Tom skolbuss i Tyskland påkörd av tåg

Startat av BD, 12 januari 2010, 08:55:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD

En ledbuss med skolbarn fastnade på en järnvägsövergång. Barnen lämnade på förarens uppmaning bussen som så småningom blev blev påkörd av en motorvagn. Tycker det var dåligt av föraren att inte försöka stoppa motorvagnen. Bommarna gick ner och om en person hade gått i var riktning utefter banan hade kanske påkörningen uteblivit.

http://www.ndr.de/nachrichten/mecklenburg-vorpommern/busunglueck114.html

the0fiskis

hur mennar du att han ska försöka stoppa en vang som väger flera ton och rörsig fort  :o
det var ju bra att barnen hann  ut  :)

Ulf Rådeström

Jo, jag håller helt med - hur skulle bussföraren kunna stoppa tåget (som dessutom var en hon - Busfahrerin)?
Rings det till SOS, skall man få fram numret till trafikledning för bansträckan eller företaget som kör, och sedan ringa tåget - och då är tåget inne i bussen för längesen när bommarna redan är nere.

För de som inte är så hajj på tyska - handlar artikeln om att det i Nordtyskland har varit extremt halt sista dagarna, bussen bromsade men rutschade in på övergången och blev stående med bakändan på spåret och kunde inte komma loss.
När bommarna sedan gick ner hade alla redan lämnat bussen.
//Uffe

Ersa

Jonas Strömblad

Strålande översättning!  ;D
Rubriken blev
"Skolbuss vid järnvägen passerar, tåg baggar"
/J

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 12 januari 2010, 10:57:58 AM
Strålande översättning!  ;D
Rubriken blev
"Skolbuss vid järnvägen passerar, tåg baggar"
/J

Att översätta just tyska till svenska blir alltid kul med Google. :D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 januari 2010, 09:41:59 AM
Jo, jag håller helt med - hur skulle bussföraren kunna stoppa tåget (som dessutom var en hon - Busfahrerin)?
Rings det till SOS, skall man få fram numret till trafikledning för bansträckan eller företaget som kör, och sedan ringa tåget - och då är tåget inne i bussen för längesen när bommarna redan är nere.

Nu vet jag inte hur det är i Tyskland men i Sverige har SOS direktkontakt med Banverkets bandriftsledning som ganska snabbt kan stoppa tåget genom att slå från strömmen eller ställa signaler i stopp. De kan också kotakta föraren på mobiltelefon. Men man får nog räkna med mellan 3 och 5 minuter från det larmet kommit in  till dess att tåget stoppas.
Att skicka ut någon utmed banan för att försöka stoppa tåget avråder jag från. Ett tåg dyker upp fortare än man tror och befinner man sig då på banan är det inte säkert att man hinner undan.
Först skall man i ett sådant här fall starta evakuering av bussen och sedan larma 112.

Knut

Mener føreren har gjort det rette her. Tømme bussen. Ingen vet om føreren har gjort noe for å stoppe toget. Det kommer jo ikke frem i artikkelen noe om det