Slopning av H 18E -"serie 2"

Startat av Svoca, 04 december 2009, 22:19:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svoca

5057 är senaste slopade H 18E i Söderhallen. 5055 såld 2010-01-19 till Banverket, Borlänge.
Stripad vit med reklamtext för järnvägsbygget "Citybanan". Ska ställas upp på olika platser i
Stockholm som infobuss för detta järnvägsprojekt. 

Ersa

Citat från: Svoca skrivet 24 januari 2010, 21:13:19 PM
5057 är senaste slopade H 18E i Söderhallen. 5055 såld 2010-01-19 till Banverket, Borlänge.
Stripad vit med reklamtext för järnvägsbygget "Citybanan". Ska ställas upp på olika platser i
Stockholm som infobuss för detta järnvägsprojekt. 

Fint! Då har Bussmicke nåt att titta på en tid framöver. ;)

Svoca

Citat från: Bussfanatikern skrivet 15 januari 2010, 00:24:49 AM
Jag är bara lite nyfiken på en sak. Är alla 20 bussar i nummerserien 5001-5020 på skroten nu? eller finns det några som typ står avställda nånstans, antingen i fordonsreserven eller som reservdelsförråd åt dom H-18E som fortfarande finns kvar i trafiken?
AB Demonteringar, Hölö står som ägare till alla 20 bussarna i serien 5001 - 5020. De allra flesta
är också avregistrerade förutom 5003 och 5017. Detta är nog bara en åtgärd som ännu inte
gjorts. Bussar som hamnar i Hölö blir till allra största delen skrotade på plats. Kan inte tänka mig
att någon av dessa 20 bussar skulle stå kvar vid någon Busslinkanläggning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussfanatikern

Den första bussen "5001" borde ha bevarats som musseiföremål istället.

Karsten

Jag förstår inte varför många är så inne på att alltid spara nr 1 i serier som skrotas ut. Bevara i stället den som är i bäst skick!

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 25 januari 2010, 08:42:19 AM
Jag förstår inte varför många är så inne på att alltid spara nr 1 i serier som skrotas ut. Bevara i stället den som är i bäst skick!

Siffernörderi? ;)

Frågan beror ju en hel del på om individen ska stå still och samla damm, eller om den aktivt ska köras i trafik. Ska de ändå bara stå inne i en hall kan det gärna vara en av de tidiga modellerna snyggt upplackade i de originalfärger den hade vid leverans, medan en individ som ska köras runt på stan naturligtvis bör vara en i bra maskinellt skick som kan bevaras i det bruksskick den haft de senaste åren.

För mig hade vilken H18-individ som helst passat bra inne på Spårvägsmuséet, men det hade varit roligast med en tidig med spoiler och raka nedre fönsterkanter pga att de är såpass ovanliga jämfört med helheten.

Svoca


Niclas Wennerlid

Citat från: Svoca skrivet 05 februari 2010, 12:36:22 PM
5074 slopad. Krockad baktill.
Synd. Den var en av de trevligare att köra, åtminstånde för ett par år sedan.

// Niclas

Karsten

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 05 februari 2010, 14:48:56 PM
Synd. Den var en av de trevligare att köra, åtminstånde för ett par år sedan.

// Niclas

Men den gick visst för långsamt, höll inte tillräckligt avstånd till fordonet bakom. :P

Svoca

5075 (f d Söderhallen) rullar sedan en tid tillbaka på Lidingö.

Bussmicke

Citat från: Svoca skrivet 06 februari 2010, 05:39:32 AM
5075 (f d Söderhallen) rullar sedan en tid tillbaka på Lidingö.

Primärt på linje 73

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Tänk att vissa beger sig ända ut till Ropsten bara för att fota MaxCi ;D

Bussmicke

Det var inte den som var huvudmålet med turen dit, det var 6679.
Sen var det trafikledaren som tipsade mig om bussen att den fanns där för det visste jag inte själv.

Ha!
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 06 februari 2010, 23:14:13 PM
Det var inte den som var huvudmålet med turen dit, det var 6679.
Sen var det trafikledaren som tipsade mig om bussen att den fanns där för det visste jag inte själv.

Ha!

Förnekelse! ;)