Bussar i Uppsala i oktober 1987 del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 januari 2010, 15:24:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fortsätter med ett par SJ-bussar i Uppsala.

Sedan två bussar från Enköpingsbuss, sedermera EB Trafik och sålt till Swebus. DAF med VBK-kaross var något som EB var rätt ensamma om.

En buss med okänd ägare.

Slutligen är det inte Uppsala utan Göteborg men med anknytning till Uppsala eftersom Kutter såldes genom Busscentrum i Gamla Uppsala.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

GDG bussen som skymtar, 1568, bör ha gått som tågbuss Borlänge - Uppsala - Borlänge. Ett tag kördes denna sträcka med buss, växelvis stod en GDG vanhool i Uppsala och SJ buss 2468 i Borlänge.

Sådan trafik fanns mellan Borlänge och Gävle också ett tag, denna kördes dock med Alpus.

Peter Öden

Hej !

KWA 060 har bl.a. ägts av Nolmyra Taxi (C-län), de förvärvade bussen 83-08-16
fd. Björks Buss AB/Hallstahammar !

Mvh Peter Ö

Ola Almquist

Citat
Sedan två bussar från Enköpingsbuss, sedermera EB Trafik och sålt till Swebus. DAF med VBK-kaross var något som EB var rätt ensamma om.

Kan någon reda ut när och hur bolagen slogs ihop och bytte namn samt om man registrerade bussar på dotterbolag?
I SBH finns Bälsunda Busstrafik AB, Enköping; Dito, Bålsta; Enköpings Busstrafik; Bålsta Buss (AB) och Enköpings Busstrafik AB som ägare på DAF/VBK-bussarna.

Tack på förhand!
/Ola

MartinMartin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2010, 15:24:54 PM

Hur kan det vara så trångt här?
Man kan väl inte ha flyttat på posthuset eller järnvägen?

Idag kan man ju utan problem mötas här och det finns ju trottoarer och busskurer,

nån som kan förklara ?

Ersa

Citat från: MartinMartin skrivet 16 januari 2010, 19:03:24 PM
Hur kan det vara så trångt här?
Man kan väl inte ha flyttat på posthuset eller järnvägen?

Idag kan man ju utan problem mötas här och det finns ju trottoarer och busskurer,
nån som kan förklara ?

Det verkar ha skett någon ombyggnad på sidan mot järnvägen. Träden finns ju då inte kvar idag, och är inte stolparna i bakgunden numera väldigt nära körbanan, samt skyddade med betongfundament?

Blev lite nyfiken, så jag letade upp jämförelsebilder (tagna från andra hållet) och la ut dem i en egen tråd.

Muk

Citat från: Ola Almquist skrivet 16 januari 2010, 18:51:42 PM
Kan någon reda ut när och hur bolagen slogs ihop och bytte namn samt om man registrerade bussar på dotterbolag?
I SBH finns Bälsunda Busstrafik AB, Enköping; Dito, Bålsta; Enköpings Busstrafik; Bålsta Buss (AB) och Enköpings Busstrafik AB som ägare på DAF/VBK-bussarna.

Tack på förhand!
/Ola

Det här är de bolag som kan vara aktuella, med org.nr och datum för firmaändringar. Hur bussarna registrerats i dessa bolag kan jag däremot inte svara på.

Orgnr: 556058-3626 (Ägs av Upplands Lokaltrafik)
Canbus i Uppland AB: 1986-05-27
Bålsta Buss Aktiebolag, Registreringsdatum: 1971-07-27
Bälsunda Busstrafik Aktiebolag, Registreringsdatum: 1954-11-03
Aktiebolag Lyran, Registreringsdatum: 1953-08-29

Orgnr: 556012-9388  (Ägs av Nobina)
Enköping-Bålsta Fastighetsbolag Aktiebolag, Registreringsdatum: 1992-02-14
Enköping-Bålstabuss Aktiebolag, Registreringsdatum: 1986-03-24
Enköpings Busstrafik Aktiebolag, Registreringsdatum: 1971-08-04
Trögds Busstrafik Aktiebolag, Registreringsdatum: 1954-11-03
Fastighetsaktiebolaget Centralgården i Nyköping., Registreringsdatum: 1915-12-10

Orgnr: 556410-2894  (Ägs av Nobina)
Enköping-Bålsta Trafik AB, Registreringsdatum: 1991-01-29
Aktiebolaget Grundstenen 58038, Registreringsdatum: 1990-11-05

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2010, 20:06:19 PM
Det verkar ha skett någon ombyggnad på sidan mot järnvägen. Träden finns ju då inte kvar idag, och är inte stolparna i bakgunden numera väldigt nära körbanan, samt skyddade med betongfundament?

Blir väl snart rättad om jag har fel men jag tror att järnvägsspåret närmast körbanan är borttaget numera. Ser i alla fall ut så på mina nyare bilder från samma plats.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2010, 21:48:20 PM
Blir väl snart rättad om jag har fel men jag tror att järnvägsspåret närmast körbanan är borttaget numera. Ser i alla fall ut så på mina nyare bilder från samma plats.

Ja det stämmer
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

DAF VBK var en gång i tiden en vanlig syn i Uppsala. När bilden togs var de fortfarande rätt vanliga men de började ersättas av Säffle som var i UL/EB-lack istället för den riktiga EB-lacken som syns på bilden

Den undre bilden visar egentligen en tidig Säffle hos EB när de övergick från VBK till Säffle. Typsnittet på siffrorna i skyltskåpet är typiskt för EB-bussar av den här generationen. Men jag tror att detta typsnitt var rätt ovanligt för Säffle. Men antagligen var det valt av EB för att likna typsnittet som de hade på siffrorna på VBK
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik Mattsson

Citat från: 1896 skrivet 16 januari 2010, 15:31:20 PM
GDG bussen som skymtar, 1568, bör ha gått som tågbuss Borlänge - Uppsala - Borlänge. Ett tag kördes denna sträcka med buss, växelvis stod en GDG vanhool i Uppsala och SJ buss 2468 i Borlänge.

Sådan trafik fanns mellan Borlänge och Gävle också ett tag, denna kördes dock med Alpus.

vilka dagar trafikerades den, har för mig att på Fredagar (varannan) gick den på 886 vid 18 tiden från Alunda, var det varannan vecka bussarna bytte plats med varandra?
åkte med den några gånger, måste säga att jag gillade den lackningen ;)

Jocke Selling

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 januari 2010, 00:01:36 AM
DAF VBK var en gång i tiden en vanlig syn i Uppsala. När bilden togs var de fortfarande rätt vanliga men de började ersättas av Säffle som var i UL/EB-lack istället för den riktiga EB-lacken som syns på bilden

Den undre bilden visar egentligen en tidig Säffle hos EB när de övergick från VBK till Säffle. Typsnittet på siffrorna i skyltskåpet är typiskt för EB-bussar av den här generationen. Men jag tror att detta typsnitt var rätt ovanligt för Säffle. Men antagligen var det valt av EB för att likna typsnittet som de hade på siffrorna på VBK

Det som var speciellt med skyltarna på 1 - 3 (sedemera Swebus 1616-1618) var att det var endast en rulle med förbestämda linjer, och den var elmanövrerad. Detta gjorde att skyltning blev omöjlig när dessa tre flyttades till Uppsala i och med köpet.
(Enköping erhöll 3266,3267 samt 3990 för att få lite modernare bussar på 804:an). På 1617 monterade man en gammal treraders skylt, och 1618 fick en liten sjusegment om jag inte miss minner mig.
1616 fick väl sluta sina dagar rätt omgående efter flytten.

// Jocke

Mikael T Nilsson

Mycket trevligt bildsvep! Har för mig att EB Trafiks sista DAF/VBK-bussar slopades strax innan Swebus tog över bolagets bussar på 90-talet. Efter det återstod endast Volvo/Säfflebussar.

Bussen på bilden var troligen stationerad i EB Trafiks uppställningsplats i Örsundsbro.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jocke Selling

Citat

Tre av bussarna har jag kört, och den ena av de samma åkt frekvent sedan barnsben.
Du kan verkligen konsten att få en att känna sig gammal  ;D

Tack för fina bilder.

För övrigt tycks många kollegor ha missat detta med breddningen, en del skulle lätt kunna föräras någon slags medalj för sin tafflighet i samband med möte på denna sträcka.

//Jocke

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2010, 21:48:20 PM

Det till om med 2 spår som tagits bort vid bredningen av gatan och den då ombyggnaden av buss-stationen.

Det var dåvarande spår 1 och 2 som försvann och dåvarande spår 3 finns nu kvar som spår 0 där oftas vändande Upptåg stannar i Uppsala.

Annars mycket trevliga bilder, Staffan.

Dessa DAF-bussar har man en hel del minnen av då man åkte en hel del med dom till Västerås. Var stor skillnad att få dessa mot SJ Buss Scania CR112. DAF:arna studsade fram över ojämnheterna medans i Scanian kunde man njuta av färden.

//Niclas