Persontrafik 87 i Malmö, del 7

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 januari 2010, 16:34:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Avslutar den här serien med några blandade motiv.

Först en Renault Cityfärd.

Vidare öden är inte helt klarlagda men nog har "Den lelle" i Kinna-Skene stora likheter med den här bussen.

Så mässans minsta buss. Den är lackerad i BK Buss och Europa Tourings färger men har fått lite andra dekaler för dagen. Den här bussen i orginal fanns först hos BK Buss men således sedan till Fridströms i Rimbo. Om jag inte missminner mig såg vi en bild på den i fullstorlek för några veckor sedan.

En översiktsbild på några av de bussar som var uppställda utomhus.

Slutligen den Neoplan som Borås Lokaltrafik provade som alternativ till Ontario II. Det blev sedan det senare man valde och den här bussen såldes till Malmö Lokaltrafik där den fick nummer 538, sedan Linjebuss 9343.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trots ett steg därbak är denna bussen mer lättillgänglig än många av dagens låga bussar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 19:13:43 PM
Trots ett steg därbak är denna bussen mer lättillgänglig än många av dagens låga bussar

Vi pratar om Neoplanen förmodar jag.
Och dessutom är alla platser i färdriktningen. Men just trappsteget var det som gjorde att resenärerna föredrog Ontario, som hade helt slätt golv. Tråkigt att man valde att inreda med soffor, men det var ju samma sak i den första Ontario, som då hette Orion.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Klart jag mena Neoplanen ... men dagens Centroliner  är ju sämre än denna med avseende på steg inne i bussen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2010, 16:34:50 PM

Inredningen upplever jag som tysk 80-talsstil för stadsbuss. Den stilen tycker jag faktiskt känns mer steril än svenska stadsbussar hade under samma tid. Svenska 80-talsbussar upplever jag som mer ombonade invändigt. Däremot låg tyskarna betydligt längre fram i utvecklingen med låga golv på den tiden och karosserna på tyska bussar från 1980-talet upplever jag som modernare än de svenska bussarna från samma tid
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Så mässans minsta buss. Den är lackerad i BK Buss och Europa Tourings färger men har fått lite andra dekaler för dagen. Den här bussen i orginal fanns först hos BK Buss men således sedan till Fridströms i Rimbo. Om jag inte missminner mig såg vi en bild på den i fullstorlek för några veckor sedan.

Den stora modellen är väldigt bekant. En exakt likadan modell finns i Fridströms ägo. Dock har det exemplaret annan stolsklädsel, ett annat backspegelutförande och Fridströms egna firmafärger med KMZ286 som förebild. Tyvärr har jag ingen bild och jag minns inte vad som står på modellens nummerskylt, men jag misstänker ändå att det måste vara samme person som byggt de bägge stora detaljrika modellerna.

Ersa

Nej, det var inte FKT710 utan den två år äldre LKJ146 som visades. De båda hade dock samma färger.

Ola Almquist

Avslutar den här serien med några blandade motiv.

Först en Renault Cityfärd.

Vidare öden är inte helt klarlagda men nog har "Den lelle" i Kinna-Skene stora likheter med den här bussen.

Linköpings Trafik AB hade också en liknande, nr 906, MSY924.

M.v.h.
Ola