Var är vi som skickar bilder till forumet på väg?

Startat av Peter Erret, 12 januari 2010, 22:32:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

Vi är många som tar bilder på bussar, bra, mindre bra och dåliga, vi har alla olika förutsättningar, både att ta bilder rent esteitskt och framför allt ekonomiskt.

En del på forumet tycks tro att alla har en proffskamera till prisklassen runt 100.000 kronor och de som plåtar gör det proffit på 100%.

Jag tycker att måttet är rågat långt över bredden. Vi, forumet, måste uppmuntra nya fotografer att visa sina alser mera utan att klanka ner på bildkvallite etc. Vi måste även inse att det inte finns bara finns 3 städer i Sverige.

Ros, kommentar, uppmunrar och ingen respons innebär att man inte vågar sända sina bilder till forumet.

Om 20 år kanske de bara ser bilder från buss 2 mot Sofia, en nybliven bussnörd kanske lägger ned hansken direkt.
Låt oss koppas att fler vill visa sina alster, skräm inte bort dem genom omälen etc utan uppmuntra dem att ta flera bilder.

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ersa

Visst är det bra skrivet, men varför? Jag känner inte riktigt igen beskrivningen. Var finns dessa "omälen"?

Mölle-Mats

Visst är det väl kul om bildkvaliteten är bra - men det är motivet och inte bilden i sig som är huvudsaken!!! Hellre en lite murrig och suddig bild på ett intressant motiv än en aldrig så tekniskt bra men motivmässigt intetsägande bild!

Och idag så är ju kompakta digitalkameror för 15 hundringar helt tillfyllest för att ta bra bilder rent tekniskt! Själv växlar jag frejdigt mellan en sådan, en systemkamera av god amatörklass och ibland så använder jag även mobilen när jag springer på ett bra motiv men inte har något annat till hands ...

Så ut och plåta och visa era alster här på Forum, tjejer och grabbar! Vi väntar med spänning på resultatet ...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2010, 01:23:42 AM
Visst är det bra skrivet, men varför? Jag känner inte riktigt igen beskrivningen. Var finns dessa "omälen"?

Inte jag heller. Nog förekommer det bussar från alla håll i landet här och det är mer sällan som en bild kritiseras för dålig kvalitet om inte fotografen direkt ber om kritik.
Vi har olika teknisk utrustning och även olika färdigheter när det gäller att ta bilder. Men alla lyckas vi ta några bra bilder. Sedan varierar det hur många misslyckade bilder vi tar med vana och utrustning. Det är aldrig motiverat en visa en suddig bild på en vanlig buss på en vanlig plats. Däremot kan det vara helt OK om det visar något särskilt intressant, t ex en olycka, en buss på en ovanlig plats eller en nylevererad buss.
Ingen skall naturligtvis vara rädd för att visa sina bilder här. Men lite självrannsakan skadar inte. När det gäller beröm och uppmuntran är det en medveten strävan att försöka hålla sådant nere. Det skulle av de flesta upplevas som jobbigt om varje bild som publiceras resulterar i ett 20-tal inlägg typ "Bra bild".

Bussmicke

Jag för min del är mer intresserad av om en bild ger upphov till diskussion osv.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Erret

Citat från: Bussmicke skrivet 16 januari 2010, 17:06:03 PM
Jag för min del är mer intresserad av om en bild ger upphov till diskussion osv.
Visst är det kul om diskussion uppstår på bilden "du" tagit men jag tänker på historien om Sveriges Busshistoria. Många bilder tas på bussar, du, särskilt, och vi andra försöker fånga så många bussar som vi kan, men fångar vi alla? När jag ser på bilder från N/V så saknas många vagnar t.ex. Busslink 5759 när den kördes sista gången på linje 402 från Fläktfabriken. Bilder på dessa kanske finns i någon album utan att vi får kännedom om dem.

Därför denna uppmuntran / Uppmaning. / Peter

KRNI

Tror att de flesta kommenterar eller ger beröm för en bild man fattar tycke för, man finner intressant. Och det är ju högst individuellt och inget som tvingas fram. Men för de som önskar kommentera och berömma bilder av dålig kvalité är ju självklart fritt fram att göra det! Micke är utan tvekan en av BS allra bästa fotografer, men sina miljö- och vardagsbilder och därtill tekniskt lyckade 1A-standardbilder för vagnpresentation!

/KRNI

Möllers

ni kan göra en lista vilka som är bra skulle vara intersant att se.
Får man se hur jag hamnar för plats.

svenerik eklund

Citat från: Mattias Möller. skrivet 16 januari 2010, 23:02:31 PM
ni kan göra en lista vilka som är bra skulle vara intersant att se.
Får man se hur jag hamnar för plats.

Jag tror inte någon tävling i vem som är bäst som efterfrågas.

Jag tror det är efterfråga efter andra bilder än de som visas.

Alltså istället för att hela tiden kanske enbart visa bilder på röda SL bussar eller gröna bussar i skåne så kanske variationer på andra bussar och även andra fordon så som lastbilar och liknande kan få plats här.

Jag kan direkt se att det fattas bussar från östra delarna av småland och blekinge. Någon borde täcka upp det området.

Jag tror även variationer på fotoplatserna de olika fotograferna är på kan varieras lite mer för att vara på ett och samma ställe kan bli enformigt i längden.

Jovisst det kommer många bussar på tex Nils Eriksson terminalen, men jag tror det skulle bli mycket tråkigt om en fotograf endast är där och tar bilder.

Men vad vet jag vad syftet med denna fråga är.

Möllers

Tävling är det inte alls helt rätt.
Klart Bussmicke är nr1 men Jeppe patrik många fler tar bra bilder med jag med ibland  :)
Jag är mest på samma ställe nu har inga pengar resa nån stanns nu men får snart nya den 19 kommer resa den 20 Jan till köpenhamn finns så mycket fota där inne.
Men gröna bussar lär du ser läggre fram med i skåne enda som finns här jag bor.

Mölle-Mats

Citat från: Mattias Möller. skrivet 17 januari 2010, 01:01:30 AM
... Men gröna bussar lär du ser läggre fram med i skåne enda som finns här jag bor.
Nå, nog finns det väl gula bussar med i Skåne (t ex Skånetrafikens 220/222 Helsingborg-Höganäs/Höganäs-Mölle) ...  8)

Men det finns bussar - låt vara inte i reguljär linjetrafik - av annat snitt och färg även i NV Skåne, t ex denna:

Den här gamla Routemastern från 60-talet trafikerade förstås ursprungligen gatorna i London, men hamnade nån gång på 00-talet i Kullabygden och det bedrevs väl något slags regelbunden tidtabellsbaserad men gratis (sponsrad av diverse näringsidkare på trakten) trafik mellan Viken och Mölle med den under några somrar. Detta upphörde dock för något år sedan, så nu är det väl bara beställningstrafik som gäller för den. Bilden togs i augusti 2009 i Arild, då bussen hade chartrats för transport av bröllopsgäster.

Ulf Rådeström

Jag går nog på Staffans och "Ersas" linje att jag inte känner igen mig i en massa "omälen" vad gäller bilder på forumet.
Tror snarare att vissa tar illa upp när man  får ett råd att göra si eller så för att få bilden bättre istället för att ta till sig kritiken och förbättra det som blev fel.

Men sen är det klart...här finns ju alla från nybörjare till proffs - och det skall väl även få finnas de som lägger ner 100.000 på sin kamera och dom som lägger ner 2000? Låter lite av avundsjuka och otillåtelse i inlägget att nån ska kunna vara bättre än någon annan tycker jag....

Alla har vi olika förutsättningar och intressen. Att någon skulle tvingas "täcka upp" något visst område är helt fel tänkt. Varje person måste ju fota det den själv tycker är intressant och därmed lägga ut och visa för oss andra. Finns ingen som helst princip att man måste variera fotoplatser eller geografiska delar av Sverige.

Om jag väljer att fota alla mina bussar på utfarten till Gullmarsplans bussterminal så får jag ju göra det om jag vill...

Visst skall man uppmuntra nya bussfotografer, men det är lite att internetålderns devis som gäller ibland - gör allt utan o tänka - alltså håller jag med Staffan att man visst kan visa bilder även om man är nybörjare, men man kanske skulle ha lite självrannsakan också och tänka - är den här bilden intressant, eller finns bussen med på bilden. En hörna av bussen kanske inte är så intressant för forumet när det bara är något blått utan någon möjlighet att ens se vad det är för buss eller kanske individ...

JDS

Klart att alla ska visa bilder! Bilder som man inte gillar behöver man ju inte stanna upp vid.

Carl Eric

Citat från: JDS skrivet 12 februari 2010, 13:17:54 PM
Klart att alla ska visa bilder! Bilder som man inte gillar behöver man ju inte stanna upp vid.

Precis!

Om man tittar innan man klickar så kan man se om man gillar fotografen eller inte...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!