mål. Bussens stora starka manliga (glada och något alkoholpåverkade) passagerare hoppade snabbt av och puttade därefter ner bilen 2-3 meter ner i diket, vilket gick bra pga det friktionsfria underlaget. Inga skador skedde på bilen, vägen blev fri och bussen kunde köras vidare. ;D

lil-sis

Som sagt, jag förstår att det är svårt att köra "budlastbil" i stan. Men de om några borde ju förstå ungefär hur mkt plats en buss (eller annan lastbil) behöver för att ta sig fram mellan två parkerade lastbilar och se till att det utrymmet finns.

(Och igen, det gäller även kollegor som typ kör ut med ledbuss i trafikljuskorsning där man vet av erfarenhet att det sen blir stopp, då stannar man på rätt sida linjen och väntar till nästa omgång med grönt ljus. Och man börjar i n t e lasta på passagerare när man står så, så att det blir stopp i flera cykler).

buskörare

Citat från: lil-sis skrivet 24 januari 2010, 18:44:12 PM
Som sagt, jag förstår att det är svårt att köra "budlastbil" i stan. Men de om några borde ju förstå ungefär hur mkt plats en buss (eller annan lastbil) behöver för att ta sig fram mellan två parkerade lastbilar och se till att det utrymmet finns.

(Och igen, det gäller även kollegor som typ kör ut med ledbuss i trafikljuskorsning där man vet av erfarenhet att det sen blir stopp, då stannar man på rätt sida linjen och väntar till nästa omgång med grönt ljus. Och man börjar i n t e lasta på passagerare när man står så, så att det blir stopp i flera cykler).

+1. Blir galen på sådana kollegor. Dock har jag märkt att om jag som bussförare inte kör fram, så ställer sig bilister där istället. Så ibland är det enda sättet för att ta sig fram.

Ulf Rådeström

Det var någon som undrade om det är så trångt i bussfilerna så att man inte kan låta andra köra i dom.
Det beror på - att tillåta lastbilstrafik på vissa ställen kanske kunde vara helt okej - men över hela linjen tror jag inte det är någon bra idé.

Trångt eller inte - döm själv på exempel Skeppsbron förbi Gamla stan norrut på morgonen:

Linje
2: var femte minut
76: var tredje minut
43: var 15:e minut
55: var 12:e minut
+taxibilar
+lastbilar (om det går igenom)