Huvudmeny

SL verkar ha lyssnat?

Startat av M224, 23 november 2009, 12:47:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Alla nylevererade bussar till SL får:

1) Siffrorna fram på bussen sitter på den sidan föraren kör. (innan hade Swebus på den andra).
2) Inget vitt runt rutorna längre. (obs! gäller tydligen inte alltid vid omlackering men då skyller jag på lackfirman).
3) De nya typsnittet blir allt vanligare men de sitter inte på alla nylevererade bussarna. (ex Solaris har fått dem men inte Swebus).

Bara en reflektion jag har gjort för de senase nyleveranserna.

Tråkigt bara att det aldrig verkar bli någon enhetlighet inom SL. Ex så finns det får många typsnitt, olika skyltar etc.

Sen förstår jag inte varför ex Busslink 6014 som blev blå fick vitt runt fram och bakrutan när inga blåbussar har det. Att lackfirmorna inte fattar hur de ska lacka de röda bussarna kan jag till viss del förstå men inte att de lackar de blå fel.
Samma sak gäller 6615 mfl.

Det här kanske är skitsaker säger vissa men jag tycker inte det. Varför inte göra det lätt för sig från början?

homer

Citat från: M224 skrivet 23 november 2009, 12:47:15 PM

2) Inget vitt runt rutorna längre. (obs! gäller tydligen inte alltid vid omlackering men då skyller jag på lackfirman).

alla Swebus iår levererade 00-ledbussar har vitt runt bakfönstret

Ersa

Visst finns det ett "SL-reglemente" när det gäller utseendet på bussar. Du har ju redan tagit upp exempel som att vänster sida fram gäller för invnr, samt ett nytt typsnitt. Förhoppningsvis är även "kravet" på den stora vita dekalen runt destinationsskylten borta på bussar med stor hel vindruta.

Men sen är det ju upp till operatörerna att se till att följa detta. Fridströms nya Setra 9443 levererades med dessa nyheter redan i september, och Busslinks nya Solaris Urbinos i 74xx-serien ser även de ut att vara helt korrekta.

Fredrik Klint

Vem har SL lyssnat på, dig...?  ;)

Om man nu går tillbaka i tiden så ska ju entreprenörernas bussar vara vitmålade kring skyltskåp fram och bakrutan enligt SL´s designschema.
1986 dök de första "hallonbåtarna" upp i form av H7T och H15T, därefter följt av andra nyleveranser samt äldre vagnar som målades om.
Den första fadäsen var två H10:or som blev röda fram och bak. Kanske just för att utmärka sig, det var Huddinges ab-vagn 5870 och Eriksbergs dito 6666. I övrigt så var det vitt fram och bak som gällde, det är väl nu på 2000-talet som det kommit sjuttielva varianter.  ::)

Mijn personliga åsikt är att det är snyggare med vitt fram/bak än helrött. Men smaken är ju delad som bekant  8)