Böter för att hindra trafik i vänsterfilen.

Startat av Cityliner, 16 januari 2010, 21:55:34 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

UglyJazz

Väl ställd fråga svenerik...

Jag tror att branschkollegialiteten hade märkts mycket mer om det varit någon som är igenkänd på detta forum.
Tror i min enfald att drevet hade börjat rasa mot den småaktige polisen som bara ville j***as eftersom denne troligen inte själv får köra buss..?

Jag tycker fortfarande det är dumheter att bötfälla en stackars tradarchaffis som bara ville ha ordning och reda på sin arbetsplats, vägen...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

SimonB

Citat från: UglyJazz skrivet 17 januari 2010, 16:45:45 PM
Väl ställd fråga svenerik...

Jag tror att branschkollegialiteten hade märkts mycket mer om det varit någon som är igenkänd på detta forum.
Tror i min enfald att drevet hade börjat rasa mot den småaktige polisen som bara ville j***as eftersom denne troligen inte själv får köra buss..?

Jag tycker fortfarande det är dumheter att bötfälla en stackars tradarchaffis som bara ville ha ordning och reda på sin arbetsplats, vägen...

Vad är det här för påhopp?
Jag är lastbilschaufför och retar mig något kopiöst på hans beteende. Det har verkligen ingenting med avundsjuka på busschaffisar att göra. Det har att göra med att jag vill ha ordning och reda på min arbetsplats. Det blir det definitivt inte när folk ligger och förlänger köerna på det här viset!

Björn Lövdahl

Citat från: SimonB skrivet 17 januari 2010, 17:02:55 PM
Vad är det här för påhopp?
Jag är lastbilschaufför och retar mig något kopiöst på hans beteende. Det har verkligen ingenting med avundsjuka på busschaffisar att göra. Det har att göra med att jag vill ha ordning och reda på min arbetsplats. Det blir det definitivt inte när folk ligger och förlänger köerna på det här viset!

Ja det är ju mycket bättre att folk ska komma och tränga sig förbi halva kön och därmed förlänga köerna på det viset istället för att allt ska flyta på
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Drängen

#18
Förstår fullständigt killens agerande. Hur många gånger som helst har man blivit instängd i högerfil när det smalnat av, bara för att fräsarna i vänsterfil inte  kan hålla koll på skyltningen. Blixtlåsprincipen är nog bra, men dom flesta offfrar närapå hellre både bil och familj, istället för att släppa en lastbil före sig. Nu körde väl den här killen provokativt sakta, men jag skulle utan tvekan gjort likadant. Irritation uppstår i vilket fall som helst, skillnaden är att det är högerfilen som irriterar sig på en vänsterfil som aldrig blir tom, med vansinniga utkörningar som följd. Ge mig grabbens kontonr., så kan han få ett bidrag till böterna. Kanske på sin plats med ett tillägg här. Dom gånger jag gjort lika, och jag misstänker att det är grundskälet till den här killens agerande, så har det varit för att framförvarande bilar, oftast personbilar, ska ha en chans ett byta fil innan det blir helstopp. Om man därför ska kallas amatörpolis eller bussig medtrafikant, det får andra avgöra.

SimonB

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 17 januari 2010, 18:00:15 PM
Ja det är ju mycket bättre att folk ska komma och tränga sig förbi halva kön och därmed förlänga köerna på det viset istället för att allt ska flyta på

Som sagt. När du inte utnyttjar vägen till max, så förlänger du köerna bakåt. Därmed kan kön sträcka sig till trafikplatser som egentligen inte borde blivit drabbade, och kön växer sig ännu större, eftersom folk som skulle kunna ha svängt av före kön, istället blir tvungna att vänta. Det var just det som drabbade mig och många andra på sommarens vägarbeten med Trafikplats Råby i Lund, och förra sommarens vid Glumslöv på E6.
Det är märkligt att folk inte begriper det.

Nico


Citat från: svenerik eklund skrivet 17 januari 2010, 15:54:15 PMJag stör mig inte på att en lastbil sänker hastigheten vid ett vägarbete, jag stör mig däremot på kostymnissen i MB /BMWn som kör 130km/h i höger fil för att sedan till varje pris tränga sig in i kön.

Skulle man som sagt få blixtlåsprincipen att fungera även här (vilket den ju bevisligen gör på andra håll med mer trafik) så skulle även detta med att tränga sig före snabbt upphöra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

scaniaolsson

Som andra också sagt, jag kan förstår lastbilsförarens agerande men det är inget jag försvarar eller uppmuntrar.
Jag skulle gladeligen släppa in folket i vänsterfilen OM dom visade att dom ville in direkt och inte längst fram där vänsterfilen tar slut i en skyltvagn och däcktrave.

Där är problemet, många bilister har tyvärr idag inget annat i skallen än tänket: jag / min / mitt vilket tyvärr inte bara avspeglar sig på vägarna utan i hela samhället.

Slut på predikan, amen !

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Peter L

Citat från: Nico skrivet 17 januari 2010, 18:55:01 PM
Skulle man som sagt få blixtlåsprincipen att fungera även här (vilket den ju bevisligen gör på andra håll med mer trafik) så skulle även detta med att tränga sig före snabbt upphöra.

Just! Det lär ju inte gå att tränga sig om alla bilister utnyttjar båda filerna fram till vägarbetet.

I princip skapas irritationsmomentet just av att vänsterfilen är tom en längre sträcka och att bilister som då vill tillämpa blixtlåsprincipen så sent som möjligt uppfattas som att de enbart bara vill tränga sig före.

RoTe

Citat från: scaniaolsson skrivet 17 januari 2010, 19:10:21 PM

Jag skulle gladeligen släppa in folket i vänsterfilen OM dom visade att dom ville in direkt och inte längst fram där vänsterfilen tar slut i en skyltvagn och däcktrave.

Men snälla, du har ju totalt fel! Enligt blixtlåsprincipen ska köerna gå ihop i närheten av skyltvagn/däcktrave. Inte 500 meter innan, inte 1000 meter innan!

scaniaolsson

Ok ok, känsligt ämne detta. Det är mest attityden "jag ska in längst fram för jag har bråttom" jag kan reta mig på. För i racerfilen till vänster brukar man dessutom skita totalt i de hastighetsänkningar som kommer inför ett arbetsområde och det irriterar mig enormt !!!
Låt gå att man kör längre fram i vänsterfilen jag kan ge mig där men man ska i alla fall kunna lyda hasighetsgränserna även om vänsterfilen är helt tom på bilar.

Go natt
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Ersa

Citat från: scaniaolsson skrivet 17 januari 2010, 23:23:05 PM
Ok ok, känsligt ämne detta. Det är mest attityden "jag ska in längst fram för jag har bråttom" jag kan reta mig på. För i racerfilen till vänster brukar man dessutom skita totalt i de hastighetsänkningar som kommer inför ett arbetsområde och det irriterar mig enormt !!!
Låt gå att man kör längre fram i vänsterfilen jag kan ge mig där men man ska i alla fall kunna lyda hasighetsgränserna även om vänsterfilen är helt tom på bilar.

Då måste jag ställa några frågor:
Varför blir vänsterfilen tom på bilar i Skåne? Varför köar skåningarna enbart i högerfilen, till skillnad mot t.ex stockholmare som köar i alla filer? Är skåningar lika rädda för vänsterfilen som stockholmare är för högerfilen på trefiliga vägar? Att vissa "måste" köra aningen jättesakta eller jättefort i den tomma vänsterfilen förstår jag inte heller. Utöver det ser jag gärna hastighetskameror i vänsterfilen vid dessa områden.

Citat från: Peter L skrivet 17 januari 2010, 19:18:37 PM
Just! Det lär ju inte gå att tränga sig om alla bilister utnyttjar båda filerna fram till vägarbetet.

I princip skapas irritationsmomentet just av att vänsterfilen är tom en längre sträcka och att bilister som då vill tillämpa blixtlåsprincipen så sent som möjligt uppfattas som att de enbart bara vill tränga sig före.

Exakt! Fortkörningarna i vänsterfilen uppstår ju enbart pga att majoriteten bilister valt att köa i högerfilen. Således är det "högerbilisterna" som skapat förutsättningarna för de som tränger sig. Köa i båda filer så uppstår inga problem.

Blue

Jag har skrivit det innan men jag kan skriva det igen, håller sig trafikanterna i bägge körfälten till hastighetsgränsen så funkar blixtlåset. Det är när folk passerar "kön" i 130km/h i ytterspåret som blixtlåset brakar samman och innerfilen stannar helt eller delvis.
Sist det var kö vid Helsingborg så la jag mig i den filen som det inte hade stannat i i 70km/h som det var skyltat och fick direkt ett par riktigt snabba "direktörer" bakom mig som blinkade och levde om för att få mig att köra ur vägen. Döm om min förvåning när en lite röd Ford Escort gick ut och blockerade vägen för mig. Jag bytade ganska omgående fil för att inte framstå som det svarta fåret då hastigheten sjönk från sjuttio till kanske tjugo km/h.

Det är den stora hastighetsskillnaden mellan filerna som ställer till dom största problemen!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

michael k

#27
bra att polisen bötfäller dessa låtsaspoliser ;D ;D ;D ;D
kan de börja bötfälla alla som kör sextio på  landsväg med så
jag har ju även sett en del hämska fall där chauförer försökt tränga andra av vägen med
bla denne snedseglare som jag fångade på bild
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28107.0

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2010, 23:31:04 PM
Då måste jag ställa några frågor:
Varför blir vänsterfilen tom på bilar i Skåne? Varför köar skåningarna enbart i högerfilen, till skillnad mot t.ex stockholmare som köar i alla filer? Är skåningar lika rädda för vänsterfilen som stockholmare är för högerfilen på trefiliga vägar? Att vissa "måste" köra aningen jättesakta eller jättefort i den tomma vänsterfilen förstår jag inte heller. Utöver det ser jag gärna hastighetskameror i vänsterfilen vid dessa områden.

Exakt! Fortkörningarna i vänsterfilen uppstår ju enbart pga att majoriteten bilister valt att köa i högerfilen. Således är det "högerbilisterna" som skapat förutsättningarna för de som tränger sig. Köa i båda filer så uppstår inga problem.

Kloka ord. Håller med på vartenda ett.

scaniaolsson

Citat från: Blue skrivet 17 januari 2010, 23:56:54 PM
Jag har skrivit det innan men jag kan skriva det igen, håller sig trafikanterna i bägge körfälten till hastighetsgränsen så funkar blixtlåset. Det är när folk passerar "kön" i 130km/h i ytterspåret som blixtlåset brakar samman och innerfilen stannar helt eller delvis.
Sist det var kö vid Helsingborg så la jag mig i den filen som det inte hade stannat i i 70km/h som det var skyltat och fick direkt ett par riktigt snabba "direktörer" bakom mig som blinkade och levde om för att få mig att köra ur vägen. Döm om min förvåning när en lite röd Ford Escort gick ut och blockerade vägen för mig. Jag bytade ganska omgående fil för att inte framstå som det svarta fåret då hastigheten sjönk från sjuttio till kanske tjugo km/h.

Det är den stora hastighetsskillnaden mellan filerna som ställer till dom största problemen!

Ja det var nog den bästa förklaringen, ungefär så jag menade men det kanske inte framgick.
Go måndagsmorron i snön.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.