Informationsmiss? Linje 100 Gbg-Borås

Startat av Olof Lagerkvist, 08 januari 2010, 13:50:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Sedan 13 december 2009 trafikeras en ny hållplats, Landvettermotet, av de turer på linje 100 som också går via Bollebygd. De turer som inte går via Bollebygd stannar alltså inte heller vid Landvettermotet. Tilläggas ska också att det är bara stopp för avstigande i riktning mot Göteborg och påstigande i riktning från Göteborg.

Nu är det emellertid så att det råder högst delade meningar om detta upplägg, vad som egentligen gäller och vilken information som gått ut till förare och passagerare.

Detta har hänt, hittills.

Jag åker normalt 6.40 från Borås till Göteborg, alltså en tur som inte går via Bollebygd. Någon trycker på stoppknappen någonstans på rv 40 och förväntar sig att få kliva av vid Delsjömotet. Bussen svänger in vid Landvettermotet och ingen kliver av. Föraren ropar ut i högtalarna med all vänlighet att vi måste tänka på att det finns en ny hållplats och har någon tryckt på stoppknappen innan Landvettermotet kommer bussen stanna där. Jag klev fram och påminde om att den här turen inte ska stanna vid Landvettermotet. Föraren svarade att han fått förklarat för sig att det är en miss att Landvettermotet inte är med i tidtabellerna, men att alla bussar ska stanna där.

Jag slog upp (Västtrafiks) tidtabell och där finns Landvettermotet med och enligt den ska inte den turen jag åkte med stanna där. I SJs tidtabell i Resplus finns däremot Landvettermotet inte med alls så den ger inget svar på frågan, men det kan däremot vara grunden till uppfattningen att den missats i tidtabellerna. Jag bad föraren göra en extra koll i pappren i pärmen och när han gjorde det upptäckte han att jag hade rätt och bad om ursäkt och jag sa något om att "inga problem, fel kan det alltid bli, ville bara se till att det blir rätt, ha en bra dag" och gick och satte mig igen. Nästa dag, ny förare och bussen stannar vid Landvettermotet igen.

Nu ringde jag Västtrafik som bekräftade att det jag sa var korrekt och att man skulle försöka se till att förarna blev informerade. Jag ringde också SJ som först var helt oförstående till att det fanns en ny hållplats på linjen men efter lite efterforskande kom fram till att det jag påstod var helt korrekt och att det var så som Västtrafik och SJ kommit överens.

Nu har det gått några veckor och informationen verkade först ha gått fram men i morse hände samma sak igen, stopp vid Landvettermotet på en tur som inte ska stanna där. Framme i Göteborg talade jag med föraren och hon sa att informationsskärmen på Veolias depå visar ett meddelande om att alla turer nu ska stanna vid Landvettermotet och det är också vad som sagts personligen. Jag visade henne Västtrafiks tidtabell för att visa att det inte stämmer och bad henne också kolla i pappren i sin pärm. Också hennes papper visade att jag hade rätt. Hon ringde någon på Veolia och undrade vad som gällde och fick svar att alla turer ska stanna där, inga undantag. Hon nöjde sig med det svaret från sin trafikledning och antog att det var något tryckfel i tidtabellen och att jag råkat få fel information från Västtrafik också.

Gick in till Västtrafiks kundtjänst som stod på sig om att det var som jag antagit hela tiden, inga förändringar ska ha gjorts sista dagarna, endast turer via Bollebygd ska stanna vid Landvettermotet. Jag sa att jag har inte lust att personligen försöka utbilda alla förare på den linjen utan jag skulle önska att informationen gick fram rätt väg. Dom lovade att försöka se till att informationen går fram till förarna så fort som möjligt.

Suck.

Frågan är nu, hur går det till att få ut information till förarna på den linjen? Antar att det är ganska många inblandade från ändringsbeslut ner till enskild förare...

Det är naturligtvis inget stort problem detta, men det förvånar mig att det verkar vara svårt att nå fram med rätt information hela vägen ner till förarna. För min personliga del är det väl egentligen bara att man vaknar av ett extra utrop och stopp på morgonen, inget värre.  :P
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Detta är ju tyvärr vanligt att info till oss som kör inte kommer fram som den borde.. Och att det finns uppgifter som är motstridiga. Titta bara på hur info fungerade när vi fick det nya biljettsystemet 18 maj.. Först samma dag fanns det annons i tidningar  men hur många läste det innan de gick till bussen??   Men det är väl som det gamla ordspråket ju fler kockar desto sämre soppa...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Uffe D

Axel

Citat från: Uffe D skrivet 08 januari 2010, 22:14:59 PMVad är problemet egentligen?

Om en del förare stannar där de inte ska, kan folk bli sura nästa dag då en förare som gör "rätt" vägrar göra det extra stoppet.

Uffe D

Citat från: Axel skrivet 08 januari 2010, 23:53:08 PM
Om en del förare stannar där de inte ska, kan folk bli sura nästa dag då en förare som gör "rätt" vägrar göra det extra stoppet.

Ja, men uppenbarligen har ju alla förare blivit tillsagda att göra stoppet, så då är det ju egentligen inget problem. Och skulle nu någon förare inte göra stoppet, ja då får väl folk skylla sig själva eftersom dom uppenbarligen inte kan läsa en tidtabell.

Ulf Rådeström

Borde vara ganska enkelt att lösa.
Västtrafik ser till att skicka ett meddelande till trafikföretaget i fråga om vad som gäller - trafikföretaget sätter upp detta på tavlan till förarna - saken är klar.

Sen om vissa förare inte läser vad som står eller inte bryr sig om att läsa överhuvud taget (finns tyvärr sådana också) - så är det ett problem för trafikföretaget att upplysa de förare som inte tagit till sig informationen.

Borde som sagt inte vara svårt alls.

Däremot är det fel att du skall försöka utbilda förarna - det sköter Västtrafik och trafikföretagen. Falerar det är det troligen Västtrafik som gått med fel info till trafikföretaget. Detta hittar knappast på egna varianter utan sätter upp vad länsbolaget informerar om.
Bättre att du som du gjorde går direkt till Västtrafik och ber dessa lösa problemet. Förarna har säkert gjort rätt enligt den info dom hittills fått.

Olof Lagerkvist

Citat från: Uffe D skrivet 08 januari 2010, 23:59:20 PM
Ja, men uppenbarligen har ju alla förare blivit tillsagda att göra stoppet, så då är det ju egentligen inget problem. Och skulle nu någon förare inte göra stoppet, ja då får väl folk skylla sig själva eftersom dom uppenbarligen inte kan läsa en tidtabell.

Jovisst, det är inget stort problem tack vare att det är ett minnförstånd åt "rätt håll", så att säga.

Men det finns ju en anledning till att stoppet ska hoppas över på vissa turer. Linje 100 är en ren motorvägslinje och varje stopp involverar en del tidsödande manövrar, avfarter, korsningar, hållplatser, påfarter etc, vilket är helt onödigt som det inte ska göras.
Olof Lagerkvist

... -- -.... -..- -- -.-

S Svensson

Vad jag  vet så har informationen varit olika i olika media. Då kanske det är bättre att göra som med Delsjömotet.
Till Göteborg tar det ca 30 -60 sek att stanna. Från Göteborg behövs avfart i motet som tar något längre tid.
Problemet undviks med att ha olika linjenummer.

Olof Lagerkvist

Citat från: S Svensson skrivet 10 januari 2010, 02:53:48 AM
Problemet undviks med att ha olika linjenummer.

Det vore naturligtvis det bästa. Är inte planen att det ska bli så när linjen övergår till ny operatör i december 2010? Tycker mig ha läst att de turer som går via Landvettermotet och Bollebygd ska heta linje 101 då och direktturerna ska fortsätta heta linje 100.
Olof Lagerkvist

... -- -.... -..- -- -.-

Aniara

Detta är den aktuella informationen som finns till förarna idag (13/1):

2010-01-07 «
Linje 100

Skall lasta/ta upp passagerare på nya motorvägshållplatsen i Landvetter! Även extrabussar som kör samtidigt som ordinarie buss via Bollebygd skall stanna i Landvetter motet.    

Olof Lagerkvist

Citat från: Aniara skrivet 13 januari 2010, 13:15:07 PM
Detta är den aktuella informationen som finns till förarna idag (13/1):

2010-01-07 «
Linje 100

Skall lasta/ta upp passagerare på nya motorvägshållplatsen i Landvetter! Även extrabussar som kör samtidigt som ordinarie buss via Bollebygd skall stanna i Landvetter motet.    

Man har alltså förtydligat att extrabussar ska stanna vid Landvettermotet även om de hoppar över Bollebygd på turer där den ordinarie bussen går via Bollebygd. Man glömmer alltså nämna att turer som inte alls går via Bollebygd inte ska stanna alls vid Landvettermotet, oavsett om det är ordinarie buss eller extrabuss.

Referenser:

Tidtabell från Västtrafik: http://www.vasttrafik.se/TimeTablesRebus/VT7/Landsbygdsbuss/091213_101211/Landsbygdsbuss_100200_091213_101211.pdf

SJs tidtabell i Resplus: http://tidtabell.resplus.se/tidtabell/97_tag97.pdf

Information från tidtabellsskiftet: http://www.vasttrafik.se/Aktuellt/press/Pressmeddelanden/overgripande/Tidtabellskifte-13-december-2009/
"På linje 100, Göteborg-Landvetter-Bollebygd-Borås-Ulricehamn, trafikeras nu den nya motorvägshållplatsen vid Landvettermotet på riksväg 40 av alla turer som går via Bollebygd."

Ytterligare information från tidtabellsskiftet: http://www.vasttrafik.se/sv/Aktuellt/Detta-hander-den-13-december/Sjuharad/
"Linje 100 Göteborg-Landvetter-Bollebygd-Borås-Ulricehamn
Alla turer som går via Bollebygd stannar vid den nya motorvägshållplatsen Landvettermotet för avstigande mot Göteborg och påstigande mot Ulricehamn."
Olof Lagerkvist

... -- -.... -..- -- -.-

henrika

Jag åkte med linje 330 från Korsvägen och skulle hoppa av vid Landvettermotet. Jag kollade tabellen vid hållplatsen och enligt den skulle bussen stanna vid Landvettermotet. På tabellen fanns inga som helst vinkar om att Landvettermotet endast skulle användas för påstigning i den riktningen. Jag har senare kollat tabeller på nätet och sett hur det hela är tänkt. Föraren vägrade släppa av mig och jag hamnade på en snöig väg i omarkerna. Föraren verkade tycka att hans buss och körorder är viktigare än servicen till dem som betalar månadskort år efter år. Jag kom givetvis sent till jobbet och en smula putt. Misstänker att de flesta hållplatstabeller för 100 och 330 är felaktiga.

yngrot

Inte bara dessa linjer har fel i hpl förteckning. Så inte är det lätt för oss förare heller vi gör så gott vi kan och enligt de instruktioner vi får..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

lil-sis

Citat från: henrika skrivet 16 januari 2010, 21:51:57 PM
Jag åkte med linje 330 från Korsvägen och skulle hoppa av vid Landvettermotet. Jag kollade tabellen vid hållplatsen och enligt den skulle bussen stanna vid Landvettermotet. På tabellen fanns inga som helst vinkar om att Landvettermotet endast skulle användas för påstigning i den riktningen. Jag har senare kollat tabeller på nätet och sett hur det hela är tänkt. Föraren vägrade släppa av mig och jag hamnade på en snöig väg i omarkerna. Föraren verkade tycka att hans buss och körorder är viktigare än servicen till dem som betalar månadskort år efter år. Jag kom givetvis sent till jobbet och en smula putt. Misstänker att de flesta hållplatstabeller för 100 och 330 är felaktiga.

Problemet med att släppa av vid en hållplats som inte ska trafikeras uppstår när någon sedan trillar ur bussen, slår sig halvt fördärvad och vill att det ska vara bolagets fel. Då kan det bli den enskilda (snälla) förarens fel.  :(