Neoplan N4014NF hos Uppsalabuss 1992

Startat av Mikael T Nilsson, 01 december 2009, 14:05:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hittade en äldre Neoplanstadsbuss i mitt fotoarkiv. Uppsalabuss 165 gick enligt svensk Busshistoria över till Swebus 1997 och är numera slopad. Vad jag minns så var inte dessa bussar långlivade i trafik. Vid fototillfället dominerade Scania stadstrafiken i Uppsala.

Notera märkningen "C" i fronten. Förmodligen handlar det om ramptillhörighet.



Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Rosenius



   Du har nästan rätt när det gäller C-märkningen.

   Vi hade ett tag på 90-talet bolagen uppdelat i A-, B- o C-depåer. Men vi fanns på samma plats i stan. Dom olika "depåerna" hade ett antal egna linjer som vi körde.

   Själv tillhörde jag C-depån och var en av dom "lyckliga" att ha alla 8 N4014 i våran "depå".

   Dessa var ju verklingen ingen direkt hit att köra. Bullriga och tungstyrda. Dessutom var det inte återsväng på styrning så man fick veva tillbaks ratten lika mycket när man skulle ratta tillbaka styrutslaget.

   Sedan när Swebus vann en del av stadstrafiken så passade vi på att sälja dessa till dom. Där fick dom invnr 2130-37.

  När Swebus slutade köra i stan så förflyttades dom flesta ner till Helsingborg om jag inte minns fel. ledvagnarna som SB köpte nya till Uppsala flyttades till Jönköping. Dessa korta Neoplaner såldes sedan vidare till Finland där dom flesta fortfarande rullar vad jag har förstått. Men jag kan ha fel när det gäller detta.

   //Niclas

Mikael T Nilsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 december 2009, 14:16:23 PM

   Du har nästan rätt när det gäller C-märkningen.

   Vi hade ett tag på 90-talet bolagen uppdelat i A-, B- o C-depåer. Men vi fanns på samma plats i stan. Dom olika "depåerna" hade ett antal egna linjer som vi körde.

   Själv tillhörde jag C-depån och var en av dom "lyckliga" att ha alla 8 N4014 i våran "depå".

   Dessa var ju verklingen ingen direkt hit att köra. Bullriga och tungstyrda. Dessutom var det inte återsväng på styrning så man fick veva tillbaks ratten lika mycket när man skulle ratta tillbaka styrutslaget.

   Sedan när Swebus vann en del av stadstrafiken så passade vi på att sälja dessa till dom. Där fick dom invnr 2130-37.

  När Swebus slutade köra i stan så förflyttades dom flesta ner till Helsingborg om jag inte minns fel. ledvagnarna som SB köpte nya till Uppsala flyttades till Jönköping. Dessa korta Neoplaner såldes sedan vidare till Finland där dom flesta fortfarande rullar vad jag har förstått. Men jag kan ha fel när det gäller detta.

   //Niclas

Tack för uppgifterna! De olika "depågrupperna" A, B och C kände jag inte till sedan tidigar.
Ja, jag minns att denna vagntyp och även tidigare varianter av Neoplanstadsbussar var väldigt bullriga.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Simon A

Kommer ihåg en historia som pappa berättade om dessa från första gången han hade kört en av de här bussarna i början på
90- talet. Han hade 9: an eller 3: an, kommer inte ihåg exakt, och hade stannat bakom en bil vid korsningen E4/Vaksalagatan. Nyfiken som han var eftersom det var en ny buss började han kolla runt och testa de olika knapparna och så hittade han knappen på blinkersspaken som är tutan, vilket han inte visste, och provade den. Bilen framför blev så rädd/chockad av tutan att han drog iväg i en j***a fart, mot rött ljus, rakt över E4:an. Så kan det gå när inte haspen är på ;D

//Simon 

Mikael T Nilsson

Citat från: Simon A skrivet 01 december 2009, 19:43:48 PM
Kommer ihåg en historia som pappa berättade om dessa från första gången han hade kört en av de här bussarna i början på
90- talet. Han hade 9: an eller 3: an, kommer inte ihåg exakt, och hade stannat bakom en bil vid korsningen E4/Vaksalagatan. Nyfiken som han var eftersom det var en ny buss började han kolla runt och testa de olika knapparna och så hittade han knappen på blinkersspaken som är tutan, vilket han inte visste, och provade den. Bilen framför blev så rädd/chockad av tutan att han drog iväg i en j***a fart, mot rött ljus, rakt över E4:an. Så kan det gå när inte haspen är på ;D

//Simon 

Oj, men det är sådant som händer :-)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niklas Bygdestam

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 december 2009, 14:16:23 PM

   Du har nästan rätt när det gäller C-märkningen.

   Vi hade ett tag på 90-talet bolagen uppdelat i A-, B- o C-depåer. Men vi fanns på samma plats i stan. Dom olika "depåerna" hade ett antal egna linjer som vi körde.

   Själv tillhörde jag C-depån och var en av dom "lyckliga" att ha alla 8 N4014 i våran "depå".

   Dessa var ju verklingen ingen direkt hit att köra. Bullriga och tungstyrda. Dessutom var det inte återsväng på styrning så man fick veva tillbaks ratten lika mycket när man skulle ratta tillbaka styrutslaget.

   Sedan när Swebus vann en del av stadstrafiken så passade vi på att sälja dessa till dom. Där fick dom invnr 2130-37.

  När Swebus slutade köra i stan så förflyttades dom flesta ner till Helsingborg om jag inte minns fel. ledvagnarna som SB köpte nya till Uppsala flyttades till Jönköping. Dessa korta Neoplaner såldes sedan vidare till Finland där dom flesta fortfarande rullar vad jag har förstått. Men jag kan ha fel när det gäller detta.

   //Niclas

Minst en av dessa gick till Polen och inte Finland. Det har till och med visats bilder på denna i polskt utförande
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.