Norrköping: Bil körde ner i bussgrop

Startat av Ersa, 10 januari 2010, 20:36:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Bil fast i gropen:
http://www.nt.se/nyheter/?articleid=5724582

Glöm inte läsa de över 40 kommentarerna, som t.ex:

CitatSkotta igen skiten. Vad är det för mening med att ha en grop där som många kör ner i?

CitatOm 10 år blir det väl så som det var fallet med Östra Promenaden förr... förbud mot fordonstrafik men så många körde trots allt att till sist fick politikerna ge med sig. Civil olydnad lönar sig.

Citatfortsätt kör bara graven ska bort,enda sättet protestera mot idiotin miljövännerna!!!!!

lil-sis

Jag tror den översta kommentaren klart är bäst.

Ja varför behålla ett hinder som gör sitt jobb?  8)

Nico

Jo, skylten sitter ju ganska tydligt. Konstigt att detta verkar vara ett sådant problem just här? Spårviddshinder är ju inte direkt ovanliga.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Det är som vanligt vissa skiter i skyltar och bara kör på  och sen blir de vansinniga över att de kör ner i gropen. Men det är väl rätt åt dem ... 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Camilla

Det blir väl en del skador under bilen om man kör ner i en bussgrop och hur blir det med försäkringen gäller den eller inte och vad säger polisen?

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 10 januari 2010, 23:22:34 PM
Det är som vanligt vissa skiter i skyltar och bara kör på  och sen blir de vansinniga över att de kör ner i gropen. Men det är väl rätt åt dem ... 

Å andra sidan kan jag hålla med de som i artikeln är skeptiska till utformningen på skylten (bild 3 av 3 i artikeln). För skylten på fotot är ju helt klart en "varning för farthinder", och ingenting annat enligt Transportstyrelsens hemsida

På stället borde väl någon av dessa skyltar finnas istället, eller hur?
eller

Nico

Citat från: Camilla skrivet 10 januari 2010, 23:47:40 PM
Det blir väl en del skador under bilen om man kör ner i en bussgrop och hur blir det med försäkringen gäller den eller inte och vad säger polisen?

Oljetråg och annat kan gå och säkert även styrstag mm. ligger risigt till. Sen beror det nog lite på vad man har för typ av försäkring, men har man helförsäkring så kan man nog vara ganska klantig och ändå räkna med att försäkringen täcker. Däremot omfattar nog inte delkasko eller sämre/lägre försäkringsgrad denna typ av skada.

Vad gäller farbror blå så kan de nog göra en anmälan för vårdslöshet om de finner det befogat. De skador som man åker på i form av självrisk mm. brukar dock nog göra att polisen oftast låter bli om det inte är frågan om en mycket flagrant vårdslöshet.

Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2010, 00:05:48 AM
Å andra sidan kan jag hålla med de som i artikeln är skeptiska till utformningen på skylten (bild 3 av 3 i artikeln). För skylten på fotot är ju helt klart en "varning för farthinder", och ingenting annat...

Visst kunde det varit tydligare skyltat och det borde väl framgå att det är ett spårviddshinder. Däremot så står det faktiskt 'Trafikhinder' och inte 'Farthinder' på tilläggstavlan.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 11 januari 2010, 00:15:10 AM
Visst kunde det varit tydligare skyltat och det borde väl framgå att det är ett spårviddshinder. Däremot så står det faktiskt 'Trafikhinder' och inte 'Farthinder' på tilläggstavlan.  ;)

Undrar om denna skyltkombination ens är tillåten? Å andra sidan lär detta säkert bli nåt "pilotfall" om hur man bör (och absolut inte bör) skylta gator med bilhinder. Naturligtvis bör det enbart finnas en enda typ av bilhinderskyltning i Sverige, oavsett i vilken kommun bilhindret finns.

Ersa

Fick detta av en kollega som kommer från Norrköping:

- Men har man varit på platsen så är det skyltat klart och tydligt: "Fordonstrafik förbjuden - Gäller ej buss i linjetrafik". Detta 50 meter innan, och först sedan kommer varningsskylten för hindret som syns på bilden. It's quite clear.

Så jag ska inte anmärka mera på skyltningen. :)

Blue

På en del platser har jag sett skylten annan fara tillsammans med spårviddshinder vilket borde vara mycket tydligare.

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Leif D

De är väl bara att låta de där var som de är, skyltningen är ju inte den bästa kanske den saken är klar.
Vet ju av egen erfarenhet att man kan hitta förvirrade bilister flera hundra meter in på spårvägens banvallar, då talar jag inte om banvallar med grus o gaturäler, utan betongslipers och vignolräl på makadam....
Ändå kör dom som dom inget såg o förstod.....
;-)