Huvudmeny

försämring

Startat av j, 17 november 2009, 21:13:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j

Då har det skett en kraftig försämring av arbetsförhållanden för oss som kör beställningstrafik med buss!! 12-dagars regeln är tillbaka!! Vad anser alla kollegor om detta? Vad har facket gjort för att förhindra detta?

yngrot

Vad innebär detta mot vad som gäller nu ?? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 17 november 2009, 22:05:25 PM
Vad innebär detta mot vad som gäller nu ?? 

I dag skall föraren ha ett dygns vila efter sex dagar. Under den dagen får han inte ens starta bussen, så om gruppen bor en bit från centrum får den ta reguljära förbindelser dit med allt vad det innebär av språkförbistring och okunskap om gällande biljettregler.
När jag var i Caen och föraren måste ha en sådan liggastilldag så var vi kanske hälften som tog oss in till centrum med ordinarie bussar. Resten blev kvar på hotellet som låg ute på en åker. Alla som försökte lyckades dock ta sig fram och tillbaka med hjälp av dessa bussar. Med två undantag: busschauffören och reseledaren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Nå gjelder jo den regelen bare på turer utomlands da. Gjelder jo ikke for turer innom Sverige for dere eller Norge for meg. Er jo vi selv som har villet ha den regelen endret. I Norge har Facket støttet dette
http://www.busstidningen.se/2009/11/16/klart-med-datum-for-12-dagarsregelns-comeback/
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Staffan Sävenfjord

Citat från: Knut skrivet 17 november 2009, 22:31:44 PM
Nå gjelder jo den regelen bare på turer utomlands da. Gjelder jo ikke for turer innom Sverige for dere eller Norge for meg. Er jo vi selv som har villet ha den regelen endret. I Norge har Facket støttet dette
http://www.busstidningen.se/2009/11/16/klart-med-datum-for-12-dagarsregelns-comeback/

Vad jag vet har ändringen haft stöd även från den svenska fackföreningen. Att behöva tillbringa en sysslolös dag i en fransk bergsby är kanske inte det allra roligaste. De flesta förare föredrar nog att få den dagen hemma hos nära och kära i stället.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Petteri

Detta inbär en förbättring enligt min mening , vad ska man med en vilodag på annan ort eller som i vårat fall annat land. bättre och göra det man tycker om ( köra buss) än o trampa omkring i norge. alt sitta och åka med den inhyrda chauffören. En förbättring tycker jag.

j

Åka med den inhyrde chauffören är ju inte lämpligt med tanke på att det är olagligt. Jag anser att det inte bliir någon förbättring eftersom jag kan fortfarande inte köra 2 st 7dagars resor på raken. De enda som tjänar på detta är uppdragsgivaren. Att man som någon sa att man kan tillbringa den lediga dagen med familjen istället är ju förvisso sant men det har man ju en veckovila till. Lönen är ju ändå densamma

Martin Maltkvist

Citat från: j skrivet 18 november 2009, 07:30:37 AM
Åka med den inhyrde chauffören är ju inte lämpligt med tanke på att det är olagligt. Jag anser att det inte bliir någon förbättring eftersom jag kan fortfarande inte köra 2 st 7dagars resor på raken. De enda som tjänar på detta är uppdragsgivaren. Att man som någon sa att man kan tillbringa den lediga dagen med familjen istället är ju förvisso sant men det har man ju en veckovila till. Lönen är ju ändå densamma
Du må tycka att det inte blir någon förbättring men behöver det då per automatik betyda en försämring?
Mycket enklare är det nu att köra en 10-dagarsresa då man nyttjar en och samma förare istället för att flyga ut(eller hur det nu görs) en avbytare efter 6 dagar med de kostnader det skulle innebära. Dessutom: istället för att en inhyrd förare kör bussen mellan 2 6-dagarsperioder kan den ordinarie nu ansvara för bussen under hela resan.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

På det jobbet jag har så är veckovila som gäller dvs kravet är minst 36timmar vila mellan lördag kl.18 till lördag kl.18 (brytpunkt lördag kl.18)  
I princip kan man jobba från måndag kl 06 & tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag, söndag, måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag till kl. 06 -> Veckovila 36tim fredag kl. 06 till lördag kl. 18... Sedan ny veckovila lördag 18 till måndag kl.06 sedan om igen enligt ovan.... Då brytpunkten ligger kl.18 på lördagar så kvittar det om veckovilan ligger i börja eller slutet på arbetsperioden... Lite sjukt kan man säga....  Det mesta jag jobbar åt en å samma arbetsgivare i mitten på 90-talet på en å samma månad har varit 270 timmar helt lagligt, jo lönen var nästan groteskt hög....

Men vill man kan man även jobba under dessa 36 timmar,  men det lär i så fall ske åt en annan arbetesgivare då arbetstidlagen gäller bara på en arbetsgivare åt gången...  Längsta jag har jobbat utan en ledig dag är 36 dagar men med 2 olika arbetsgivare, lönen från dessa 2  klarade man sig flera månader på ...

kimpan

Citat från: Fredde skrivet 18 november 2009, 12:41:17 PM
På det jobbet jag har så är veckovila som gäller dvs kravet är minst 36timmar vila mellan lördag kl.18 till lördag kl.18 (brytpunkt lördag kl.18)  
I princip kan man jobba från måndag kl 06 & tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag, söndag, måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag till kl. 06 -> Veckovila 36tim fredag kl. 06 till lördag kl. 18... Sedan ny veckovila lördag 18 till måndag kl.06 sedan om igen enligt ovan.... Då brytpunkten ligger kl.18 på lördagar så kvittar det om veckovilan ligger i börja eller slutet på arbetsperioden... Lite sjukt kan man säga....  Det mesta jag jobbar åt en å samma arbetsgivare i mitten på 90-talet på en å samma månad har varit 270 timmar helt lagligt, jo lönen var nästan groteskt hög....

Men vill man kan man även jobba under dessa 36 timmar,  men det lär i så fall ske åt en annan arbetesgivare då arbetstidlagen gäller bara på en arbetsgivare åt gången...  Längsta jag har jobbat utan en ledig dag är 36 dagar men med 2 olika arbetsgivare, lönen från dessa 2  klarade man sig flera månader på ...

Nu hoppas jag att den samlade vetenskapen här på forumet rättar mig om jag har har fel, men jag tror att du är ute och cyklar rejält i ditt resonemang. Arbetstidslagen och reglerna för veckovila och dygnsvila gäller oavsett hur många arbetsgivare du har. Arbetar du åt flere arbetsgivare så bryter du du din dygns och veckovila. och åker du dit så är det enbart DU som får stå för böter. Din arbetsgivare kommer inte att hjälpa dig....

Karsten

Verkligen! Arbetstidslagen gäller oavsett hur många arbetsgivare du har.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2009, 10:53:35 AM
Nu pratar vi inte om trafikarbete alltså?

Det finns väl såvitt jag vet inte någon regelbunden kontroll av att dygns o veckovila följs av t.ex kontors eller handelssanställda utan det brukar ju oftast bli ett ärende för arbetstagarorganisationen först.

Menar du t.ex. kontorsnissar utanför bussvärlden som kör buss extra på helger?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Karsten skrivet 19 november 2009, 11:07:37 AM
Menar du t.ex. kontorsnissar utanför bussvärlden som kör buss extra på helger?

Hur är det i dag? Förr kunde PPP-förare - eller hattgube - gå direkt från jobbet och köra buss ett helt pass fram till dess han måste ha sin dygnsvila. Det kunde alltså bli arbetsdagar på över 20 timmar innan bussen parkerades för natten eller han fick avbyte.
PPP = pappor, präster, poliser. Hattgubbar = förare som hade hatt i stället för uniformsmössa (uttrycket är alltså från 1950-talet).

j

det kan de fortfarande göra tyvärr!! Jag har hållt på i 19 år nu med beställning och stortrivs med jobbet, Aldrig varit tråkigt att jobba men det stora problemet är statusen i jobbet!