Personalpolitiska teorier inom Nobina

Startat av bilomnibussen, 05 december 2009, 14:32:22 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Wetjo

Försökte göra en beräkning av en rekrytering i början av 90-talet på kostnaden.
Jag räknade med en förare som fick körkort av företaget (SL).
Kom fram till att 400000 kronor var en rimlig kostnad. En del av dessa pengar var "dolda".

Lön för instruktör, 8 veckor. Lön till Elev 8 veckor. Rullkostnad för buss 35 dgr. Annonskostnad. Lön till anställare.
Administrativa kostnader (Läkarundersökning, porto mm). I dessa pengar är även sociala avgifter medräknade.

Har jag räknat bort mig?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 09 december 2009, 05:54:09 AM
Har jag räknat bort mig?  ???

Med tanke på att SJ vid samma tid räknade med att en externrekryterad lokförare kostade drygt en miljon kronor att anställa så verkar dina siffror inte orimliga. Det var alltså på den tiden då SJ själva stod för all lokförarutbildning.

RoTe

Citat från: Ersa skrivet 08 december 2009, 15:59:47 PM
Men hur blir det i realiteten?
Vi tar en mindre stad som exempel. Det finns två större industrier, ett bussföretag samt ett stort lastbilsåkeri som har alla körningar för de bägge industrierna. I övrigt är det mest småföretag i kommunen. På den enda industrin kokar missnöjet och alla arbetare säger upp sig en efter en. På nästan alla de andra arbetsplatserna är man dock nöjda och stannar kvar. Alla får dessutom stanna då de sköter sig. Att alla andra företag plötsligt skulle anställa de 100-tal personer som nu sitter arbetslösa känns främmande. Så vart ska de ta vägen?

Jag sitter inte och är sarkastisk eller elak nu, utan får bara inte helheten att gå ihop. :)

De kan t.ex. gå på A-Kassa. Om vi skrotar LAS kommer betydligt fler gå med i A-Kassan. Vilket betyder att A-Kassan kan börja fungera igen och vara det den är tänkt att vara. Då kan dom där 100 personerna, förvisso efter en viss karens, få pengar så dom överlever, samt att företaget kan ju försöka bäst dom vill att locka 100 personer till den lilla byn ingen vill bo i.  ;)

Jonas

Citat från: RoTe skrivet 09 december 2009, 10:51:31 AM
De kan t.ex. gå på A-Kassa. Om vi skrotar LAS kommer betydligt fler gå med i A-Kassan. Vilket betyder att A-Kassan kan börja fungera igen och vara det den är tänkt att vara. Då kan dom där 100 personerna, förvisso efter en viss karens, få pengar så dom överlever, samt att företaget kan ju försöka bäst dom vill att locka 100 personer till den lilla byn ingen vill bo i.  ;)

Den verklighet du försöker antyda finns inte, det är rena utopin.
Du glömmer att folk är väldigt lätta att manipulera och att de flesta av oss står ut med ganska mycket innan vi går så långt som att säga upp oss eftersom man på något sätt måste få pengar till att försörja sig.
Vad som är risken med att slopa LAS är att vi får det som förr i tiden då man som arbetstagare snällt fick stå med mössan i handen och göra precis som arbetsgivaren sa och tyckte, eller riskera avsked på plats. Detta leder till att folk blir rädda och förtryckta och vi är snart tillbaka i det klassiska klassamhället.

Det du är ute efter är en värld där det hela tiden finns massor med lediga jobb(som man dessutom är kvalificerad till) som bara väntar på att bli tillsatta av folk som slutat/fått sparken från någon konkurrent.
Verkligheten idag är ju att det troligen inte finns någon annan arbetsgivare i samma bransch(speciellt i bussbranschen) på orten, eller kanske inte ens inom pendlingsavstånd och då är det inte så lätt att "vraka och välja" en annan arbetsgivare om man är missnöjd med den man har...

Cero

Citat från: Z skrivet 09 december 2009, 14:32:17 PM

Vad som är risken med att slopa LAS är att vi får det som förr i tiden då man som arbetstagare snällt fick stå med mössan i handen och göra precis som arbetsgivaren sa och tyckte, eller riskera avsked på plats. Detta leder till att folk blir rädda och förtryckta och vi är snart tillbaka i det klassiska klassamhället.

Självklart ska vi inte tillbaka till den tid då folk stod med mössan i hand. Däremot finns ett antal problem med svensk arbetsmarknad som växt fram under de senaste 50 åren och som har skapat onödig stelhet och som inte uppmuntrar vare sig arbetstagare att göra ett bra jobb eller arbetsgivare att vara måna om personalen. Något måste göras åt LAS för att få igång arbetsmarknaden med bättre rörlighet och få arbetstagarna att ta större ansvar för vad de levererar. Därmed inte sagt att den bör avskaffas helt. Det ska inte gå att sparka folk till höger och vänster bara för att chefen var sur, bussen var sen eller att man hade fel färg på skjortan den dagen. Men det ska inte heller vara möjligt att år efter år göra ett dåligt jobb utan engagemang utan att arbetsgivaren ska kunna göra något åt det. Garanterat finns någon annan, ung eller gammal, som gärna skulle göra jobbet och dessutom bättre. Ett företag som går bra och levererar vinst gynnar faktiskt både ägaren och medarbetarna, något som vissa kretsar tycks ha glömt bort.

Vi måste komma i ett läge där svensken i gemen vågar "släppa sargen", inte törsta efter 100% trygghet och ta ansvar för sin egen situation. Tyvärr kan det också innebära att man i gemen måste bli mer rörlig även geografiskt. Drar mig till minnes att jag läste härförleden att svenskar är de av EU-medborgarna som är minst flyttbenägna för att ta jobb. Om vi inte förändrar oss kommer att bli grymt ifrånkörda framöver av andra länder vars befolkning inte lever under samma trygghetsraseri som vi. Därmed inte sagt att vi ska tillbaka till livegendom.

Peter Rost

Om nu LAS skulle slopas skulle det betyda att före detta kriminella, och personer med "diagnoser" av olika slag skulle få stora svårigheter att komma in i det hårda arbetsklimat som nu råder.

Christer K

Senaste nytt från Örebro 17 st har fått gått nu, kommunal ska i morgon Torsdag 10 dec inleda förhandlingar med Nobina. De skall behandla bland annat LAS och provanställning av förare.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

The Boxer

Citat från: Peter Rost skrivet 09 december 2009, 21:42:25 PM
Om nu LAS skulle slopas skulle det betyda att före detta kriminella, och personer med "diagnoser" av olika slag skulle få stora svårigheter att komma in i det hårda arbetsklimat som nu råder.

När jag i våras sökte jobb i Norge som bussförare krävdes att jag skulle ha ett läkarintyg (samma som för körkort bara att det stod statens vegvesen högst upp) samt ett utdrag ur polisregistret för att få så kallad "kjöreseddel" klarar man inte åtminstone detta så har man nog tyvärr inget bakom ratten att göra. 8) 

Ja jag fick jobbet

Peter Rost

Citat från: The Boxer skrivet 09 december 2009, 22:07:16 PM
När jag i våras sökte jobb i Norge som bussförare krävdes att jag skulle ha ett läkarintyg (samma som för körkort bara att det stod statens vegvesen högst upp) samt ett utdrag ur polisregistret för att få så kallad "kjöreseddel" klarar man inte åtminstone detta så har man nog tyvärr inget bakom ratten att göra. 8) 

Ja jag fick jobbet

Utmärkt! ;) Jag tror inte att personer som har till exempel, Asperger, ADHD kanske lämpar sig som bussförare, kanske finns ett och annat undantag jag vet inte. Däremot personer som suttit inne borde få en chans att komma tillbaka till arbetslivet även som bussförare, eller vilket jobb man nu önskar sig.

/Peter

michael k

CitatOm nu LAS skulle slopas skulle det betyda att före detta kriminella, och personer med "diagnoser" av olika slag skulle få stora svårigheter att komma in i det hårda arbetsklimat som nu råder.
det är väl två saker som inte har med varannat att göra

fö finns det väk gott om folk med diagnoser i branschen särskilt på bassidan ;D

fö hur går det där hittar de folk i takt med det de sparkar
eller kör de som är kvar en massa övertid?

RoTe

Citat från: Z skrivet 09 december 2009, 14:32:17 PM
Den verklighet du försöker antyda finns inte, det är rena utopin.
Du glömmer att folk är väldigt lätta att manipulera och att de flesta av oss står ut med ganska mycket innan vi går så långt som att säga upp oss eftersom man på något sätt måste få pengar till att försörja sig.

Det du är ute efter är en värld där det hela tiden finns massor med lediga jobb(som man dessutom är kvalificerad till) som bara väntar på att bli tillsatta av folk som slutat/fått sparken från någon konkurrent.
Verkligheten idag är ju att det troligen inte finns någon annan arbetsgivare i samma bransch(speciellt i bussbranschen) på orten, eller kanske inte ens inom pendlingsavstånd och då är det inte så lätt att "vraka och välja" en annan arbetsgivare om man är missnöjd med den man har...

En fråga bara, det finns massor av länder som inte har något anställningsskydd alls och dessa länder fungerar. Hur kan dom göra det?

lil-sis

Fungerar och fungerar bra är två olika saker.

Men du kommer nog uppskatta LAS när du blir gammal som gatan :p

RoTe

Citat från: lil-sis skrivet 10 december 2009, 11:49:26 AM
Fungerar och fungerar bra är två olika saker.

Men du kommer nog uppskatta LAS när du blir gammal som gatan :p

Jo precis, det är ju så. Det är enbart gamlingar som gynnas av LAS. Därför jag får mothugg i tråden, av gamlingar...

Ni kan ju läsa denna texten som hänvisar till en forskningsrapport: http://erixon.com/blogg/2008/03/minskat-anstallningsskydd-ger-okad-trygghet/

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 10 december 2009, 11:57:53 AM
Jo precis, det är ju så. Det är enbart gamlingar som gynnas av LAS. Därför jag får mothugg i tråden, av gamlingar...

Det har inte slagit dig att du själv en dag blir gammal? Och att de som är gamla i dag har varit med på tiden när LAS inte fanns? 

yngrot

Man blir lite trött av Rotes inlägg, våra föregångare har fått kämpa hårt för att få det lite bättre ... han skulle kanske börja prata med de äldre som minns hur det var förr när man fick stå med mössan i hand ..   den som ville få det bättre fick ofta sparken på stående fot  ... Dit vill ju inte jag komma igen den saken är då säker...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina