BM:s Norrlandsresa 2009 del 6: Luleå

Startat av Bussmicke, 07 december 2009, 12:15:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Nästa dag Luelå..



Efter tips från Jona blev det en tur till Hermelinparken men först frukost på fiket vid hpl Shopping på Smedjegatan med bussutsikt..




Bara 22 bast o knegar på än..







Trevligt med en gammal bekant



Sen var det dags att sväva söderut..


Vet ej vem som hade den förutom att Scania äger den.


Lite hastigt möte så jag hann inte få upp kameran i tid.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bm1113

Har sett att Yrkes akademin kör omkring med domdär Irizarna så är övningskörning

Jona

Citat
Efter tips från Jona blev det en tur till Hermelinparken men först frukost på fiket vid hpl Shopping på Smedjegatan med bussutsikt..

Alltid trevligt man kunde vara behjälplig och ge lite tips och råd...

/Jona
MVH Filosofen Jona

yngrot

Trevligt att LLT inte slänger ut de äldre vagnarna utan använder dem till det de är till för..nämligen åka komfortabelt vilket man inte gör i nya låga bussar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 07 december 2009, 18:20:55 PM
Trevligt att LLT inte slänger ut de äldre vagnarna utan använder dem till det de är till för..nämligen åka komfortabelt vilket man inte gör i nya låga bussar...

Avbetalda sedan länge, och drar nu mest bara in pengar. :)

Krille

Citat från: Ersa skrivet 07 december 2009, 21:57:38 PM
Avbetalda sedan länge, och drar nu mest bara in pengar. :)

LLT köper alla bussar kontant.

/K

yngrot

Men bestämmer LLT själva hur länge bussarna får rulla ??  Annars brukar ju länsbolagen ha väldiga åsikter om hur gamla bussarna får vara... Får lov att erkänna :o att jag har lite dålig koll på hur länsbolagen är uppe i norr..för LLT kör med sin egen lack oxå vilket verkligen inte fungerar här nere i söder :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lulebjörnen

Citat från: yngrot skrivet 08 december 2009, 14:08:56 PM
Men bestämmer LLT själva hur länge bussarna får rulla ??  Annars brukar ju länsbolagen ha väldiga åsikter om hur gamla bussarna får vara... Får lov att erkänna :o att jag har lite dålig koll på hur länsbolagen är uppe i norr..för LLT kör med sin egen lack oxå vilket verkligen inte fungerar här nere i söder :P
LLT kör sin egen trafik, "tätortstrafiken", sen sköter Länstrafiken resten av ruljangsen ute i provinsen.

Det har väl varit på tal att privatisera LLT, och då lär väl Länstrafiken dyka upp i stan och styra upp (röra till) det hela.

Men hittils har LLT överlevt, Det finns en "politisk bredd" i bolagets styrelse (tolka det som man vill) som värnar om bolaget och  folk är i stort sett nöjda med trafiken.
Det är inte en ständig debatt i lokaltidningarna om att förarna kör som vildar o j***as med resenärerna som man kan läsa om på en del håll utan allt rullar på i sin gilla gång.

Ersa

LLT och Skelleftebuss kör i egen regi, så länshuvudmännens ålders- och färgkrav är inget som de behöver bry sig om.

yngrot

Det låter ju för bra för att vara sant... hoppas det kan fortsätta så här...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 08 december 2009, 14:38:01 PM
Det låter ju för bra för att vara sant... hoppas det kan fortsätta så här...

Den största nackdelen med trafik i egen regi är att det kan bli vissa bekymmer med taxor. T.ex att det kan vara helt olika taxor, kort och biljettsystem i staden jämfört med i övriga kommunen och landsbygden. Men när länshuvudman och kommun kan enas om ett enda biljettsystem och fria övergångar brukar det fungera bra.
Många hävdar att det alltid är dyrare att köra i egen regi, och att det kommunala företaget blir en "skyddad verkstad" som har en mängd utgifter som ingen har insyn i. Det kan ju stämma till en viss del, men samtidigt brukar kvaliteten på bussarna och själva trafiken vara väldigt god. Bussarna har ju oftast rullat i samma stad i hela sitt liv med endast en ägare.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Krille skrivet 08 december 2009, 13:59:15 PM
LLT köper alla bussar kontant.

/K

Det lär vara helt riktigt men de skall ju ändå skrivas av och de gamla bussarna är avskrivna sedan länge.
Antagligen kostar de mer i underhåll än nya bussar (i synnerhet de som har garantier kvar) men för övrigt kan man mycket väl säga att de bara drar in pengar.

AL

Citat från: Lulebjörnen skrivet 08 december 2009, 14:29:49 PM
LLT kör sin egen trafik, "tätortstrafiken", sen sköter Länstrafiken resten av ruljangsen ute i provinsen.

Det har väl varit på tal att privatisera LLT, och då lär väl Länstrafiken dyka upp i stan och styra upp (röra till) det hela.

Att en länstrafikhuvudman tar över ansvaret för trafik innebär inte per automatik att man har "fria" händer att förändra och ändra hur som helst!  Trafikhuvudmannen agerar på uppdrag av länets kommuner och är ingen obunden byråkrat, och dessutom finns det kommuner som vill ha en mer aktiv "syl i vädret" när det gäller den lokala verksamhetens utformning!  Ett exempel är bl a Örebro där kommunen ville särskilja stadsbussar från regionbussar genom att ha en egen lack för just stadsbussarna, därav den nya lila färgsättningen! Ett annat exempel är Göteborg där det inte varit tal om att pensla på någon Västtrafiklack på spårvagnarna, ve den som ens försöker komma på tanken - och stombussarna följer spårvagnens design därvidlag!   ;D

Ett tidigare exempel var Norrköping - om jag inte minns fel - där Östgötatrafiken försökte sig på att lackera även spårvagnarna i den nya röd-vita-orangea designen, men anhängare till "Gula Faran" satte snart stopp för sådana makalösa påhopp!   

Peter Öden

Hej !

BEC 226 står sedan 08-07-14 regad på Scania Sverige AB/Hyrbilar KK/Stockholm.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Citat från: Peter Öden skrivet 10 december 2009, 19:50:40 PM
Hej !

BEC 226 står sedan 08-07-14 regad på Scania Sverige AB/Hyrbilar KK/Stockholm.

Mvh Peter Ö

Det vet jag, det som skulle va intressant är vem som hade den till låns då.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.