Nils Johansson Buss, Bolmsö

Startat av Bussmicke, 08 januari 2010, 22:29:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Hoppas detta intresserar församlingen..







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bisquit

Här var det Extremt många.. Snygga och läckra bussar  :P Finns företaget kvar? Bedriver de fortsatt trafik för Jönköping??

Staffan Sävenfjord

Citat från: bisquit skrivet 09 januari 2010, 02:22:54 AM
Här var det Extremt många.. Snygga och läckra bussar  :P Finns företaget kvar? Bedriver de fortsatt trafik för Jönköping??

Nils Johansson i Bolmsö tillsammans med John Svensson i Hillerstorp och Widerqvist i Värnamo lade 1990 ett gemensamt bud på regiontrafik runt Värnamo och var alltså något slags föregångare till organisationer som Buss i Väst fast i mindre skala. Alla tre dessa företag har nu upphört.

Micke: Regnumret på första bussen skall vara ADL366

Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 16:07:22 PM
Nils Johansson i Bolmsö tillsammans med John Svensson i Hillerstorp och Widerqvist i Värnamo lade 1990 ett gemensamt bud på regiontrafik runt Värnamo och var alltså något slags föregångare till organisationer som Buss i Väst fast i mindre skala. Alla tre dessa företag har nu upphört.

Micke: Regnumret på första bussen skall vara ADL366

Tråkigt att allt går mot att de är stora jättar som tar över allt. Borde inte småentreprenörer klara av att köra till samma pris med tanke på sina omkostnader. Men å andra sidan bryr de sig mer om att gå med vinst och kunna göra kvalitet
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 januari 2010, 23:03:09 PM
Tråkigt att allt går mot att de är stora jättar som tar över allt. Borde inte småentreprenörer klara av att köra till samma pris med tanke på sina omkostnader. Men å andra sidan bryr de sig mer om att gå med vinst och kunna göra kvalitet

Prismässigt hävdar sig säkert småföretagen men de har väldigt svårt att uppfylla kvalitetskraven som de formuleras vid upphandlingarna. Krävs dessutom ISO-certifiering (vilket väl snart blir om det inte redan blivit) så är de helt chanslösa. Sedan görs upphandlingen också ofta i stora paket som är omöjliga för småföretagen med mindre än att de går samman och lägger gemensamma bud.

Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 23:26:11 PM
Prismässigt hävdar sig säkert småföretagen men de har väldigt svårt att uppfylla kvalitetskraven som de formuleras vid upphandlingarna. Krävs dessutom ISO-certifiering (vilket väl snart blir om det inte redan blivit) så är de helt chanslösa. Sedan görs upphandlingen också ofta i stora paket som är omöjliga för småföretagen med mindre än att de går samman och lägger gemensamma bud.

I princip stänger THM ute de små bolagen från att bedriva linjetrafik åt dem, även om det MÅNGA gånger blir bättre kvalitet i verkligheten.
Därmed inte sagt att de stora inte kan sköta sig...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 januari 2010, 23:28:11 PM
I princip stänger THM ute de små bolagen från att bedriva linjetrafik åt dem, även om det MÅNGA gånger blir bättre kvalitet i verkligheten.
Därmed inte sagt att de stora inte kan sköta sig...

Tyvärr är det så. Men i dina hemtrakter finns ju Skånetrafiken och deras trafikområde Everöd som upphandlas separat. Det är därför Olssons Buss i Vittskövle tagit hem linjetrafik för två bussar. Det är detta bolag som har högsta kundbetyget av Skånetrafikens alla entreprenörer år från år.


Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2010, 11:33:21 AM
Tyvärr är det så. Men i dina hemtrakter finns ju Skånetrafiken och deras trafikområde Everöd som upphandlas separat. Det är därför Olssons Buss i Vittskövle tagit hem linjetrafik för två bussar. Det är detta bolag som har högsta kundbetyget av Skånetrafikens alla entreprenörer år från år.



Hur länge tror du det får vara så. Är väl dessutom ett av få undantag söder om Norrbotten
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 januari 2010, 11:35:02 AM
Hur länge tror du det får vara så. Är väl dessutom ett av få undantag söder om Norrbotten

Det är väl ny upphandling 2011 så då får vi se. Problemet för Olssons blir att det då kommer att krävas biogasbussar och det kommer att fördyra tankningen högst avsett för dem. Inte bara kostnaden för själva drivmedlet alltså utan även extra körningar och besvärlig logistik för att få bussarna tankade. 
Men även om trafikområde Everöd med två bussar behålls och biogastankningen blir löst är det ju inte givet att Olssons tar hem den trafiken. Fortfarande gäller ju att andra förtetag som kör runt Kristianstad kan hitta samordningsvinster och därmed lägga ett lägre bud.
Jag känner inte till någon annanstans där något bussbolag kör med bara två bussar i direkt avtal med länstrafiken. Där det förekommer är det antingen som underentreprenör eller som delägare i ett samverkansbolag som Centrala Buss eller Buss i Väst.

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 23:26:11 PM
Prismässigt hävdar sig säkert småföretagen men de har väldigt svårt att uppfylla kvalitetskraven som de formuleras vid upphandlingarna. Krävs dessutom ISO-certifiering (vilket väl snart blir om det inte redan blivit) så är de helt chanslösa. Sedan görs upphandlingen också ofta i stora paket som är omöjliga för småföretagen med mindre än att de går samman och lägger gemensamma bud.


Rätt tråkig utveckling att bara de stora kan fortsätta köra. De små kan ju inte heller "ljuga" ihop nått om den där ISO som de stora gör.. Om några år finns väl inga små åkare kvar alls..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

michael k