Lite Linjebusshistoria från 1990-talet 11

Startat av Bussmicke, 07 januari 2010, 02:03:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 07 januari 2010, 16:19:22 PM

jag misstänker att de inte gillade Ikarus  vi hade en 12m Ikarus i Borås men den var inge vidare att köra minns jag.. Kvalitén kändes inte så där på topp 

Ikarus i Borås? Fanns hos SJ Buss för veckoslutstrafiken men menar du att det skulle ha funnit hos Borås Lokaltrafik också?
Min far stod och lutade handen mot karossen på en av SJ Buss Ikarus och då visade den sig vara så upprostad att han körde hela näven igenom.

yngrot

Nej det var bara en demovagn vi hade.. skulle kanske skrivit det tydligare för i mitt huve visst ju jag det.. ;D...    sen glömde jag bort att du inte heller har så bra minne.. ;D ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2010, 17:09:47 PM
Du har inte lust att även scanna om dina bilder på JB 285 & 286? :)

Har dom i lite större format så jag gör om dem.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Greger Larsson

Citat från: Esbjörn skrivet 07 januari 2010, 09:32:03 AM
Huga, en sån där hink fick vi till Linjebuss i Timrå också - Lb 740.
Liksom Lb 711 på bilderna kom den från Jämtlandsbuss.
Vet någon vart Lb 740 rullade hos Linjebuss innan den 1994 stationerades i Timrå?

Tror inte att den rullade någonstans hos LB före Timrå. Men det är möjligt att den kanske inte kom i trafik direkt efter köpet. De var Bosse A som köpte den i något sorts paket ihop med de bussar som blev LB 114-116. Sen kom ju ytterligare några Ikarus från JB till Linjebuss, hur det gick till vet jag ej..
F ö tycker jag de här ledbussarna var mycket trivsamma och bättre än som antyds här på forumet(hur många har kört dom?), hos Skelleftebuss var det de jämngamla van Hool-lederna som åkte först.

Cyklisten

Oj oj, det var en rolig Ikarus, och samma årsmodell som min bil  ;D
Synd att jag inte kunde vara med på den tiden... men då skulle jag nog inte ha råd med en någorlunda bra kamera med tanke på att jag bara var 2 år gammal. Saknar f.ö. denna trevliga färgsättning.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2010, 17:09:47 PM
Du har inte lust att även scanna om dina bilder på JB 285 & 286? :)

Har gjort om storlekarna på Samtliga bilder på Jämtlandsbuss från 550 till 850 bredd.
Bilderna är precis uppladdade.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 07 januari 2010, 22:22:08 PM
Har gjort om storlekarna på Samtliga bilder på Jämtlandsbuss från 550 till 850 bredd.
Bilderna är precis uppladdade.

Oj då! Det tackar man för. :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se