Swebus Express vid CTS på Juldagen

Startat av Peter Erret, 26 december 2009, 19:08:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 27 december 2009, 18:17:26 PM
cityterminalen stockholm ;)

Finns det flera Cityterminaler? ;) Vill inte låta gnällig på något vis, men på sistone har det dykt upp flera olika "udda" förkortningar här i forumet som man har svårt att hålla koll på. Är de officiella eller påhittade av skribenten undrar man ju då.

Minns att någon skrev några udda trafikplatssignaturer för Roslagsbanan i ett av tågforumen, och då blev det verkligen liv i luckan! ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 28 december 2009, 09:02:09 AM
Finns det flera Cityterminaler? ;) Vill inte låta gnällig på något vis, men på sistone har det dykt upp flera olika "udda" förkortningar här i forumet som man har svårt att hålla koll på. Är de officiella eller påhittade av skribenten undrar man ju då.

Anläggningens officiella namn är Cityerminalen men den drivs av Stockholms Terminal AB (som ägs av SL och Jernhusen). Jag antar att Cityterminalen Stockholm är en sammanblandning av dessa båda.
Sedan kan det ju vara så att något eller några av de bussbolag som använder anläggningen internt förkortar CTS.

Yujin Zhang

Citat från: Ersa skrivet 28 december 2009, 09:02:09 AM

Minns att någon skrev några udda trafikplatssignaturer för Roslagsbanan i ett av tågforumen, och då blev det verkligen liv i luckan! ::)

Om du syftar på min användning av Skn och Nmt så vet jag att på Djurgårdslinje använder man de förkortningar. Jag är också ganska säker att SL använder dessa två också (bara prova på SLs reseplanerare). Visst, jag var lat att inte skriva ut hela namnet, Skansen respektive Norrmalmstorg, men eftersom jag redan skrivit ut dessa två namn minst en gång innan i den tråden tog jag för givet att de flesta någolunda normala folk skulle inte ha något svårt att få ihop att Skansen=Skn samt Norrmalmstorg=Nmt.

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 28 december 2009, 13:05:54 PM
Om du syftar på min användning av Skn och Nmt så vet jag att på Djurgårdslinje använder man de förkortningar. Jag är också ganska säker att SL använder dessa två också (bara prova på SLs reseplanerare). Visst, jag var lat att inte skriva ut hela namnet, Skansen respektive Norrmalmstorg, men eftersom jag redan skrivit ut dessa två namn minst en gång innan i den tråden tog jag för givet att de flesta någolunda normala folk skulle inte ha något svårt att få ihop att Skansen=Skn samt Norrmalmstorg=Nmt.

Säger du till han som gärna hade märkt upp vissa röda bussar med "Rmo" under invnumren om han fått lov. ;D

Officiella förkortningar har jag inget emot, tvärtom! Bara de är officiella och används av branschen kan de självklart användas fritt här. Men man önskar nog någon lista någonstans där en sammanställning finns. Att SL:s egna (och vissa adopterade) förkortningar/trafikplatssignaturer dessutom fungerar i trafikplaneraren är ju kul och användbart när man använder reseplaneraren via mobilen... även om det är oerhört hög nördfaktor på dylika förkortningar. ;)