För tjugo år sedan(3xUltra å en guling)

Startat av Greger Larsson, 19 december 2009, 22:52:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Först ut Ultra 58 på linje 2 mot Marieberg i november 1989:



Därefter Ultra 89 på linje 5 mot Obbola samma dag:



I december sågs Ultra 11 på beställningskörning i en stad längre norrut:



Och senare under december sågs Diligens 7805 vid Skellefteå Lastbilsstation:


hisen12

vad är det för mening med den sista bussen? Den tar ju inte alls många passagerare? man hade ju lika gärna kunna byggt en lastbil ist.. xD

bussgrabben


Mats Karlsson

Citat från: hissen12 skrivet 20 december 2009, 12:03:28 PM
vad är det för mening med den sista bussen? Den tar ju inte alls många passagerare? man hade ju lika gärna kunna byggt en lastbil ist.. xD

Bussen byggdes på den tiden lastbilar inte fick köra fortare än 70 km/tim, medan bussar fick köra 90 km/tim.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 december 2009, 13:55:32 PM
Bussen byggdes på den tiden lastbilar inte fick köra fortare än 70 km/tim, medan bussar fick köra 90 km/tim.

Dessutom hade den plats för minst fem resenärer. Så några kunde ju åka med även om bussens huvudsakliga uppgift var att köra gods.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2009, 15:15:20 PM
Dessutom hade den plats för minst fem resenärer. Så några kunde ju åka med även om bussens huvudsakliga uppgift var att köra gods.


Den hade 9 sittplatser enligt mina anteckningar, vilket var minsta antal för att få den registrerad som buss. Jag gissar att det fanns två sätesrader, en främre med fyra platser och en bakre med fem. Själva godsskåpet var byggt av Närko, så det var inte så väldigt mycket Wiima i karossen.

yngrot

Lite Ot till Greger  .. var är bilden på din avatar tagen nånstans och vilken buss är det???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

Citat från: yngrot skrivet 20 december 2009, 16:38:36 PM
Lite Ot till Greger  .. var är bilden på din avatar tagen nånstans och vilken buss är det???

Stadshotellet i Skellefteå och bussen är Burträsk Busstrafik AC726

Niclas Rosenius

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 december 2009, 15:28:06 PM
Den hade 9 sittplatser enligt mina anteckningar, vilket var minsta antal för att få den registrerad som buss. Jag gissar att det fanns två sätesrader, en främre med fyra platser och en bakre med fem. Själva godsskåpet var byggt av Närko, så det var inte så väldigt mycket Wiima i karossen.

   Var det inte denna tillsammans med en systerbuss som trafikerade linjen NattiNitti Stockholm - Norrland?

   //Niclas

Ersa


yngrot

Går ju rätt smidigt lasta 9 pax.. :)  Men godset måste ha tagit desto längre...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 21 december 2009, 04:08:39 AM
Går ju rätt smidigt lasta 9 pax.. :)  Men godset måste ha tagit desto längre...

Tidtabellen var förstås helt anpassad till godset.
Jag vet inte men var det inte så att dessa bussar aldrig annonserades för resande. Ville man mot förmodan åka med så fick man själv leta upp när och varifrån bussen gick. Och helt anpassa sig till godsets villkor. Ungefär som när man åkte med mjölkbilen in till stan när jag var liten grabb. Man fick åka med om det inte var någon annan före men man visste inte när man kom fram. Likadant när man åkte tillbaka med grisbilen.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 december 2009, 15:55:05 PM
Tidtabellen var förstås helt anpassad till godset.
Jag vet inte men var det inte så att dessa bussar aldrig annonserades för resande. Ville man mot förmodan åka med så fick man själv leta upp när och varifrån bussen gick. Och helt anpassa sig till godsets villkor. Ungefär som när man åkte med mjölkbilen in till stan när jag var liten grabb. Man fick åka med om det inte var någon annan före men man visste inte när man kom fram. Likadant när man åkte tillbaka med grisbilen.

Merutnyttjning på allvar! Åka mjölkbil var något jag och grannbarnen gjorde även nu i modern tid. :) Dock med lite nyare fordon än de Staffan åkte med som barn.