CF:ar i nummerordning

Startat av Hasse L, 08 januari 2010, 16:11:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2010, 22:20:18 PM
Alltid något sa han som såg Åmål:


Är den här samma typ som Arlanda-CF?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 23:21:03 PM


Två bilder inifrån f d Lidingö Buss 15. Bilderna är tagna på uppställningsplatsen i Ösmo 1974.









Är det röd klädsel på stolarna? De verkar påminna en del om klädseln som Uppsala hade på sina bussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 23:25:02 PM

Är det röd klädsel på stolarna? De verkar påminna en del om klädseln som Uppsala hade på sina bussar

Det var rödbrun galonklädsel på stolarna.

M v h
Ingwar

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2010, 23:18:22 PM
Hur var det nu? Var det vid denna tid som det var nån storstrejk, och en massa utsocknes åkare fick köra istället men enbart med egna bussar?

Strejk var det väl bara vid ett tillfälle, annars var det nog från mitten av 70-talet och framåt vid rätt många tillfällen som driftiga smååkare kunde tjäna pengar i SL-trafiken. Var det inte pendeltågseländet(läs X1) så var det andra vinterproblem eller personalbrist(vanligen sommarhalvåret) eller något annat.. Continentbus från Skellefteå hade ju nere bussar(och gubbar) vid ett par tillfällen och en kollega larvade (iförd skoteroverall) ner en BF76 från Burträsk under vintern 80/81. Den gången var det nog pendeltågen som inte gick som de skulle..

Peter Rost

"Vanligast" var väl annars plysh säten i CF:ar, om jag minns rätt.

/Peter

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 23:28:50 PM
Det var rödbrun galonklädsel på stolarna.

M v h
Ingwar

Då var den nog lite mörkare än Uppsalas klädsel
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Camilla

Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 19:17:22 PM
Är det nån som har interiörbilder på CF vore det kul att få se.. CF var första bussen jag körde på min bussutbildning
BM Har nårgra bilder på Bussvilan.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Busshvilan/Solna/index.html

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 23:23:37 PM
Är den här samma typ som Arlanda-CF?

Här är förarplatsen i SJ's 3446 som var utrustad med s k Arlandastolar. Radio fanns och den syns delvis bakom biljettmaskinen.




M v h
Ingwar

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 23:44:02 PM
Här är förarplatsen i SJ's 3446 som var utrustad med s k Arlandastolar. Radio fanns och den syns delvis bakom biljettmaskinen.




M v h
Ingwar

Synd att biljettmaskinen skymmer den härliga radion. Antar att det är en Blaupunkt München från tidigt 1960-tal :D

Det känns föresten som om denna CF var lite mer ombonad överhuvudtaget än vanliga CF:ar: Alltså inte bara med stolarna utan även i övrigt :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 23:54:42 PM
Synd att biljettmaskinen skymmer den härliga radion. Antar att det är en Blaupunkt München från tidigt 1960-tal :D

Det känns föresten som om denna CF var lite mer ombonad överhuvudtaget än vanliga CF:ar: Alltså inte bara med stolarna utan även i övrigt :D

Motorhuven var som synes madrasserad för att i någon mån dämpa motorljudet. Radion var en Blaupunkt men jag kommer inte ihåg vilken modell. Utifrån såg bussen ut så här:




M v h
Ingwar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 08 januari 2010, 23:30:53 PM
Strejk var det väl bara vid ett tillfälle, annars var det nog från mitten av 70-talet och framåt vid rätt många tillfällen som driftiga smååkare kunde tjäna pengar i SL-trafiken. Var det inte pendeltågseländet(läs X1) så var det andra vinterproblem eller personalbrist(vanligen sommarhalvåret) eller något annat.. Continentbus från Skellefteå hade ju nere bussar(och gubbar) vid ett par tillfällen och en kollega larvade (iförd skoteroverall) ner en BF76 från Burträsk under vintern 80/81. Den gången var det nog pendeltågen som inte gick som de skulle..

Borde ha varit vintern 81-82. Då hade pendeltågen stora problem och de direktlinjer som SL hade startat i mars 1981 förstärktes rejält med inhyrda bussar från i stort sett hela landet. Mest turistbussar. Bland annat åkte jag då med Continentbus på 810-an. 810-an hade då ett intervall på 3-3-4 minuter och dessutom sattes in förstärkningsbussar utöver detta!
Sommaren 1988 och 1989 var det personalbrist hos SL som gjorde att man hyrde in bussar med förare. Man fick nämligen på den tiden inte bara hyra in förare.
Vid legala strejker skulle det varit strejkbryteri att hyra in bussar och jag betvivlar starkt att SL ägnade sig åt sådant.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 23:21:03 PM
Några interiörbilder från två olika CF. Först två bilder från SJ CF (med okänt nummer) från 1966. Osäker på om jag tog bilderna i Jordbro på linje 741 eller Skogås på linje 742.
Bilderna bör komma från Huddinge kommun (kolla skylt "Huge"=Huddinges kommunala bostadsbolag) så det är väl Skogås.
Som resenär upplevde jag de nya omställnings-CF som segare än de äldre vänsterbyggda. Kanske kvarstod det intrycket när jag körde i Huga 1972-73 fast då mindre påtagligt. Vilken är din bild från mitten av 60-talet?
Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 09 januari 2010, 10:02:27 AM
Bilderna bör komma från Huddinge kommun (kolla skylt "Huge"=Huddinges kommunala bostadsbolag) så det är väl Skogås.
Som resenär upplevde jag de nya omställnings-CF som segare än de äldre vänsterbyggda. Kanske kvarstod det intrycket när jag körde i Huga 1972-73 fast då mindre påtagligt. Vilken är din bild från mitten av 60-talet?
Mvh Gunnar

Jag trodde mest på att det var Skogås, men var inte helt säker. Huge-skylten pekar ju dock helt klart på att det är Skogås! Tack för det!

Nej, jag tyckte de nya omställnings-CF (som mina bilder från Skogås är tagna i) var klart piggare än de äldre vagnarna. De hade ju 190 hkr motorer jämfört med de äldre som hade 165 hkr. Ett ställe där vi alltid utnyttjade de starkare motorerna var i backen upp från gamla Skanstullsbron på södra sidan där vi körde ifrån BSS vagnar som hade de svagare motorerna. Samma senare när vi körde nya bron till Gullmarsplan.

M v h
Ingwar

Hasse L



Segande uppför Mörbybacken kunde vi Enebybergsförare jämföra de olika bussarna. Våra CF var antingen från 1963 eller 1964 och hade väl lika starka motorer men var väldigt individuella. Gamla 6511 var en av få som hängde med nyare vagnar. Snabbast upp var Vaxholms kortbussar (Volvo B58) och långsammast våra ledbussar 4580-84. På bilden är det 4582 som hindrar 6232 och en av Vaxholms ledbussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hobgoblin skrivet 09 januari 2010, 11:47:56 AM

Gamla 6511 var en av få som hängde med nyare vagnar.

Verkar varit en bra serie där. I Ribby fanns 6512 och den gick som ett spjut i jämförelse med övriga CF-ar. Nästan som en H46. Kanske det berodde på föraren. Det var i princip samma förare som alltid körde den. Han lär ha blivit mycket förgrymmad om någon annan hade tilldelats 6512.
(Upplevt som passagerare.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)