Huvudmeny

DAB i Sthlm 8572,8584

Startat av Magnus_J, 20 januari 2010, 16:27:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Wennerlid

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 januari 2010, 23:32:21 PM
Ska de här bussarna lackas om till SL-lack?

Hur Norrtälje ska göra med 8572 vet jag inte men 8584 ska inte lackeras om.

// Niclas

Ted Selander

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 21 januari 2010, 17:08:20 PM
Det är årsmodell -98. Blev själv förvånad över åldern, enligt den info jag fått ska den ha Euro 5 klassning men jag är tveksam. Måste nog kolla upp detta vidare.

// Niclas

De är båda Euro 5-klassade och använder Urea-tillsats.

/Ted

Niclas Rosenius

Citat från: Ted S skrivet 21 januari 2010, 18:31:12 PM
De är båda Euro 5-klassade och använder Urea-tillsats.

/Ted

   Men spelar det nån roll att dom är Euro 5-klassade?

  En turistbuss får jnu inte va äldre än 8 år för att få köra i miljözonen eller har det ändras?

   //Niclas

Fredde

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 januari 2010, 18:34:46 PM
   Men spelar det nån roll att dom är Euro 5-klassade?

  En turistbuss får jnu inte va äldre än 8 år för att få köra i miljözonen eller har det ändras?

   //Niclas

Följande gäller i Stockholm: http://www.stockholm.se/-/Naringsliv/For-foretagare/Trafik/Miljozon-/

/Fredde


Frippe Fribas

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 januari 2010, 00:35:43 AM
   Deras Futuror är bara 2-axliga 12,7 meters.

   //Niclas
Det är inte bara Axelssons som lever på marginalen, även Interbus nya Cityliners sägs vara över 12m från färmsta till bakersta punkt på bussen...
//Fredrik

Niclas Rosenius

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 januari 2010, 13:20:42 PM
Det är inte bara Axelssons som lever på marginalen, även Interbus nya Cityliners sägs vara över 12m från färmsta till bakersta punkt på bussen...
//Fredrik

    Schhhh, säg inte så. Då köps ju inte så många nya Cityliner  ;)

   Den är ju bara 12,24 meter.

    Tror även en KS S415GT-HD är lite över 12 meter med.

   //Niclas

Frippe Fribas

Hur är det i övriga Europa?
12m är ju något slags normlängd överlag i Europa, men om det inte finns något konkret krav på längden så som i Stockholm gör det ju inget att man tummar på längden några decimeter.
Detta skapar ju dock bekymmer för de Svenska bussägarna om de inte får köra i Stockholm City för att bussen råkar vara t ex 24cm för lång.
Sedan kan man ju alltid diskutera rimligheten i längdresonemanget, men det har vi nog gjort så det räcker redan...
//Fredrik

Thord L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 januari 2010, 15:27:24 PM
Hur är det i övriga Europa?
12m är ju något slags normlängd överlag i Europa, men om det inte finns något konkret krav på längden så som i Stockholm gör det ju inget att man tummar på längden några decimeter.
Detta skapar ju dock bekymmer för de Svenska bussägarna om de inte får köra i Stockholm City för att bussen råkar vara t ex 24cm för lång.
Sedan kan man ju alltid diskutera rimligheten i längdresonemanget, men det har vi nog gjort så det räcker redan...
//Fredrik
Enligt Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, som ju har ett antal sidor för medlemmar med fakta om olika länder så är det på landsnivå 13,5 m för två axlad och 15 m för tre axlad som gäller med några undantag t.ex. Ryssland som har 12 m för både 2 och 3 axlade. Kan ha hänt några ändringar då jag inte kollat på något år.

//Thord

Esbjörn

#23
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 januari 2010, 15:14:36 PM
   Schhhh, säg inte så. Då köps ju inte så många nya Cityliner  ;)

  Den är ju bara 12,24 meter.

   Tror även en KS S415GT-HD är lite över 12 meter med.

  //Niclas

De flesta tvåaxliga "12-metersturistbussar" av standardtyp är numera mellan 12.1 och 12.3m.
Exempelvis:
Setra S415 UL, S415 GT-HD och S415 HD = 12200.
Irizar PB = 12200
Volvo 9700 HD = 12300
Neoplan N1216HD Cityliner = 12240
MB Integro, Tourismo och Travego = 12140.
Bova Futura FHD120 = 12040
Bova Magiq MHD122 = 12215
Jonckheere JSD122 = 12210

Niclas Rosenius

Citat från: Thord L skrivet 22 januari 2010, 16:16:30 PM
Enligt Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, som ju har ett antal sidor för medlemmar med fakta om olika länder så är det på landsnivå 13,5 m för två axlad och 15 m för tre axlad som gäller med några undantag t.ex. Ryssland som har 12 m för både 2 och 3 axlade. Kan ha hänt några ändringar då jag inte kollat på något år.

//Thord


    Ryssland måste ha ändrat sina bestämmelser eftersom det vimlar med långa 3-axliga bussar där borta som är importerade från Väst.

    //Niclas

Thord L

Kollade uppgifterna som ligger ute i dag senast uppdaterade 2009-07-02 där står det 12m*.

* Särskilt tillstånd krävs för längre bussar.  (sedan beskrivning om hur detta går till)

Det står sedan bland övriga uppgifter att en handläggnings tid på 3 - 4 månader inte är ovanlig samt det är problem med betalningar för detta.

Sen är det ju en annan fråga vad man tillåter för innhemska fordon.

//Thord