I väntan på BSS-boken så...

Startat av robergh, 01 januari 2010, 20:01:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Rörande vindrutorna tror jag att bolagen i stockholmstrakten specialbeställde med plana rutor liksom SJ. Här i länet hade samtliga lättmetall-SKV utom SJ:s utförandet med svängda hörnrutor, exempelvis Weidermans T 975 (ScV 1958) och T938 (ScV 1962) och NBJ:s Volvobussar T 493 och T965 från omkring 1960. Men de första bussarna med lättmetallkarossen synes ha varit bulldoggar med en front liknande nyboxerns, en sådan var NBJ:s T 903 en liten Volvo från 1957.
Mvh Jan G

Svoca

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 januari 2010, 22:49:34 PM
Tja, säkerligen krävde den tjänsten en stor social kompetens och förmåga att hantera de nergångna "pilsnergubbarna" som skulle till Skrubba för övernattning. Troligen hade man väl någon förare som frivilligt åtog sig tjänsten.  BSS 166 var en gammal tungstyrd rackare, kanske tyckte man synd om föraren, och köpte in den gamla Kvarnholmsbussen istället. Om det var ett steg upp eller ner är väl en fråga, men ratten satt åtminstone på rätt sida, och de stora bakdörrarna gav väl effektivare vädring?

Enligt vad jag hört ska BSS 175 ha gått på Skrubba före Dagen H, och den bussen blev inte ombyggd för högertrafik. Någon som vet varför?
Har bara sett BSS 30 (Volvo B65508/Säffle -59, f d TSK) på BSS-linjer i rusningstrafik vardagar från Skanstull. Gick hos BSS i TSK-färg och endast märkt "30" runt om. Den stod dagtid vardagar parkerad på Älvsborgsgatan. Måste ha gått sporadiskt på Skrubba. Ingen dålig lukt minns jag från denna buss, då den senare (våren -70) uppenbarade sig i Håtuna oxblodsröd och med inv.nr 7330. Var bra att köra, om än något "Volvo-drögig".

Ola Almquist

Apropå detta, vilken buss syns på bilden i denna tråd?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=30338.0

A429 och A430 var av liknande utseende men hur var det med övriga B655:or?

M.v.h.
Ola

Björn Forslund

Ser inte numret, men TSK hade 5 st B655:or av olika årgångar. Den sista hade ett modernare utseende med stor bakruta och större vindrutor.
Stod om detta i ett nummer av Färdskrivaren för något år sedan.

Björn Forslund

Citat från: Svoca skrivet 04 januari 2010, 00:31:30 AM
Har bara sett BSS 30 (Volvo B65508/Säffle -59, f d TSK) på BSS-linjer i rusningstrafik vardagar från Skanstull. Gick hos BSS i TSK-färg och endast märkt "30" runt om. Den stod dagtid vardagar parkerad på Älvsborgsgatan. Måste ha gått sporadiskt på Skrubba. Ingen dålig lukt minns jag från denna buss, då den senare (våren -70) uppenbarade sig i Håtuna oxblodsröd och med inv.nr 7330. Var bra att köra, om än något "Volvo-drögig".

Ja, hursomhelst blev väl inte 30 alias 7330 gammal på BSS? Ganska snart tog ju TS över, och det blev ommöbleringar i vagnparken. Hur länge blev 7330 kvar söder om stan, innan den flyttades till Volvo-land?
Särskilt inpyrd hann den nog inte bli. Skrubbaturerna var på kvällen med retur på morgonen, så bussen hann nog användas till annat också, såvida ingen "olycka" skedde.
Ingen som kan svara på frågan om BSS 175, systervagn till 174? Av någon anledning blev 175 inte ombyggd vad jag förstått.

höjden

Kom ihåg att en av våra yngre förare iklädde sig overall+gasmask vid ett tillfälle,ja det stank verligen i den vagnen,låg även en sprayburk mot ohyra vid förarplatsen,när man kom till skrubba från pilgården där gubbarna hämtades bjöds man på kaffe o smörgås om man var sugen.Det blev att man ville åka därifrån så fort som möjligt antar jag.

robergh

Citat från: Ola Almquist skrivet 04 januari 2010, 10:44:39 AM
Apropå detta, vilken buss syns på bilden i denna tråd?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=30338.0

A429 och A430 var av liknande utseende men hur var det med övriga B655:or?

M.v.h.
Ola

Ja det är ju ingen värstingbild skärpemässigt precis! Originalet före scan är dock lite bättre och jag är tvärsäker på att det står A4.. (vilket ju inte leder oss speciellt långt) och tror att hela reg.numret är A453.
Kan det stämma?

Mr H

Björn Forslund

De TSK jag känner till med den karossen är A429, A430 (BSS 30), A456 och A458. Kanske är det sistnämnda vagn?
A480 var den sista, men den hade modernare kaross.

robergh

I så fall måste jag med stor osäkerhet satsa på 456...Vad trist, men om 10 år har det kanske kommit något dataprogram som löser det också! Återkommer då!

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 04 januari 2010, 14:45:31 PM
I så fall måste jag med stor osäkerhet satsa på 456...Vad trist, men om 10 år har det kanske kommit något dataprogram som löser det också! Återkommer då!

Mr H

Finns ju möjligheten att jämföra andra bilder på TSK-bussarna med din bild. Det kan ju finnas små detaljskillnader eftersom alla vagnar utom de två första levererades vid olika tillfällen.

Svoca

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 januari 2010, 22:49:34 PM
Tja, säkerligen krävde den tjänsten en stor social kompetens och förmåga att hantera de nergångna "pilsnergubbarna" som skulle till Skrubba för övernattning. Troligen hade man väl någon förare som frivilligt åtog sig tjänsten.  BSS 166 var en gammal tungstyrd rackare, kanske tyckte man synd om föraren, och köpte in den gamla Kvarnholmsbussen istället. Om det var ett steg upp eller ner är väl en fråga, men ratten satt åtminstone på rätt sida, och de stora bakdörrarna gav väl effektivare vädring?

Enligt vad jag hört ska BSS 175 ha gått på Skrubba före Dagen H, och den bussen blev inte ombyggd för högertrafik. Någon som vet varför?
Kollade lite mera om BSS 175. Vid besök i Handengaraget 1967 fick jag klart för mig att 174 skulle
högerombyggas, men inte 175. Har också antecknat att den skulle slopas vid dagen H. Reg.nr
var ju A 375. Slår man detta nummer på Svensk Busshistoria får man fram följande:
BSS 175/A 375  ScV BF 7363145/SKV -57 ägare Busstrafiken Stockholm - Södertörn, Stockholm
ch.nr 171313
Såld 1967-11-10 till Omnibusägare Oscar Åkerstrand. Lindesberg. Nytt reg.nr T 955
1972-03-15 Oscar Åkerstrands Buss AB, Lindesberg
Vidare öden okända.
Varför BSS valde att behålla 174 men sälja 175, är ej känt. Troligen förmedlades affären genom HTK.
Frågan är om den blev helombyggd eller bara ombyggd med högerdörr bakom framaxeln (delombyggnad) hos Åkerstrands. Troligen blev den bara delombyggd.

Björn Forslund

Citat från: Svoca skrivet 05 januari 2010, 04:04:59 AM
Kollade lite mera om BSS 175. Vid besök i Handengaraget 1967 fick jag klart för mig att 174 skulle
högerombyggas, men inte 175. Har också antecknat att den skulle slopas vid dagen H. Reg.nr
var ju A 375. Slår man detta nummer på Svensk Busshistoria får man fram följande:
BSS 175/A 375  ScV BF 7363145/SKV -57 ägare Busstrafiken Stockholm - Södertörn, Stockholm
ch.nr 171313
Såld 1967-11-10 till Omnibusägare Oscar Åkerstrand. Lindesberg. Nytt reg.nr T 955
1972-03-15 Oscar Åkerstrands Buss AB, Lindesberg
Vidare öden okända.
Varför BSS valde att behålla 174 men sälja 175, är ej känt. Troligen förmedlades affären genom HTK.
Frågan är om den blev helombyggd eller bara ombyggd med högerdörr bakom framaxeln (delombyggnad) hos Åkerstrands. Troligen blev den bara delombyggd.

Ja, det är ju märkligt att man väljer att delombygga och behålla den gamla 166:an, istället för en då relativt modern BF73. Hoppas någon annan här kan mera om Oscar Åkerstrands bussar....

Peter Öden

Hej !

A 366 som som är den vänstra bussen på första bilden, torde väl vara en BF 63 ???

Mvh Peter  Ö

K R

Citat från: Peter Öden skrivet 06 januari 2010, 10:59:23 AM
Hej !
A 366 som som är den vänstra bussen på första bilden, torde väl vara en BF 63 ???
Mvh Peter  Ö

Citat från: K R skrivet 01 januari 2010, 20:19:57 PM
Den vänstra vagnen är BSS 166, som i grunden är en Scania-Vabis B63 från 1951 som alltså fått nyare SKV-kaross.
Som du nämner har den anpassats till högertrafiken genom att en högerdörr tagits upp bakom förarplatsen.
Mig veterligt användes denna vagn bl a som s k "Skrubbabuss".
mvh K R

Hej!

Javisst är det ett BF-chassie som BSS 166 är byggd på! Skrivfel av mig.
Chassiebeteckningen skall t o m vara BF63S.

mvh K R

K R

Hej!

Hittade en bild på BSS 175 på www.wasatrafik.se:

http://www.wasatrafik.se/Bjorknas/bjorknas0419.jpg

och vidare en bild på BSS 166, som tydliggör  det äldre chassiets smalare spårvidd:

http://www.wasatrafik.se/Bjorknas/bjorknas0408.jpg

samt till sist ASJ-Condoren BSS 5, med skyltningen "ABONNERAD RESO":

http://www.wasatrafik.se/Bjorknas/bjorknas0431.jpg

mvh K R