RBJ271 på eksport ... vestover

Startat av Bergenga, 01 januari 2010, 14:56:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

På onsdag besøkte jeg Wist Last & Buss i Trondheim, og der fant jeg en buss som nylig var importert fra Sverige. RBJ271 fra Hellströms Busstrafik AB er bussen. Det korrekte VIN på bussen er YV3R4D414Y1005618, så både VV og SBH har feil. Eksakt hvem den skal til vet jeg ikke, men de sa det var noen i Nord-Trøndelag. Kommer tilbake til den når den har blitt registrert i Norge.

Jeg prøvde å søke etter bilder av den her på Bussnack, men det jeg fant var ikke mulig å se lenger, så det hadde vært interessant å se bilder av den fra Sverige.

RBJ 271 hos Wist Last & Buss i Trondheim, 30.12.2009.
Mvh.
Øyvind Berg

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ulf Rådeström

Nja...alltså nu behöver det inte vara just TS eller SBH som har fel.
Stansat fel på skyltar - det har man gjort förr må du tro

Bergenga

Takk, Patrik! :)

Glemte forresten å skrive at den skal brukes til skolebusskjøring. I Nord-Trøndelag fylke (län) er det krav om setebelter til alle i skolebussene, og derfor må de bytte ut mye gammelt.
Sånn skolebusskilt som finnes i fronten på bussen finnes det derimot ikke noe krav om noe sted i Norge, men det finnes enkelte busser som faktisk har det, og ikke bare de som er bruktimportert fra Sverige.
Mvh.
Øyvind Berg

Bergenga

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 januari 2010, 15:17:07 PM

Det er det sjette tegnet som er forskjellig. Det korrekte der er D. Det stod på skiltet innenfor døra i bussen, og det er også det som blir korrekt om man regner det ut. Hos VV er det 0, og det er jo helt sikkert en feilavlesning av D. Hvem som har gitt deg en A der vet jeg ikke. Eller kan de ha rettet på skiltet?
Mvh.
Øyvind Berg

Niclas Rosenius

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 januari 2010, 15:17:07 PM
Citat från: Øyvind Berg skrivet 01 januari 2010, 15:56:29 PM
Det er det sjette tegnet som er forskjellig. Det korrekte der er D. Det stod på skiltet innenfor døra i bussen, og det er også det som blir korrekt om man regner det ut. Hos VV er det 0, og det er jo helt sikkert en feilavlesning av D. Hvem som har gitt deg en A der vet jeg ikke. Eller kan de ha rettet på skiltet?

Alla andra av Vegorna som är leverade samtidigt till Norsjöbuss, Kålabodabuss och Vän-Buss, Vännäs har YV3R4D.... i chnr. Så det måste vara ett D. SBH säger ett A och TS en 0:a.

//Niclas

Ulf Rådeström

Your law is my command - ändrar ;-)

Björn Lövdahl

Jaså, exportering sker till landet i väst också. Har inte norrmännen tillräckligt med bussar själva utan att importera från Sverige
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Niclas Rosenius

Ulf Rådeström

Nä nä...stopp lite här nu.
Något tyckte jag inte stämde - så jag kollade på Wikipedia om VIN-koderna på följande länk http://sv.wikipedia.org/wiki/VIN-kod

YV3R4A414Y1005618

Sjätte siffran är ju vad bussen har för utrustning - alltså motor, utrustning, serie mm som kan variera hur mycket som helst.
Kontrollsiffran som Mr Ø. räknade ut är ju nionde tecknet vilket är en 4 i ovanstående.
Varje siffra eller bokstav multipliceras med den plats de står i VIN-koden. Resultatet summeras och totalsumman divideras med 11 och man får fram nionde tecknet (kontrollsiffran). Alltså inte ett dugg med tecken nr 6 att göra om man nu inte räknar "baklänges" och får fram att det skall vara en annan bokstav enligt:

Bokstav A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Värde 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 2 3 4 5 6 7 8 9

Niclas verkar vara inne på året - och årsnodell 2000 är mycket riktigt Y som VIN-koden innehåller.

Men Øyvind - har du räknat ut att det skall vara en annan bokstav? Är den i så fall D?
Frågan är då om bussen bytt tex motor under tiden och getts en ny skylt. Något är fel - och Vägverkets uppgifter kan man tyvärr inte alls lita på. Har man tex skrivit fel från Volvo vid registreringen har det matats in utan någon som helst koll av Vägverket.

Uffe

Bergenga

At D må være det eneste korrekte på siffer seks kan jeg vel ikke stå inne for, men av de tre alternativene så er det det som blir korrekt. Med A blir kontrollsifferet 6 og med 0 blir det 3. Om flere verdier enn D kan gi kontrollsiffer 4 vet jeg ikke, for jeg har ikke gjort utregningen helt selv. Det er gjort gjennom et Excel-ark. Men jeg sjekket faktisk om det ville ha noe å si om chassiet hadde vært bygget i Sverige og ikke i Polen, men det ga ikke forskjellig kontrollsiffer, siden både A og 1 gir samme verdi. Det burde i så fall bety at også 4, M og U på det sjette sifferet ville gitt korrekt kontrollsiffer, men ingen av de har vært aktuelle her.
Mvh.
Øyvind Berg

Ulf Rådeström

hum hum....detta var ju inte lätt att klura ut.
Jag vet tyvärr inte heller vad de olika siffrorna indikerar för utförande och utrustning på bussen....

Men Niclas skrev ju att alla andra bussar som levererades till företagen runt omkring med samma modell samtidigt - borde ha samma siffra - men det kan man ju inte heller utgå ifrån då man inte vet utrustningen på bussen - dom kan ju trots allt skilja sig...

Uffe

Niclas Rosenius

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 januari 2010, 09:42:49 AM
hum hum....detta var ju inte lätt att klura ut.
Jag vet tyvärr inte heller vad de olika siffrorna indikerar för utförande och utrustning på bussen....

Men Niclas skrev ju att alla andra bussar som levererades till företagen runt omkring med samma modell samtidigt - borde ha samma siffra - men det kan man ju inte heller utgå ifrån då man inte vet utrustningen på bussen - dom kan ju trots allt skilja sig...

Uffe

Det jag grundar mig på att det skall vara ett D i detta chnr är att jag kollat med dom samtidigt levererade bussar med samma typ av motor. dessutom efter att kollat i min stora databas över B10B så är alla bussar som har en 4:a som 7:de siffra ha ett D som 6:e siffra/bokstav i chnr när det gäller denna årsmodell.

//Niclas

Ulf Rådeström

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 januari 2010, 17:27:49 PM
   Det jag grundar mig på att det skall vara ett D i detta chnr är att jag kollat med dom samtidigt levererade bussar med samma typ av motor. dessutom efter att kollat i min stora databas över B10B så är alla bussar som har en 4:a som 7:de siffra ha ett D som 6:e siffra/bokstav i chnr när det gäller denna årsmodell.

//Niclas

hmm...svår nöt att knäcka det här - men sålänge jag inte har något officiellt från Volvo så kan jag inte ändra på uppgifter i SBH där vi "tror" att det skall vara något särskilt - lessen....men undersökning fortsätter...

tomr

B10B 005618  RBJ271  SWEDEN  VIN:YV3R4D414Y1005618
VIN kodens 6. och 7. position anger motorn: D4 = DH10A340 EC96
den 11. positionen anger tillverkningsfabrik A = Sverige, 1 = Polen, så detta är en Polenbyggd vagn.