SL H65A 6113

Startat av Hasse L, 15 januari 2010, 19:18:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Tack för mycket trevliga CF-bilder. Kul att se dem på 600-linjerna. Kan bidra med en syskonvagn, 6112, fotograferad i Södertälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Hobgoblin skrivet 17 januari 2010, 11:34:03 AM
Tyvärr tror jag mig bara minnas att den lilla bussgatan på bilden nåddes efter en vänstersväng då man kom söderifrån. Gjorde en ¨nostalgisk resa¨ med 639 till Hallstavik för 7-8 år sedan och då kände jag inte igen mig i Edsbro, men vi åkte förstås en helt omlagd genomfart förstår jag nu. Får väl åka upp igen någon gång i vår och stiga av i Edsbro och friska upp minnet. Finns det konditori?

Konditori finns inte, utan ICA-butiken och bensinmacken är de enda serviceinrättningarna för besökare om inte kyrkan serverar kaffe tillfälligt.

Citat från: Ulf Broman skrivet 17 januari 2010, 19:50:53 PM
Jag blev lika förvirrad trots att jag regelbundet åker bil genom Edsbro och faktiskt åkt ångtåg sista året järnvägen fanns kvar.
Men, efter att ha tittat på Lantmäteriets historiska kartor, en ekonomisk 10-tusendels från 1953, så tror jag att  du har rätt.
Till vänster i bilden ser man en asfalterad plan som rimligen är skolgården och av stenmurarna vid kyrkan så ser man det nordöstra hörnet. Banvallen, eller närmare bestämt stationsområdet ligger precis till höger i bild (du skriver bussens dörrsida, men det är väl tryckfel eftersom jag uppfattar att bilden är tagen 1972 (10 år före 1982)). Dock låg väl stationshuset på andra sidan spåren, men persontrafiken var ju nedlagd sedan 1966, så det spelade ju ingen roll.

Naturligtvis skrev jag fel när jag skrev "dörrsidan". Från bussen sett borde spårområdet ligga på vänstra sidan och skolan på högra sidan. Nu är muren i kombination med bussens norrgående riktning det enda jag kan gå på, men varken de bägge träden eller huset bakom eken stämmer in med mina minnesbilder. Inte heller stolparna eller brevlådan är kvar idag. Det blir nog att ta en tur med bil och kamera via Edsbro nästa gång jag ska till Rimbo. Kanske står lyktstolpen kvar och kan hjälpa till med läget på en jämförelsebild.

Ersa

Citat från: Hobgoblin skrivet 15 januari 2010, 19:18:53 PM

Nu är jag säker på att detta måste vara vägen rakt framför skolan, med kyrkmuren i bakgrunden. Notera även björken på insidan om staketet på vägens vänstra sida. Muren och lyktstoplen på höger sida vägen är kvar, men den stora eken och huset bakom det är borta.

Ulf Broman

Citat från: Ersa skrivet 23 januari 2010, 17:17:23 PM
Nu är jag säker på att detta måste vara vägen rakt framför skolan, med kyrkmuren i bakgrunden. Notera även björken på insidan om staketet på vägens vänstra sida. Muren och lyktstoplen på höger sida vägen är kvar, men den stora eken och huset bakom det är borta.

Tack!
Och det gula huset till höger på bilden ovan är f.d. stationshuset, dvs. bangården låg mellan vägen och det huset.
Så, jag tror alla gissningar tidigare var rätt.

Ersa

Citat från: Ulf Broman skrivet 23 januari 2010, 23:06:54 PM
Tack!
Och det gula huset till höger på bilden ovan är f.d. stationshuset, dvs. bangården låg mellan vägen och det huset.
Så, jag tror alla gissningar tidigare var rätt.

Nja, det gula huset är ICA-butiken, men det f.d. stationshuset ligger inte många meter väster om butiken, och borde "gömma sig" bakom det lilla runda trädet mitt i bild.

Ulf Broman

Citat från: Ersa skrivet 24 januari 2010, 10:13:55 AM
Nja, det gula huset är ICA-butiken, men det f.d. stationshuset ligger inte många meter väster om butiken, och borde "gömma sig" bakom det lilla runda trädet mitt i bild.

Du har (förstås) rätt igen, jag lurade mig på att f.d. stationshuset också är gult.
Eller är det taket med skorsten precis bakom ICA-affären som kan vara f.d. stationshuset?
(jag inser att det börjar bli lite off-topic nu...).

En fundering: Det står i första inlägget att det var en tomkörning, men ändå gjordes den här lilla svängen för att passera hållplatsen vid skolan. Fanns det regler om att även tomkörningar behövde följa ordinarie körväg till punkt och pricka, eller var det bara för att fotografen skulle få en fin bild?

Svoca

Citat från: K R skrivet 16 januari 2010, 12:01:28 PM
Hej!

Vet ej hur det kom sig att 6113 fick sin helgrå takmålning.

Kommer även att tänka på en annan avvikande H65A, 6115, som efter ommålning till SL:s oxblodsröda färg
fick taket rödmålat (med främre takpartiet i vitt, som på den nyare bilden på 6113),
istället for den gängse grå takfärgen. 
Jag tror att detta var den enda H65A som fick taket rött, detta dock sagt med reservation.

mvh K R
Vid besök sommaren 1967 i SJ:s bussverkstad, Enebyberg stod SJ 0113 (senare SL 6113) nyreparerad och med nylackerad front inkl. tak. Bussen hade enligt verkmästaren varit med om en olycka (vill minnas dikeskörning) och efter reparationen lackerades även takets frontdel i den gråa nyansen.

Mr H

Det var intressant info om målningen men hur kommer det sig att den även avvek från övriga H65A genom att ha det lilla fönstret kvar på vänstersidan bakom den tidigare provisoriska vänstra ingångsdörren? På alla andra (?) H65A byttes väl fönsterfältet ut? Det måste f.ö varit en rejäl dikeskörning om den även renderade takmålning!

Mr H

Hasse L

Citat från: Ulf Broman skrivet 24 januari 2010, 21:06:34 PM

En fundering: Det står i första inlägget att det var en tomkörning, men ändå gjordes den här lilla svängen för att passera hållplatsen vid skolan. Fanns det regler om att även tomkörningar behövde följa ordinarie körväg till punkt och pricka, eller var det bara för att fotografen skulle få en fin bild?

Hej Ulf!
Tomturerna kördes oskyltade och närmaste vägen utom när kamera medfördes.
Mvh /Hasse

Svoca

Citat från: Mr H skrivet 25 januari 2010, 08:24:57 AM
Det var intressant info om målningen men hur kommer det sig att den även avvek från övriga H65A genom att ha det lilla fönstret kvar på vänstersidan bakom den tidigare provisoriska vänstra ingångsdörren? På alla andra (?) H65A byttes väl fönsterfältet ut? Det måste f.ö varit en rejäl dikeskörning om den även renderade takmålning!

Mr H
Det var nog så att vänsterdörren redan var borttagen när den stod nylackerad i Enebybergsverkstaden sommaren -67. M a o troligen den första av dessa 160 st ScV CF 7661 som blivit ren
högerbuss. Därav den annorlunda fönsterindelningen på vänster sida. Det kan väl stå både stolpar och träd nära diken.....eller!?! ;)

Svoca

Citat från: Mr H skrivet 16 januari 2010, 11:10:46 AM

...och här har vi den igen på linje 742 i Trångsund i maj 1973.

Tänkte att det var läge att prångla ut en s/v-bild på 6113 nu när vi sett så många fina färgbilder på den.
Minns att den så småningom såldes ut via ÖB i Solna (där jag har en oscannat färgbild på den). Senare stog den länge uppställd på Söder Mälarstrand. Finns den kvar?

Varför var den så avvikande? Udda placeringsort under SJ-tiden?

Mr H

Har kollat bussens reg.nr (ALA 320). Det blev återanvänt på nytt fordon 1988. 6113 blev nog
avförd senast någongång under första halvan av 1980-talet. Således inte kvar i registret
i alla fall. Bussen var under åren 1964 - 1967 placerad hos SJ i Uppsala med reg.nr C 340.
Olyckan kan ha hänt mot slutet av Uppsalatiden. Reparationen utfördes dock i Enebyberg.

Ersa

Citat från: Hobgoblin skrivet 25 januari 2010, 09:41:11 AM
Hej Ulf!
Tomturerna kördes oskyltade och närmaste vägen utom när kamera medfördes.
Mvh /Hasse

Precis som vi ungdomar gör idag, således! :)