Handikappanpassad busstrafik? Jo tjena.

Startat av buskörare, 20 januari 2010, 14:02:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Hur tror man egentligen att det ska gå till? Man köper in nya, fina, låggolvade bussar. Sätter in ramper osv i dom som redan finns och inte har. Höjer trottoarkanterna vid hållplatserna. Osv osv osv.
Men vintertid kommer ytterst få handikappade kunna ta bussen. Majoriteten av hållplatserna, åtminstone på Lidingö, är oplogade. Antingen uppe på hållplatsen, t.o.m friska människor har svårt att ta sig i/ur bussen utan att ramla. En del är plogade, men tack vare det rundade taket på kuren så blir det en tjusig isvall vid töväder som är totalt livsfarlig och säkerligen har orsakat både ett och två blåmärken.
Många av hållplatslägena är heller inte plogade för oss. Man plogar vägen utanför, men skiter i att svänga in där. Det går förstås bra ett tag, någon vecka senare är det komplett livsfarligt när man åker rätt ut i gatan (ibland upp till 70 cm rakt åt sidan) och det är bara tur att det inte har hänt att man puttat iväg bilar på utsidan. Det blir att stanna ute på vägen, 50-70 cm från trottoarkanten. Nu, drygt 4 v efter att vi först påtalade problemet har man skrapat endel hållplatser. 4 v??? Hur 17 ska man kunna handikappanpassa en kollektivtrafik om man struntar i ett så banalt problem som att sköta om hållplatserna?

Lägger till att detta knappast är ett Lidingöproblem, efter 10 år i yrket har jag sett att det är samma varje vinter. Nästan överallt.

yngrot

Ja du vad gäller snöröjning är det säkert lika illa överallt..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico


Den 1 mars är det väl officiellt vår och då finns det ingen snö och is kvar... för någon ansvarig myndighet bestämde redan för flera år sedan att sådant inte är tillåtet. Om det sedan ändå råkar finnas någon frusen nederbörd kvar så benämns den på något annat vis för att sedan helt reglementsenligt glömmas bort av diverse tjänstemän som aspirerar på att klättra uppför karriärstegen!  ;D

Skämt åsido så handlar det väl mycket om pengar och ju mindre som läggs på snöröjning, desto mer sparas. Att inget är gratis och att andra kostnadsställen sedan istället drabbas (försäkringar, sjukvård osv.) blundar de ansvariga gärna villigt för. Vad gäller Storstockholm (liksom troligen även Storgöteborg och Stormalmö) län så borde det nog i alla fall gärna bli så att man får någon form av övergripande kontroll och ansvar. Visserligen har vi Trafik Stockholm mm. men tyvärr så är många av kranskommunerna inte anslutna. Skulle nog annars vara lättare för både privatpersoner såväl som företag och myndigheter att få tag på rätt folk eller kunna anmäla dålig snöröjning, skadade gator, felparkerade bilar etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

En kort notis på ABC var att Trafikborgarrådet vill anslå mera pengar tll den usla snöröjningen,
Förra gången det kom på tal så hade snöröjarna tur med vädret och det blev plusgrader.
Sen snöröjning lades ut på anbud så har det bara blivit sämre och ännu värre blev det när Stadsdelskontoren skulle sköta det,
Södermalm blev en klassiker när de äldre inte kom ut och den ansvariga tyckte att snöröjarna hade skött sig på de stora gatorna de mindre gatorna röjdes tydligen bara en gång.
Det bästa av allt var att den ansvariga dessuto bodde på Värmdö

/Lennart

Anders Noren

Den dåliga upphandlingen av snöröjning på Södermalm har t.o.m. varit ett exempel i en kurs i väghållning på en av landets tekniska högskolor...

Nico


Citat från: groenis skrivet 21 januari 2010, 04:07:19 AM
En kort notis på ABC var att Trafikborgarrådet vill anslå mera pengar tll den usla snöröjningen,
Förra gången det kom på tal så hade snöröjarna tur med vädret och det blev plusgrader.
Sen snöröjning lades ut på anbud så har det bara blivit sämre och ännu värre blev det när Stadsdelskontoren skulle sköta det,
Södermalm blev en klassiker när de äldre inte kom ut och den ansvariga tyckte att snöröjarna hade skött sig på de stora gatorna de mindre gatorna röjdes tydligen bara en gång.
Det bästa av allt var att den ansvariga dessuto bodde på Värmdö.

Hela den där soppan är väl ett resultat av att länet består av alltför många kockar.... Delas är där ju 26 kommuner i sig och sedan består flera av de större kommunerna i sin tur även av olika kommundelar som ibland verkar fungera som egna minikommuner på många områden. Det här med kommunförbund och samarbete fungerar sedan bra på några få områden och totalt miserabelt på resten. I den senare gruppen ingår då sådant som gatuunderhåll i form av snöröjning, städning, framkomlighet etc. där insatserna på tjänstemannanivå ofta verkar vara obefintlig och på besluts- och ansvarsnivån är lägre än noll!

Stockholms kommun (troligen i kraft av dess storlek) har någorlunda koll och har även funktioner som går att använda och få kontakt med även på udda tider medan det i många kranskommuner knappt går att få tag i någon ansvarig ens under normal kontorstid. Länsövergripande verksamhet, som t.ex. SL:s busstrafik, har nog kommunerna glömt bort för länge sedan och eventuella handikappbehov på det området vad gäller t.ex. snöröjning är knappast något som prioriteras. Att klättra på snövallar vid busshållplatser, övergångsställen mm. är nästintill klassat som en lokal idrottsgren i Stockholmsområdet numera...  ;D




»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 januari 2010, 22:15:46 PM
I stockholmstrakten är snöröjning och efterarbeten under all kritik, tyvärr.
Varannan helg när jag är till Sth trakten och kör är det likadant, hyvlar lyser med sin frånvaro, tragiskt att man ska behöva ha snöskyffel med sig i bussen, helst skulle man ha bogservajer och snöblad på bussen också...


Men jag skulle nog vilja påstå att en skyffel i bussen vintertid inte är fel att ha med sig .. Det kan ju hända du kör fast Lars...  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoTe

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2010, 11:50:20 AM

Men jag skulle nog vilja påstå att en skyffel i bussen vintertid inte är fel att ha med sig .. Det kan ju hända du kör fast Lars...  ;)

Skyffeln är guld värd. Vi har skyffel och en stor låda grus med oss i de flesta bussar.

Wetjo

Citat från: Nico skrivet 21 januari 2010, 11:48:48 AM
Länsövergripande verksamhet, som t.ex. SL:s busstrafik, har nog kommunerna glömt bort för länge sedan och eventuella handikappbehov på det området vad gäller t.ex. snöröjning är knappast något som prioriteras. Att klättra på snövallar vid busshållplatser, övergångsställen mm. är nästintill klassat som en lokal idrottsgren i Stockholmsområdet numera...  ;D

Tror vi anordnar svemska mästerskap i grenen, ty Sthlm är inte ensam bov i det har...  :'(

GDG

Kanske de förutom att de vann tävlingen om årets turistbusstad, kan vinna tävlingen om sämsta stad när det gäller snöröjning. :-)

Då är man vinnare i minst två kategorier.

Ser fram emot att Stockholm fler gånger får gå upp och hålla tacktal på scenen, vilket med engagemang och intresse vida citeras och sprids i fackpressen.

Den dynamiske och allsmäktige bussföretagaren i Stockholm räcker över en förgylld snöspade, försedd med en söt röd rosett i finaste material.

Jonas

#10
Här i Uppsala fungerar det rätt så bra.

Vi(GUB) har alltid ett möte med snöröjningsgruppen innan säsongen börjar, och när denna väl kommit i gång så kommer de rätt så snabbt så fort vi ringer om att det är något problem någonstans.  ;)

Naturligtvis finns det saker som skulle kunna bli bättre, men på det stora hela fungerar det bra.

Ersa

Citat från: Z skrivet 22 januari 2010, 06:32:27 AM
Här i Uppsala fungerar det rätt så bra.

Vi(GUB) har alltid ett möte med snöröjningsgruppen innan sesongen börjar, och när denna väl kommit i gång så kommer de rätt så snabbt så fort vi ringer om att det är något problem någonstans.  ;)

Naturligtvis finns det saker som skulle kunna bli bättre, men på det stora hela fungerar det bra.

Busstrafik och snöröjning på samma bord? Dvs i kommunal regi? Dyrt men effektivt. Jag måste säga att jag som kommer norrifrån inte har haft något alls att anmärka på snöröjningen i Uppsala denna vinter. :)

I Umeå drev det ljusröda, nästan rosa, "(s)ocialliberala" partiet "privatismen" till sin spets förra vintern med både busstrafik och snöröjning på entreprenad, och enbart kontorstider för de ansvariga som samkör verksamheterna. Ingen ansvarig gick att nå via telefon efter kl 16:00 på fredagen, och ingen visste vem som snöröjde var. Snömängden var inte ett dugg anmärkningsvärd, men resultatet blev ändå att Swebus sa ifrån och ställde all trafik efter att bussar (och även personbilar) fastnat lite varstans i stan. Detta med samma bussar som klarat av vintervägarna alla tidigare år.

Och eftersom många privatbilister kom fram med sina bilar ansåg de självklart att fastkörningarna var bussförarnas fel. Flera bussförare fick även utskällningar över att busshållplatser och gångvägar var oskottade. Varför vända sig till rätt instans? ::)

Nico


Citat från: Z skrivet 22 januari 2010, 06:32:27 AMVi(GUB) har alltid ett möte med snöröjningsgruppen innan sesongen börjar, och när denna väl kommit i gång så kommer de rätt så snabbt så fort vi ringer om att det är något problem någonstans.

Citat från: Ersa skrivet 22 januari 2010, 09:38:46 AM
Busstrafik och snöröjning på samma bord? Dvs i kommunal regi? Dyrt men effektivt. Jag måste säga att jag som kommer norrifrån inte har haft något alls att anmärka på snöröjningen i Uppsala denna vinter. :)

I Umeå drev det ljusröda, nästan rosa, "(s)ocialliberala" partiet "privatismen" till sin spets förra vintern med både busstrafik och snöröjning på entreprenad, och enbart kontorstider för de ansvariga som samkör verksamheterna. Ingen ansvarig gick att nå via telefon efter kl 16:00 på fredagen, och ingen visste vem som snöröjde var.

Uppsala har väl den fördelen att det är en enda kommun (om än med kommundelar) och därmed troligen även mycket färre inblandade aktörer och korta beslutsvägar. Skulle man bara ha en enda instans som behövde kontaktas så skulle det nog definitivt vara lättare att agera i många fall.

Däremot kan det nog vara effektivt även i privat regi, men som vanligt gäller ju att den som köper tjänsten har koll på vad man beställer och är noga med att ställa krav. Ofta verkar det bara vara prislappen som styr medan kvaliteten ignoreras och då blir det som det blir. Att man bara får det man betalar för och inget mer är en sanning som ofta och gärna glöms bort.

Storstockholms situation i sin tur påminner mera då om den i Umeå fastän då dessutom multiplicerat med 26 då varje kommun, oavsett politisk färg, självklart har sin egen lösning. Alltså är det inte så konstigt att det ser ut som det gör och det är ganska lätt att inse varför det går åt h-e ibland!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 22 januari 2010, 09:57:57 AM
Storstockholms situation i sin tur påminner mera då om den i Umeå fastän då dessutom multiplicerat med 26 då varje kommun, oavsett politisk färg, självklart har sin egen lösning. Alltså är det inte så konstigt att det ser ut som det gör och det är ganska lätt att inse varför det går åt h-e ibland!

I Stockholm behövs självklart en länsövergripande verksamhet då kommungränserna är av en väldigt liten betydelse för kollektivtrafiken. Här borde SL och SLL gå in och sköta saken mer direkt. Gärna privata aktörer, men då ska det tydligt beslutas om var och en ska snöröja, så det inte bara småskottas lite "här och där". Jämför gärna på sättet som dagens privata entreprenörer vet exakt var och hur de ska köra med vilken typ av bussar längs SL-linjerna.

Att Landstingen kräver handikappad busstrafik medan kommunerna missköter snöröjning är ju ett problem, ja.

76

Citat från: Ersa skrivet 22 januari 2010, 09:38:46 AM
Jag måste säga att jag som kommer norrifrån inte har haft något alls att anmärka på snöröjningen i Uppsala denna vinter. :)

Snöröjningen har funkat riktigt bra i Uppsala i år. Iofs kan det delvis bero på att det var kallt när snön föll. 5cm blötsnö orskar mycket mer problem än 5cm riktigt kall torr snö.